Wat is er nieuw

Welke vissen kunnen er bij Lamprologus multifasciatus

• Onderwerp starter Onderwerp starter rickie94
  • Startdatum Startdatum
R

rickie94

Guest
Beste,

ik heb nu korte tijd een nieuw aquarium (80x30x40) met Lamprologus multifasciatus en zit nu nog een groepje in van 5, maar dit zal binnen kort wel meer worden.

Nou lees ik veel verschillende verhalen over vissen die hierbij kunnen, of juist geen vissen erbij.. wat is jullie mening? en welke vissen kunnen er eventueel bij?

Ik ben ook zachtjes aan wat rond aan het kijken voor een maatje groter, wat zou dan het visbestand kunnen worden?

Alvast bedankt!

Ik heb er ook 5 gehad maar verder geen bijvis. Je zal heel snel tientallen jongen hebben dus daar moet je rekening mee houden hoor.

Een klein koppel rustige (!!) rotsbewonders kan er wel bij in 80cm. Denk dan aan bv een koppel Julidochromis transcriptus, of 1 vrouwtje (!! geen man, die wordt te groot) Altolamprologus calvus/compressiceps.

Verder kun je er 5 a 10 Lacustricola pumilus killivisjes in zetten, als je ze kunt vinden. Deze zijn minimaal 5 euro per stuk en ze leven niet superlang, ik vind ze wel leuk persoonlijk en een andere keus voor een 'oppervlakte' vis voor een Tanganyika bak heb je niet in 60-80cm.

Stap je over op een meterbak of 1.2m dan kan er weer een koppeltje rotsbewoners bij, en kun je Paracyprichromis brieni als vis in de bovenlaag nemen.

Ik heb mijn multi's lang samen gehouden met een solo A. calvus (vermoedelijk een vrouwtje). Dat ging heel goed, al waren de multi's altijd nog bazig tegenover haar/hem. N. calvus is binnen de soort heel agressief, maar tegenover andere soorten vaak zo mak als een lammetje (is mijn ervaring). Dus ook wat dat betreft is het juist goed om hem solo te houden.

Een koppel J. transcriptus zou ook kunnen, maar het is lastig om aan 'bewezen' stelletjes te komen.

Let wel: multi's kunnen verbazingwekkend fel zijn, zeker als ze jongen hebben. Zelfs het toevoegen van een calvus is een risico. Zorg in ieder geval dat hij/zij zich kan verschuilen.

Dankje voor jullie reacties! ik ga me eens verdiepen in deze soorten. wellicht komt er in loop dn de tijd wat nieuws bij!!

voor alsnog wacht ik nog even en laat ik deze vissen even zn gang gaan, ik ben benieuwd!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan