Wat is er nieuw

Welke water tester?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tfish
  • Startdatum Startdatum
T

Tfish

Guest
Hoi allemaal, ik had een vraag wat is een goede water tester en niet al t duur. Zijn test strips van tetra 6 in 1 goed? En hoeveel zitten daar in?
 
Stripjes zijn niet nauwkeurig helaas,beste is om ergens een koffertje met druppels in de aanbieding te kopen of wat losse tests bv.
Zijn niet goedkoop maar kan wel in bepaalde situaties een hoop problemen en eventuele andere kosten besparen.
 
Okee dan schaf ik zn druppel test aan, hoe vaak per maand of om de hoeveel maanden testen jullie het?
 
Dat ligt er een beetje aan maar zelf test ik heel af en toe. Zaken als nh3/4 en nitriet test ik eigenlijk nooit maar voor de zekerheid wil ik ze wel in huis hebben.
 
Die koffer is naar mijn mening zwaar overdreven 3/4 van die testen gebruik je maar 1 keer en daarna nooit meer, losse testsets zijn goedkoper dan, dan heb je vooral NO2, Ph Gh en No3 nodig en daarmee ondervang je het meeste
 
Och overdreven is maar hoe je het bekijkt mis er alleen 1 de fe test
Voor de rest altijd handig om in huis te hebben voor onverwachte situaties bv gh kh nh3/4 no3 po4 ph en no2 worden hier althans regelmatig gebruikt
 
Oke bedankt voor de tips heb het koffertje gelijk besteld is donderdag binnen
 
Verstandig en je gebruikt de nh3/4 inderdaad niet vaak maar als je hem wel nodig hebt dan is het fijn als die in de koffer zit en je deze niet ook nogeens los (duur) moet aanschaffen.
 
Ik gebruik de druppeltesten van SERA of Tetra. Die zijn vrij nauwkeurig. Daar deze echter best wel duur zijn heb ik daar het volgende op gevonden:
Als ik gemeten heb met de druppeltesten , dan meet ik direct daarna met een strip ( van SERA) Ik kijk wat deze dan op dat moment aangeven en corrigeer dat naar de gegevens van de druppel test.
Vervolgens gebruik ik ( net voor en net na waterwissel) gedurende 3 maanden, gewoon de strips, zie ik echter een duidelijke afwijking in een van de te meten waardes, dan laat ik er weer een druppeltest op los.
Dat bevalt al tig jaar uitstekend en bespaart heel wat moeite en geld!!😎😎
 
Verstandig en je gebruikt de nh3/4 inderdaad niet vaak maar als je hem wel nodig hebt dan is het fijn als die in de koffer zit en je deze niet ook nogeens los (duur) moet aanschaffen.
Zelf heb ik alleen NO2, NO3, PO4 en KH.
Ik gebruik de JBL testen omdat die een compensatie hebben voor de kleur van het water.

Edit: alleen de KH is niet van JBL maar dat werkt verder prima.
 
Dat is inderdaad een voordeel bij JBL Dirk en helemaal als je water een kleurtje heeft🙂
 
Ik heb een JBL testlab koffertje vol met druppeltesten.

Je kunt ze ook allemaal los kopen, heb je t zelfde spul, maar ben je wel twee keer zo duur uit.

JBL Testlab was vorige week bij de plaatselijke jumper in de aanbieding voor een stuk minder dan normaal. Even speuren naar aanbiedingen is wat dat betreft wel de moeite waard.
 
Ik gebruik de druppeltesten van SERA of Tetra. Die zijn vrij nauwkeurig. Daar deze echter best wel duur zijn heb ik daar het volgende op gevonden:
Als ik gemeten heb met de druppeltesten , dan meet ik direct daarna met een strip ( van SERA) Ik kijk wat deze dan op dat moment aangeven en corrigeer dat naar de gegevens van de druppel test.
Vervolgens gebruik ik ( net voor en net na waterwissel) gedurende 3 maanden, gewoon de strips, zie ik echter een duidelijke afwijking in een van de te meten waardes, dan laat ik er weer een druppeltest op los.
Dat bevalt al tig jaar uitstekend en bespaart heel wat moeite en geld!!😎😎
Dat meten doe ik bijna niet. Pas als mijn planten of de omgeving afwijkingen laten zien grijp ik naar een druppeltest. In de praktijk blijkt dan dat er een grotere kans is dat het product verouderd als dat ik te kort kom...
 
Dag Ben, is ook de reden dat ik wel de druppeltest regelmatig gebruik, en na een jaar of 2 zijn de flesjes wel leeg..!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan