welke voeding bijvoegen.


D

Daan1990

Guest
Beste liefhebbers.

enig tijd geleden heb ik een kleine tegenslag ondergaan met mijn discus aquarium.

er was een plaatselijke stroomstoring waardoor het water tijdelijk gezakt is tot 24 gr. met dekens over de bak om te isoleren en tranen voor de bak zitten hopen tot de storing opgeheven was.

duidelijk was dat de vissen hier een klap van hadden overgehouden. 2 vissen aten niet meer en de bekende kwalen kwamen om de hoek kijken.

De vissen heb ik gekuurd tegen flagelaten en ontwormd. Dit is gelukt want alles is inmiddels weer aan het eten als van ouds. Zeer fanatiek en wat ik ze voorschotel, eten ze.

Ik ben alleen nog steeds aan het strijden om de 2 discussen weer vetter te krijgen. Zoals gezegd eten ook deze 2 net zo fanatiek als de rest.

Ik voer ze 6/10x per dag, hevel dagelijks de bak af ivm overtollig voer wat is blijven liggen en ververs wekelijks de helft. De bak is 160x60x60 en er zitten 8 vissen in.

Als bij vis:
6 kardinalen.
2 koppels dwerg cichliden. apisto's
2 steurisoma
5 corydora aneus

is er een specifiek voer wat de vissen dikker maakt? ik hoop op tips.

Mvg daan
 
overigens is het misschien handig te vertellen wat ik de vissen voer:

dieet bestaat enkel uit diepvries,

rode muggenlarven.
witte muggenlarven.
krill.
mysis.
artemia.
discus mix van ruto met knoflook. (hart basis)
mossel stukjes.

en dit wissel ik eigenlijk dagelijks af.
 
Je moet in een groep discussen niet verwachten dat ze zich allemaal goed ontwikkelen en allemaal even groot zullen worden. Er zijn nu eenmaal achterblijvers in een groep.
Het voer dat je geeft is van goede kwaliteit en je voert je vissen erg vaak per dag. Het overtollig voer dat blijft liggen hevel je af. Eigenlijk betekent dit dat je te veel voer geeft. Ze moeten alle voer opeten binnen tien minuten nadat je gevoerd hebt
Het verversen van het water bij deze intensieve manier van voeren is te weinig.
Probeer zo te gaan voeren dat je vissen alles opeten, eerst dus maar eens minderen. Twee keer per week de helft van je water verversen is zeker noodzakelijk om niet een teveel aan afvalstoffen in je water te krijgen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
uiteraard is het mij bekend dat er in een groep discussen "achterblijvers" ontstaat.

echter vind ik het niet correct om dan te zeggen laat maar, ik wil de dieren gewoon weer net zo mooi hebben als ze waren. De rangorde in de groep was allang bepaald voordat deze tegenslag zich voordeed. wel is het zo dat deze wel is veranderd aangezien ik met puur toeval beschik over 4 koppels.

ik zal wat beperkter gaan proberen te voeren.

ik heb samen met mijn meisje een appartement gekocht. kan mooi de kans aanpakken om de bak nog wat groter aan te schaffen. De vissen neem ik uiteraard gewoon mee. Ik zat eraan te denken eerst de diertjes die afgevallen zijn als eerst mee te verhuizen zodat ze een periode goed kunnen eten en dan de rest eraan toe te voegen.

groetjes daan
 
Hoe lang heeft je aquarium in vredesnaam wel niet zonder stroom gestaan dan? Ik had hier deze week een stroomstoring van ong 6 uur. Toen ik weer prik had merkte ik helemaal niets aan mijn aquarium. Temperatuur stond op 27 ipv 28.5 graden. Vissen doen het allemaal zeer goed (ook de discussen).

Gr Robin
 
vissen hebben 8 uur zonder stroom gezeten. water was gezakt naar 24 graden. waren ze niet blij mee.

overigens gaat het perfect. voer ze 6 a 7x per dag. heb een granulaat gekocht, nou het is dat ze geen middelvinger hebben!
ze vreten het niet.

Ik varieer gewoon veel en voer consequent. De vissen die wat magerder waren voer ik gerichter aan en ik zie ze aansterken. De kleuren worden intenser. nu de vorm weer zoals van ouds. mooie volle schijven van maken! ;)

ook al zijn het de "pispalen" vind ik het fijn om elke vis mooi te hebben.

is er nog iemand die antwoord op de vraag:

wat kan ik het beste geven als voer om de vissen vet te mesten? ik heb bijvoorbeeld gehoord dat mossel ze dikker maakt. maar is er zo nog iets?
 
Hey Daan,

Ik denk dat je teveel voert waardoor ze een voorkeur krijgen voor 1 bepaalde voer soort. Omdat je zoveel voert hebben ze ook de keus om alleen dat te eten waar ze voorkeur voor hebben. Je hebt ze zeg maar "verwend".

Zet bij kleine kinderen veel verschillende soorten eten en patat....ze eten de patat en laten het "gezonde" staan.
Daarnaast denk ik dat het aantal waterwissels per week te weinig is met de hoeveelheid die je voert.

Mijn mening is terug gaan naar 2 a 3 keer per dag voeren met 1 soort voer per dag. Dus bijv. 1 dag alleen rode mug, de volgende dag artemia, de dag erop witte mug enz..enz...

Succes
 
Daan1990 zei:
vissen hebben 8 uur zonder stroom gezeten. water was gezakt naar 24 graden. waren ze niet blij mee.

overigens gaat het perfect. voer ze 6 a 7x per dag. heb een granulaat gekocht, nou het is dat ze geen middelvinger hebben!
ze vreten het niet.

Ik varieer gewoon veel en voer consequent. De vissen die wat magerder waren voer ik gerichter aan en ik zie ze aansterken. De kleuren worden intenser. nu de vorm weer zoals van ouds. mooie volle schijven van maken! ;)

ook al zijn het de "pispalen" vind ik het fijn om elke vis mooi te hebben.

is er nog iemand die antwoord op de vraag:

wat kan ik het beste geven als voer om de vissen vet te mesten? ik heb bijvoorbeeld gehoord dat mossel ze dikker maakt. maar is er zo nog iets?
Granulaat moeten ze aan wennen als ze dit nog nooit hebben gehad. Van vetmesten krijg je geen gezonde vissen. En de pispalen worden nooit zo mooi als de rest :)
 
Bedankt voor de tips en trics.

Neem alles erin mee en hou jullie op de hoogte.

Mvg.
Daan
 
Zap zei:
Hey Daan,

Ik denk dat je teveel voert waardoor ze een voorkeur krijgen voor 1 bepaalde voer soort. Omdat je zoveel voert hebben ze ook de keus om alleen dat te eten waar ze voorkeur voor hebben. Je hebt ze zeg maar "verwend".

Zet bij kleine kinderen veel verschillende soorten eten en patat....ze eten de patat en laten het "gezonde" staan.
Daarnaast denk ik dat het aantal waterwissels per week te weinig is met de hoeveelheid die je voert.

Mijn mening is terug gaan naar 2 a 3 keer per dag voeren met 1 soort voer per dag. Dus bijv. 1 dag alleen rode mug, de volgende dag artemia, de dag erop witte mug enz..enz...

Succes

ik ben overigens van mening, als een vis gezond is. dat hij eet wat hij voorgeschreven krijgt. uiteraard is er voorkeur. maar ik ervaar me vissen niet als kieskeurig.

van krill,muggenlarven, voeder met hart erin, mossel of wat het dan ook is eten ze. Ze eten het echt. ik let er altijd op. wat erin gaat, komt er niet meer uit in de vorm van uitspuwen. als het maar uit de diepvries komt :D

als ze dit gedrag beginnen te vertonen ook ervaren in het verleden krijg ik vaak te maken met flagelaten. Ik denk echt dat gezonde vissen, eten wanneer en hoeveel dat ook is.
 

Terug
Bovenaan