Welke voeding voor vuurgarnalen ??


P

pelle

Guest
Hoi ik vroeg me af welke voeding goed is voor garnalen, waar niks mis mee is.
Welke voeding bevelen julie aan als hoofd voeding. :chef:
 
Crusta gran van Dennerle is ook prima spul.
Kleine beetjes gekookte groente zonder zout is ook lekker voor ze.
 
Er zijn heel veel soorten voer te koop zoals granulaat en dat soort voer. Van fijn tot grof.
Daarnaast zijn ze hier gek op een sperzieboon en brandnetelblad.
Het is ook raadzaam Catappa erin te doen en ook hier eten ze gulzig van hoor.
Het zijn een beetje alleseters. Ook komkommer vinden ze vaak erg lekker al eten ze hier alleen het zachte uit het midden eruit.
 
Vergeet niet dat groenten en blaadjes vooral voor de verwennerij zijn, en zeker niet noodzakelijk voor vuurgarnalen. Ook moet je groente naderhand uit de bak verwijderen om te voorkomen dat het gaat rotten. Zelf zou ik het niet adviseren tenzij je het zelf leuk vindt en bereid bent de extra moeite te doen.

Als het goed is kunnen je vuurgarnalen zich prima redden met dood organisch materiaal van de waterplanten, vlokvoer voor de vissen dat naar de bodem zakt, kleine organismen ed.

Ik voer zo nu en dan Sera Shrimps Natural, voor de rest niets, en heb sinds hun introductie 7 maanden geleden geen vuurgarnaal verloren, sterker nog, ze planten zich snel voort.
 
Niet iedereen heeft vissen in zn garnalen bak denk ik maar ja zeredden zich in de regel wel snel zelf.
Wat versta jij onder nu en dan voeren??
Ik geef ze 2x per week wat voer.

Je moet zeker zaken zoals komkommer niet te lang erin laten zitten want dat vervuilt heel erg snel je water. Ik laat dat ook nooit langer dan een uur of 12 erin. Als ik een stuk sperzieboon geef dan geef ik een stukje waarvan ik nu weet dat ze het vrij snel op zullen eten en er dus niks blijft liggen.
 
Je was me voor :), het forum ging zojuist even offline. Wat ik nog wilde schrijven was:

Aanvulling op het bovenstaande is dat dit wel ook afhankelijk is van je bak. Als de garnalen onderdeel zijn van een gezelschapsbak, met dus ook vissen, en met daarnaast een behoorlijke beplanting is het bijvoeden van (vuur)garnalen niet of nauwelijks noodzakelijk, en dat kan al bij een aquarium van 45 liter is mijn ervaring.

Heb je echter een kleine nanobakje, met alleen wat mos en uitsluitend garnalen zal de 'natuurlijke' voedselvoorziening natuurlijk minder zijn, en is bijvoeden waarschijnlijk wel gewenst. Groenten zijn dan nog steeds niet nodig, maar wel leuke afwisseling, in principe zullen korrels volstaan.

Wat ik met zo nu en dan bedoel is ongeveer 1 keer per week, maar dat is meer voor het schouwspel en niet omdat het nodig is. Soms voer ik ook weken niet bij en ook dan is er geen uitval en zijn de diertjes actief, mooi van kleur en planten zich voort.
 
Ik kwam op theaquariumwiki.com nog wat aanvullende info tegen over voeding voor vuurgarnalen (Neocaridina heteropoda):

Eats mostly algae, however will eat carrion and prepared fish food. Is more accurately described as an opportunistic omnivore/detrivore, meaning that it will eat most any organic matter it can find.

[...]

If there is a light on the tank for long periods, say 10+ hours per day, the shrimp do not need to be fed at all as they graze on microfauna (infusoria). When they are starving they will eventually eat some softer types of algae.

Eigenlijk dus wat in de posts hierboven al is gezegd, zolang je ook andere vissen in je bak hebt, en wat algen, hebben vuurgarnalen eigenlijk geen voeding nodig. En anders kan je ze bijvoeren met korrels.
 
Dat bakje is maar 20 liter,
Niet echt ruimte voor vissen vandaar moet ik apart voedsel kopen.

Maar japonicas zijn ook mooi want vuurgarnalen verliezen vaak hun kleur japonica niet of wel ?
 
Bij de nakweek zijn diverse vuurtjes vaak minder mooi van kleur en dan moet je uitselecteren dus.
De Japonica heeft niet echt zoveel kleur zoals Mark ook al zegt.
Ik denk dat het doorsnee garnalenvoer dat je kan kopen prima is hoor en dan wat afwisselen met een blaadje catappa, beukenblad of een spercieboon.
 

Terug
Bovenaan