Welke voeding voor vijfstreepbarbelen


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Hoi. Ik heb acht vijfstreepbarbelen (en blijkbaar een paar poelslakken) en wil graag weten wat echt goede voeding is voor deze vissen. Momenteel geef ik ze tropische aquariumvlokken en soms een standaard kleeftablet. Het liefste wil ik niet aan diepvriesvoer beginnen vooralsnog.

Mijn vragen zijn:
- Is dit voer prima voor de vissen?
- Is er voer dat stukken beter is voor ze?
- Welk granulaat eventueel (tropisch? Zo ja, welke grootte?)
- Vervuild het een het water meer dan het ander? Zo ja wat is het minst vervuilend? Moet je vlokken die overblijven na een bepaalde tijd verwijderen?
- Hoe zit het met spirulina e.d.

Alvast bedankt,

Hobbeldino
 
Je zou wat meer kunnen afwisselen bijvoorbeeld met gedroogd voer, ik heb zelf ook barbelen welke dit erg kunnen waarderen (Dit blijft wel drijven maar dit is geen probleem voor de vissen)

ZIe hier hoe ze een blokje Tubifex te grazen nemen ;) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mQJxyMCJqPE[/video]

Granulaat kun je ze ook prima voeren, volgroeid zijn het nog niet hele grote vissen dus ik denk dat je beter een beetje fijn granulaat kan nemen.

Wanneer er vlokken overblijven voer je eigenlijk al teveel, dus ik zou dan eens proberen wat minder vlokken te voeren zodat er niks over blijft. De vissen moeten het voer wel in ongeveer 10 minuten op hebben.
 
Ludger zei:
Je zou wat meer kunnen afwisselen bijvoorbeeld met gedroogd voer, ik heb zelf ook barbelen welke dit erg kunnen waarderen (Dit blijft wel drijven maar dit is geen probleem voor de vissen)

ZIe hier hoe ze een blokje Tubifex te grazen nemen ;) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mQJxyMCJqPE[/video]

Granulaat kun je ze ook prima voeren, volgroeid zijn het nog niet hele grote vissen dus ik denk dat je beter een beetje fijn granulaat kan nemen.

Wanneer er vlokken overblijven voer je eigenlijk al teveel, dus ik zou dan eens proberen wat minder vlokken te voeren zodat er niks over blijft. De vissen moeten het voer wel in ongeveer 10 minuten op hebben.

Dankjewel voor het snelle antwoord. De vlokken blijven niet echt over omdat ze er geen zin in hebben, maar vooral omdat ze het niet zien lijkt het wel. Als ik immers na een tijd een klein beetje nieuw voer geef, dan vliegen ze er weer als een gek op af. Het lijkt dan ook niet dat ze geen honger hebben.

Ik zal eens kijken naar droogvoer. Granulaat zou ik dan tropisch granulaat 0,5 - 0,8mm moeten hebben, toch?
 
Drijft het vlokvoer dan nog of ligt het op de bodem? Ja, dat formaat zou ik wel doen. Klein voedsel pakken ze vrijwel altijd wel, te groot voedsel wat niet in hun bek best zullen ze niet pakken.
 
Ludger zei:
Drijft het vlokvoer dan nog of ligt het op de bodem? Ja, dat formaat zou ik wel doen. Klein voedsel pakken ze vrijwel altijd wel, te groot voedsel wat niet in hun bek best zullen ze niet pakken.

Het ligt dan al op de bodem.
 
Hobbeldino, Eet jij ook alleen droog brood?
Voeding
Vijfstreepbarbelen hebben een duidelijke voorkeur voor levend voer. Droogvoer, diepvriesvoer en groenvoer worden soms ook goed gegeten.


Kweek
Het moeilijkste is om een goed kweekstel te vinden. Bestudeer je vissen regelmatig, je zult dan merken dat binnen de school stelletjes gevormd worden. Zo�n stelletje kun je overzetten in een kweekbak met een temperatuur van 27-28 graden. Het water moet zacht en zuur zijn. De ouders moeten verwijderd worden na het afzetten van de eieren, want ze eten hun eigen eieren op. Er worden ongeveer 200 eieren afgezet, die na vijf dagen uitkomen. Zorg dat de kweekbak zeer schoon blijft, de jongen kunnen erg slecht tegen vervuild water.
 
Bertus zei:
Hobbeldino, Eet jij ook alleen droog brood?
Voeding
Vijfstreepbarbelen hebben een duidelijke voorkeur voor levend voer. Droogvoer, diepvriesvoer en groenvoer worden soms ook goed gegeten.

Ik hou wel van droog brood eigenlijk :D

Ik voer ze nu standaard tropische aquarium vlokken, rode muggenlarven en kleeftabletjes. Een kleeftablet lijkt er veel. Kan ik ze misschien beter een kleinere bodemtablet voeren? Deze bv: http://www.vivani-fishfood.nl/webwinkel/3%29-aquariumvoer/tabletten/p-1/1055501--bodem-tabletten-colour-%28prijs-kilo-verpakking-blijvend-verlaagd%21%29.html

Zou granulaat dan een goede toevoeging zijn? Kan ik de visjes het beste afwisselend voeren?
 
Bertus zei:
Droogvoer, diepvriesvoer en groenvoer worden soms ook goed gegeten.
"soms" ?!?

Alsof het met tegenzin gaat. Totale onzin. Deze barbeeltjes vallen aan op alles wat mogelijk eetbaar is.

Hobbeldino zei:
Zou granulaat dan een goede toevoeging zijn? Kan ik de visjes het beste afwisselend voeren?
Afwisselend voeren is wijs :)
 
Ik had een keer een komkommer voor de oto's in het aquarium gelegd met vijfstreepbarbelen. Zaten de barbelen eraan te knabbelen in plaats van de oto's :juggle:
 
Mascha&Ivo zei:
Bertus zei:
Droogvoer, diepvriesvoer en groenvoer worden soms ook goed gegeten.
"soms" ?!?

Alsof het met tegenzin gaat. Totale onzin. Deze barbeeltjes vallen aan op alles wat mogelijk eetbaar is.

Hobbeldino zei:
Zou granulaat dan een goede toevoeging zijn? Kan ik de visjes het beste afwisselend voeren?
Afwisselend voeren is wijs :)

Oke, dan doe ik goed en afwisselend voeren. Zijn de bodemtabletjes in de link een prima voer om zo nu en dan te geven?
 
Ja hoor. Deze barbeeltjes zijn ook ge�nteresseerd in voeding die op de bodem ligt.
Zou het zelf echter niet als hoofdvoer van ze zien, maar dat doe je niet als ik het goed inschat.

~ Ivo
 
De topicstarter heeft vijfstreepbarbelen. Op het filmpje zwemmen Sumatraantjes rond.
 

Terug
Bovenaan