Wat is er nieuw

Welke water test set?

Bubbelkruik 2.0

Well-known member
Lid geworden
10 november 2019
Leeftijd
43
Hoi mensen,

Ik wil een water test set aanschaffen, maar welke?
Welke testen zijn essentieel voor een planten bak (aquascape)
Met welke hebben jullie goede ervaringen?

Mijn aquarium winkel verkoopt deze:
8a2.jpg

Zelf heb ik vroeger eentje van Sera gehad.
Uiteraard kan je tegenwoordig middels online bestellen alles krijgen, dus ik hoor graag jullie meningen over:
Welke set en welke testen ik voor mijn bak echt nodig heb.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Ik gebruik ook de koffer van Wesdijk en die is voor mij meer dan voldoende en hij werkt prima.

Ik gebruik ook de koffer van Wesdijk en die is voor mij meer dan voldoende en hij werkt prima.
Heb jij er FE extra bij?
Zie dat die er extra bijkopen zo'n €15,- is 😱
Koop liever een totale set waar wat ik nodig heb al in zit

Ik gebruik die van Colombo, werkt prima bij mij.

Colombo koffer. Prima set en goedkoop. De Wespro koffer ie feitelijk hetzelfde maar nog voordeliger. Fe meten is nauwelijks nodig maar een apart flesje is bij Intratuin of je Lfs wel apart aan te schaffen.

Voordeel bij Wesdijk is dat ze voordelig navulreagens verkopen.

Bedankt voor jullie advies!
Ik heb de WesPro testkoffer besteld :thumbs:
Helaas hadden ze op die site geen Fe test te koop, maar met deze koffer kom ik al een heel eind en de Fe kan ik later nog altijd aanschaffen!

Heb net de testen getest!
Wat ik verwarrend vind:
Op de testbuisjes staan ml maten en er zit een spuit bij met ml maten.
Als ik 5 ml van de spuit aan houd is dat boven de 5ml streep van het testbuisje.
Wat is de juiste ml :S
Ik heb nu maar die van de spuit aangehouden, maar hoop wel dat de test dan goed is

Heb net de testen getest!
Wat ik verwarrend vind:
Op de testbuisjes staan ml maten en er zit een spuit bij met ml maten.
Als ik 5 ml van de spuit aan houd is dat boven de 5ml streep van het testbuisje.
Wat is de juiste ml :S
Ik heb nu maar die van de spuit aangehouden, maar hoop wel dat de test dan goed is

Zolang je het maar altijd hetzelfde doet, dus niet de ene keer van het buisje en de andere keer van de spuit.
Zelf zou ik die van de spuit nemen.

Het leuke is dat het beide hetzelfde is, dus de 5 ml in de spuit is ook 5 ml in het glazen buisje.
Waarom staat ie dan toch hoger?
Dat heeft te maken met de aantrekkingskracht van het glas op het water en die is er alleen aan de zijkant.
hierdoor is het level in het midden net ietsjes lager zodat het aan het glas ietsjes hoger kan zijn.
Zie de A in de afbeelding.

Zou je water in een plastic beker doen dan is plastic juist waterafstotend waardoor het aan de randen iets lager is en in het midden iets boller, B in de afbeelding.

In je spuit trek je onder vacuum het water naar binnen op de 5 ml en spuit het in het glas en daardoor lijkt het meer, maar kijk je heel goed (vergrootglas) dan zal je zien dat het aan de randen iets omhoog gaat en dus boven de gemarkeerde lijn.

download.png

Note:
let even niet op de stippellijn, in B zit nu gewoon minder water in deze afbeelding.
Het gaat even om wat er aan de randen gebeurt, dus het omhoog kruipen van A.
Wanneer we in A en in B dezelfde hoeveelheid water zouden spuiten zou het bergje van de B boven de stippellijn uitkomen.

Laatst bewerkt:
Trouwens koop je de wesdijk koffer dan moet je nog verzendkosten betalen, kan je net zo goed bij bol de colomboset halen zonder verzendkosten.
Het verschil is dan nog maar 1 euro en voor die euro weet ik wel wat ik zou doen.

Ik let nooit op de markeringen van het buisje maar ga uit van de hoeveelheid die de spuit aangeeft.

