De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
150
Leeftijd
27
Goedemorgen allemaal,

Gisteren heb ik een nieuw 40L bakje binnengekregen (45x30x30), en ik wil hier graag een blackwater tank van maken.
Ik had nog een zak Dennerle Kristal kwartsgrind reebruin, een groot stuk driftwood, spiderwoodtakjes en elzenproppen.
Nu vroeg ik me af welke soort vis ik hier eventueel aan zou kunnen toevoegen?

Het lijstje waar ik nu op uitkom zijn:
- Boraras Brigittae / micro rasbora
- Boraras Maculatus / dwerg rasbora
- Boraras Merah / mini rasbora
- Danio Margaritatus / rasbora galaxy
- Dario Dario / Bengaals vuurtje

Mochten mensen nog aanvullingen hebben hoor ik het graag!

Aangezien ik nog geen eerdere ervaring heb met echte blackwater scapes, ben ik erg benieuwd wat jullie aanraden qua visbestand.
Het liefste wil ik een soort die goed opvalt in het donkere water, en waarbij in zijn leefgebied blackwater voorkomt.

Overigens komt mijn driftwood de bak uit, en wil ik hier een soort riparium van maken met mosbegroeiing en emerse planten. Er komt dus geen afdekplaat op de bak.
Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld de Dario Dario een springer is, dus als dit zo zou zijn zou deze afvallen als optie.

Daarnaast vroeg ik me af welke soort bladeren worden aangeraden voor op de bodem; catappa vind ik wat te groot voor een nanobakje, zijn andere kleinere bladeren ook een alternatief of hebben deze een andere functie?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
De Leidse Glibber
 
Nog een blackwater, leuk! @jdjfish heeft e r onlangs ook een opgestart, nog wel 10 liter kleiner.
De briggitae zijn echt ontzettend leuke visjes en passen mijn insziens wel in jouw bakje. Van de galaxy heb ik hier en daar gehoord dat ze 60cm toch wel meer waarderen al 45cm.
De merha is ook heel leuk, passen ook wel mijn insziens.
Ik kwam laatst de Microdevario kubotai tegen. Misschien dat die ook wel kunnen? Zijn prachtig groen!
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Leuk dat er inderdaad meerder blackwater liefhebbers zijn!
De galaxy gaat hem dan niet worden, aangezien die leuker gedrag zou vertonen in een maatje groter dus.
Bedankt voor de tip van de Microdevario Kubotai! Erg mooie vissen inderdaad, die denk ik erg goed afsteken tegen de donkere kleuren.
Ik twijfel nu dan ook voornamelijk tussen de Microdevario Kubotai en de Boraras Brigittae, aangezien deze beiden erg mooi gekleurd zijn.o

Hoeveel stuks zou je aanraden in een aquarium van mijn afmetingen? Zou een schooltje van 10 te doen zijn, of wordt het dan te druk?

Ook vroeg ik me af welke planten goed gedijen in een blackwater zonder co2 toevoer?
Ik heb zelf nog de volgende planten over uit mijn andere bak:
- Vallisneria Torta
- Anubias
- Echinodorus
- Hyllantus Fluitans
- Alternanthera Reineckii
- Javamos
Zitten hier planten bij die bij uitstek geschikt zijn voor een blackwater, of hebben jullie nog planten die echt niet mogen ontbreken?

Ik hoor het graag!
 
Ik denk dat je er prima 10 of 12 in kwijt gaat kunnen.
Kwa bladeren vind ik catappa ook vaak groot, je kan ze wel in verschillende vormen kopen en ik knip ze in stukken zodat het er toch goed uitziet. Je kan er ook ander materiaal in doen wat tannine bevat.
Kijk bijvoorbeeld hier eventjes:

Kwa planten ben ik nog niet zo ervaren maar Anubias moet het goed doen, ik neem aan dat je ook weinig licht gaat gebruiken? Javavaren doet het ook goed met minder licht.
 
Bedankt!

Handige site, ik ga kijken bij mijn LFS of ze misschien wat in huis hebben qua bladeren!
Ik ga inderdaad gedempt licht creëren door middel van veel drijfplanten en matige verlichting. Ook wil ik deze zo'n 6 a 7 uur per dag maar aan laten, om algengroei te voorkomen en de bak in de beginfase te stabiliseren.

Nog een vraagje; heb jij misschien enige ervaring met de Dario Dario/Bengaals Vuurtje? Ik ben namelijk erg gecharmeerd van het uiterlijk van deze vis, maar weet niet of dit een geschikte is voor mijn aquarium en het feit dat ik geen afdekplaat ga gebruiken.
 
Nee geen ervaring met de dario dario maar ik begrijp waarom je ervan gecharmeerd bent. Prachtig visje! Misschien staat er wat tussen de ledenervaringen op het forum?
 
Helaas denk ik dat de Dario Dario ook niet geschikt is voor dit formaat bakje, dus die valt helaas ook af.

Denk dat ik dus vooral moet gaan kijken naar de Microdevario Kubotai en de Boraras Brigittae. Zouden hier eventueel nog wat vuurgarnalen bij kunnen?
 
Terug
Bovenaan