Welke vissoorten??? (klein)


Kietjeh

New member
Lid geworden
1 mei 2021
Berichten
4
Leeftijd
21
Hey hoi!
Kan iemand mij vertellen welke vissen ik vanmiddag gekocht heb? Heel stom dit maar ik was zo enthousiast en zoveel gevraagd dat ik de namen eigenlijk vergeten ben.. 😅

Dankjewel alvast! :)
(ps. het zijn geen molly’s, en het gaat om beide de rondere visjes en het lange visje)
 

Bijlagen

  • C417B864-BB05-41A7-8104-7E284EA5F9B9.jpeg
    C417B864-BB05-41A7-8104-7E284EA5F9B9.jpeg
    154.2 KB · Weergaven: 138
  • IMG_2516.MOV
    22.2 MB
Ohja, ook wel leuk om te melden, de oranje vis op het filmpje heeft heterochromie! 😍 hoe bijzonder!
 
de pseudomugil lijkt me P. luminatus.
 
Pseudomugil furcatus en ballon Molly?
Ga ik in mee ja. Vissen hebben een kort lijfje en lijken een balloon of ballon kweekvariant.

Mag ik vragen in welk formaat aquarium je ze hebt zwemmen? Het lijkt niet heel groot en onder de 60cm zou ik deze vissen (eigenlijk geen enkele vis, betta uitgezonderd) houden
 
Top dankjulliewel voor jullie reacties! De pseudomugil zat bij de dierenwinkel in zijn eentje.. rest was al verkocht. Vond ik nogal sneu vandaar dat ik hem meegenomen heb. Ik ga morgen vriendjes voor hem zoeken! @Visvis2021
 
@Killerfish Het is een 40 liter aquarium. Zitten maar 4 vissen in. Maar ik koop binnenkort een grotere. Was eerst een garnalenaquarium :)
 
Top dankjulliewel voor jullie reacties! De pseudomugil zat bij de dierenwinkel in zijn eentje.. rest was al verkocht. Vond ik nogal sneu vandaar dat ik hem meegenomen heb. Ik ga morgen vriendjes voor hem zoeken! @Visvis2021
Doe dat nou niet (die vriendjes) want je bakje is simpelweg te klein voor die vissen, ga je er nog meer instoppen gaan ze zich alleen maar ongelukkig voelen. Jij zou je ook ellendig voelen als je 24/7 opgesloten zou zitten in de douche en je niet eens lekker kan rennen of wandelen, zo werkt dat met visjes ook, die trekken ook graag een sprintje, iets wat in 40 liter niet kan
 
@Killerfish Het is een 40 liter aquarium. Zitten maar 4 vissen in. Maar ik koop binnenkort een grotere. Was eerst een garnalenaquarium :)

Eerst een grotere bak, dan pas extra vissen zoals @Nicolientje-W ook aangeeft. Extra vissen hierin is vragen om problemen, daarbij hebben de vissen het dan niet veel beter
 
De watersamenstellings eissen verschillen nogal. Deze soorten kunnen daarom niet samen worden gehouden.
 
De watersamenstellings eissen verschillen nogal. Deze soorten kunnen daarom niet samen worden gehouden.
Valt wel mee toch? Molly's doen het bij allerlei waterwaarden prima. Althans, volgens de onderzoeken die ik daarover gelezen heb. Daarvan ging er eentje specifiek over de P. velifera, misschien wel de soort die in het wild het vaakst te vinden is in brakwaterhabitats met een stevige pH en hardheid. In kwekerijen en de verdere handel doet men veelal niet anders dan vrijwel alle soorten die we in de hobby kennen, in hetzelfde water flikkeren. Ook Afrikaanse cichliden bijvoorbeeld; zet die gerust op gemiddeld kraanwater op 24 graden.

Nu is het zo dat molly's relatief vaak "schommelziekte" vertonen, wat dan door hobbyisten wel eens in verband wordt gebracht met verkeerde waterwaarden. Maar voor zover ik weet, lijkt dat niet te reageren op bijv. een zouttoevoeging, en komt het eerder door genetische zwakte. Door de combi van hele verschillende oorsprongspopulaties (en soorten) die in de loop der tijd met elkaar gekruist zijn, waarop veel inteelt volgde...
 
soorten door elkaar heen kruizen geeft juist sterkere dieren, het selecteren op afwijkingen, zoals bij balonmollies de kromme rug, leidt wel tot veel inteelt.

Bij groothandels wordt ook wel degelijk onderscheid gemaakt in waterwaarden, Ruinemans bijv ( de grootste in NL) heeft twee types water, 1 voor de vissen die wat zachter en zuurder water willen en 1 voor de hardwater soorten. Dat doen ze niet om het henzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken, maar omdat het per saldo zorgt voor gezondere en dus sneller en beter verkoopbare vis.

Molly is zuur water is niet ideaal, de speudomugil op neutraal water is geen probleem, Aangezien het ongetwijfeld kraantjes water is...
 
We weten elkaar wel te vinden hè, op dit forum. :DD

soorten door elkaar heen kruizen geeft juist sterkere dieren
Niet per definitie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Outbreeding_depression

Er kunnen tussen kruisbare populaties verschillen bestaan in (de context van) genetische coderingen. Dat maakt soms dat "hybrids" i.p.v. het beste van twee werelden te erven, tussen de wal en het schip belanden. Dit kan ook na verdere kruising van de F1 gebeuren.

Bij groothandels wordt ook wel degelijk onderscheid gemaakt in waterwaarden, Ruinemans bijv ( de grootste in NL) heeft twee types water, 1 voor de vissen die wat zachter en zuurder water willen en 1 voor de hardwater soorten. Dat doen ze niet om het henzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken, maar omdat het per saldo zorgt voor gezonde
Ik wist dat niet van Ruinemans, dank je voor de info. Waar ik het voornamelijk gezien heb is bij facilitieiten in azië en amerika. En van de detailhandel in NL, al zitten vissen daar natuurlijk relatief kort. Maar goed, als iemand aantoonbaar kan maken dat het voor molly's veel uitmaakt in welk water ze zitten: graag.
 



om aan te geven dat waterwaarden echt een effect hebben op vissen, ook op "sterke" soorten.
 
Volgens die abstract doen molly's het niet best onder een pH van 5. Dat kan; het zijn duidelijk geen blackwater vissen. Maar ik vind dit geen uitzonderlijk gegeven. Het zegt mij niet dat de pH van kraanwater ongeschikt is.

Tegelijk wordt uit alleen die abstract niet duidelijk of ze de vissen ineens in die lage pH hebben gezet (en daar de directe effecten van hebben bekeken) of geleidelijk en zo ja hoe geleidelijk. Dat zou ik nog wel interessant vinden om te weten. :) Zullen we samen het artikel kopen van €38,10? :p

Dit zie je ook bij bijvoorbeeld guppy's ja, dat de temperatuur invloed heeft op de verhouding M:V.

Effects of salinity and water quality parameters on the breeding and larva rearing of black molly Poecilia sphenops in laboratory condition - ProQuest
Explore millions of resources from scholarly journals, books, newspapers, videos and more, on the ProQuest Platform.
search.proquest.com
search.proquest.com
Dit vind ik al een leuker artikel. Een licht zoutgehalte zou dus gunstig kunnen zijn voor de ontwikkeling van de jongen. Ze zeggen er alleen ook bij: alle onderzochte groepen (+- 0, 3 en 6 ppt NaCl) deden het goed en er waren uiteindelijk nauwelijks statistisch significante verschillen te ontdekken. Of in ieder geval geen getallen die er in de abstract uitspringen. Ze zeggen concreet bijv. dat 6 ppt NaCl iets langere vissen opleverde, gevolgd door 0 ppt en gek genoeg daarna 3 ppt...? Dan zou je meer willen weten over de exacte verschillen, de groepsgrootte etc. Ze hebben het er ook over dat er meer ammonia in het water aanwezig was in de groep met 0 ppt NaCl; dat lijkt geen invloed te hebben gehad op de resultaten, maar toch apart. Zou er wel meer van willen weten. :)
 
Levendbarenden en kraanwater gaan heel goed over het algemeen, kraanwater is redelijk hard en licht alkalisch in dat is prima voor de meeste levendbarenden.

Bij een pH van 5 zwommen en aten ze ook nog steeds, in die zin ging het met de vissen best ok, maar het zwemmen was wel minder snel en ze hadden meer moeite met het ruiken en dus vinden van voedsel.
Nou is 5 best extreem voor het aquarium.

ph 7 en 8 zijn een stuk gebruikelijker. En dan zie je in de tweede link dat die waardes, veel sterker dan temperatuur, invloed hebben op de man/vrouw verhouding van de jongen (10-12 mannen per 100 vrouwen bij pH 7, tot 60-70 mannen op 100 vrouwen bij pH 8. Dat is 5 tot 7 keer meer mannen. bij een verschil van slechts 1 punt.
Dat betekend natuurlijk niet dat iedereen met mollies nu constant zijn pH moet meten en bijsturen, en let wel in beide situatie worden gewoon gezonde jongen geboren.

Maar wat vast staat is dat waterwaarden, als pH en hardheid, wel degelijk flink invloed hebben op vissen, ook bij relatief kleine verschillen. zoals ook het derde onderzoek laat zien. kleine beetjes zout geven waarneembare verschillen in hoe jongen zich ontwikkelen. Het gaat niet meteen om ziek worden of doodgaan. maar dat maakt het nog niet volkomen onbelangrijk zoals op sommige sites wordt beweerd.
 
Je tweede onderzoek ging inderdaad voornamelijk over de pH. Foutje. :)

Het derde onderzoek laat m.i. wel zien dat er mogelijk *een* verband bestaat tussen die waterwaarden en groei. Maar afgaande op de abstract is dit niet een ter zake doende factor onder aquariumomstandigheden. Als ik bij de molly's 0 gram zout doseer en de buurman 3, zullen beide populaties volgens dit onderzoek (nogmaals: afgaande op de beperkte info uit de abstract) het goed doen. Ik verwacht bij de buurman geen vissenexplosie. :p

Uiteindelijk heeft alles invloed. Ik wil ook niet zomaar zulke onderzoeken van tafel vegen. Maar zolang de resultaten niet duidelijk zijn --in deze abstract zijn ze wat lauw en spreken ze elkaar gedeeltelijk tegen-- bieden ze een beperkte grond voor conclusies.
 
Laatst bewerkt:
dit soort onderzoeken kun je sowieso heel weinig conclussies aan verbinden voor de dagelijkse praktijk, En dat hoeft ook niet.

Maar jij vroeg om aantoonbaar te maken dat het uitmaakt in welk water vissen zitten. dat doet het volgens mij wel.
uiteindelijk blijft het interessante materie, en ookal gaat het niet meteen om het wel of niet inleven houden van vissen, het kan voor de verzorging zeker aanknopingspunten geven.
 

Terug
Bovenaan