Op een mm nauwkeurig komt zo'n test niet
ben ik niet met je eens, voor een goede aflezing en werking van een druppeltest is het van belang dat je de juiste hoeveelheden hanteert.
1 mll meer of minder op bijv 5 ml is toch wel een grove foutmeting, 1 op 10 ml is al een foute meting....zeker als je dan nitraat gaat aflezen in de range van rond de 5 ppm.
En dan praat ik nog niet eens over de nitraattest van salifert….die gebruikt maar 1 ml aquariumwater …….
Druppels idem, flesjes mooi veritkaal of schuin is een groot verschil in de uitkomst.

TS, hanteer de spuitinhoud. deze zijn vaak nauwkeriger dan de flesjes

Nou ja, zo nauwkeurig komt het allemaal niet hoor!
nee of je nu 3 of 5 ppm hebt maakt niet zoveel al....maar als je meting voor geen ruk klopt omdat je al fouten maakt bij de meting kun je beter helemaal niet meten....dan is het simpelweg zinloos.

TS, hanteer de spuitinhoud. deze zijn vaak nauwkeriger dan de flesjes
Dat leek mij idd ook, maar blijft wel vreemd dat de maten van dezelfde test niet overeenkomen terwijl het zo nauwkeurig komt.

Baal bv nu ook al zo van mijn thermometer, 2 erin gehad, beide een andere temperatuur en wat is dan de juiste temperatuur :juggle:

Ik test nooit de FE.
Ik weet wat ik er in gooi en dat is voldoende.

nee of je nu 3 of 5 ppm hebt maakt niet zoveel al....maar als je meting voor geen ruk klopt omdat je al fouten maakt bij de meting kun je beter helemaal niet meten....dan is het simpelweg zinloos.

Fouten maken bij het meten... Nou ja, daar doelde ik niet zozeer op. Wel op het feit dat je gebruikte hoeveelheid water nu net boven of onder de maatstreep staat. De metingen (Bij mij Colombo druppeltest) geven dan dezelfde waardes. Dat heeft te maken met het feit dat je metingen op zich al onnauwkeurigheden bevatten. Je maakt kleurvergelijkingen namelijk die eigenlijk subjectief zijn. Vervolgens spelen ook nog omgevingslicht, oogsterkte, datum testvloeistof en er zijn vast nog wel wat zaken te bedenken die meespelen. Ik vermoed dat we soms wat te ver gaan in de verhouding van het berekenen van zaken en het belang ervan.

Ben, maar als je de meting al niet goed start dan klopt de rest ook niet. De basis zit bij de juiste hoeveelheid water en correcte druppels.
Daarna is het een kwestie van onder het juiste licht aflezen, de datum staat er ook niet voor niets op, en als je verder onoordeelkundig met alles omgaat stel ik me de vraag waarom men meet en waarom men een testset koopt.
Het maakt inderdaad niet zoveel uit of je nu 3 of 5 ppm meet bij bijv nitraat bij fosfaat wordt dat al wat anders.
Ik ben geen planten man, nog niet ...maar om antwoorden te vinden bij afwijkingen en of problemen vind ik data verzamelen en deze combineren met kijken naar de planten en vissen de juiste basis

Ben, maar als je de meting al niet goed start dan klopt de rest ook niet. De basis zit bij de juiste hoeveelheid water en correcte druppels.
Daarna is het een kwestie van onder het juiste licht aflezen, de datum staat er ook niet voor niets op, en als je verder onoordeelkundig met alles omgaat stel ik me de vraag waarom men meet en waarom men een testset koopt.
Het maakt inderdaad niet zoveel uit of je nu 3 of 5 ppm meet bij bijv nitraat bij fosfaat wordt dat al wat anders.
Ik ben geen planten man, nog niet ...maar om antwoorden te vinden bij afwijkingen en of problemen vind ik data verzamelen en deze combineren met kijken naar de planten en vissen de juiste basis

Het is juist om te pleiten voor een correcte meting. Daar ben ik het beslist mee eens. Ervaring, met name Colombo, heeft me geleerd dat er geen verschillen in meetresultaat zitten wanneer de waterbolling net bovenop of onder tegen de 10 ml. maatstreep ligt. Daar was mijn opmerking, zo nauwkeurig komt het niet, op gericht. Daar bedoel ik dus niet mee dat je gerust 11 of 12 of misschien zelfs minder dan de gevraagde 10 milliliter water moet gebruiken. Ook moet je niet in het voorgeschreven aantal test druppels wijzigingen aanbrengen, natuurlijk niet!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan