Wat is er nieuw

Welke ziekte en medicijnen?

Argus77

Member
Lid geworden
29 augustus 2024
Berichten
15
Leeftijd
46
Ik hoop dat iemand weet welke ziekte er in 😕mijn aquarium heerst.

Ik heb al 12 jaar mijn Argus in een zoetwater aquarium zonder problemen. Echter heeft ze nu kleine gaatjes rondom haar kop die sinds een paar weken lijken gevuld met witte substantie.... Dit is heel maar dan ook heel geleidelijk gegaan en viel bijna niet op in begin. Anderhalf jaar geleden had ik wel een keer een klein soort sliertje uit haar kop zien hangen. Ben toen met een foto ervan naar aquariumzaak gegaan maar die wisten het toen ook niet.We konden ook niet echt zien of het een wormpje ofzo was...Verder toen geen gaatjes nog en het sliertje ( eigenlijk leek het meer op sliertje loszittend vel )was ineens weer verdwenen. Maar in de loop van maanden is het erger geworden. Ik dacht ook nog , misschien ouderdom, maar nu is het overduidelijk zichtbaar🙁

Dan heb ik nog een zwarte algeneter van een jaar of 10 , die ineens witte vlekken heeft( geen schimmel!) Sinds een paar weken en ook sinds een paar weken niet meer eet en heeft lange doorzichtige slijmerige ontlasting.

En dan heb ik nog een rouwtetra van een jaar of 8, die sinds een jaar iets aan haar rechteroog had, een soort wit randje en iets meer opgezet. Heb ik toen ook aantal keer medicatie voor gegeven maar ging gewoon niet over, en ben daar toen mee gestopt. Verder geen problemen en at goed en eet nog steeds goed. Echter laatste tijd wel meer witte ontlasting en ook doorzichtig soms en slijmerig. En iets dikker buikje. Een week of 3 geleden stak er een wit sliertje uit haar buik. Volgende dag was het verdwenen. Ik dacht eerst aan ankerworm maar zo zag het er eigenlijk niet uit . Ik heb toen die rouwtetra uit voorzorg samen met de andere rouwtetra's in quarantaine gezet en dat zitten ze nog steeds. Nog geen medicatie gegeven door nitrietpiek.

Grote aquarium goed uitgezogen en verschoond en heb esha hexamita in combinatie met esha gdex kuur toegediend en daarna nog een keer herhaald. ( voor wormen en gatenziekte)

Mijn argus heeft de gaatjes nog steeds en de algeneter is niet opgeknapt.

Ik wil iets anders gaan geven maar het is erg lastig als je eigenlijk niet weet wat de vissen nu mankeren.

Ik heb foto' toegevoegd. Hopelijk heeft iemand hier een idee wat dit zou kunnen zijn....

Groetjes
 

Bijlagen

  • 20240814_173319.jpg
    20240814_173319.jpg
    1 MB · Weergaven: 34
  • 20240814_173302.jpg
    20240814_173302.jpg
    977.2 KB · Weergaven: 26
  • 20240824_201659.jpg
    20240824_201659.jpg
    5.1 MB · Weergaven: 26
  • 20240824_133549.jpg
    20240824_133549.jpg
    1 MB · Weergaven: 26
  • 20240810_214148.jpg
    20240810_214148.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 28
Die argus zal wel flaggelaten hebben maar daar had je ze al voor behandeld las ik met hexamita.
Een argus in dat formaat zou beter af zijn in zwaar brak of zeewater.
Gatenziekte is wel te behandelen maar soms is het ook een klus wat gewoon niet lukt.

In het verleden heb ik wel vissen behandeld tegen flaggelaten met octocil en dat ging op zich wel goed.
 
Hoe groot is de argus, hoe groot is de bak, hoeveel water wissel je per week en wat voor filter heb je?

Flagelaten - gatenziekte heeft vaak ook te maken met een verminderde weerstand. Mogelijk komt dit omdat de argus in zoetwater zit. Ik heb geen persoonlijke ervaring met de dieren maar ik lees het en der dat ze naarmate ze ouder worden zout water nodig hebben..

De rouwtetra is mogelijk gewoon oud?

De algeneter met vlekken voelt zich niet goed, dat staat vast. Wellicht geeft je antwoord op mijn vragen een richting
 
Die argus zal wel flaggelaten hebben maar daar had je ze al voor behandeld las ik met hexamita.
Een argus in dat formaat zou beter af zijn in zwaar brak of zeewater.
Gatenziekte is wel te behandelen maar soms is het ook een klus wat gewoon niet lukt.

In het verleden heb ik wel vissen behandeld tegen flaggelaten met octocil en dat ging op zich wel goed.
Dank je wel! Ga dat maar proberen... Zit nog te twijfelen tussen colombo en octocil. Ik zou ook graag nieuw zand toevoegen en het oude zand verwijderen. Zal ik dat beter voor de nieuwe kuur doen of er na? Alvast bedankt!
 
Dank je wel! Ga dat maar proberen... Zit nog te twijfelen tussen colombo en octocil. Ik zou ook graag nieuw zand toevoegen en het oude zand verwijderen. Zal ik dat beter voor de nieuwe kuur doen of er na? Alvast bedankt!
Persoonlijk zou ik niet teveel gaan rommelen in een bak waar zieke vissen in zitten. Allemaal weer extra stress.
 
Hoe groot is de argus, hoe groot is de bak, hoeveel water wissel je per week en wat voor filter heb je?

Flagelaten - gatenziekte heeft vaak ook te maken met een verminderde weerstand. Mogelijk komt dit omdat de argus in zoetwater zit. Ik heb geen persoonlijke ervaring met de dieren maar ik lees het en der dat ze naarmate ze ouder worden zout water nodig hebben..

De rouwtetra is mogelijk gewoon oud?

De algeneter met vlekken voelt zich niet goed, dat staat vast. Wellicht geeft je antwoord op mijn vragen een richting
Dank u wel!
 
Persoonlijk zou ik niet teveel gaan rommelen in een bak waar zieke vissen in zitten. Allemaal weer extra stress.
Ja dat is zo... Zou de Argus wel tegen Octocil kunnen? Ik weet iig dat ze flagellex Wel kunnen verdragen. Had contact met Colombo. Maar volgens mij is dat spul van octocil wat nieuwer en dus misschien minder resistentie.... Ik weet het allemaal niet zo goed..
 
Je schrijft “dank u wel”. In mijn eerste alinea stel ik wat vragen over de omstandigheden waarin de vis leeft. Daar is volgens mij geen
Je schrijft “dank u wel”. In mijn eerste alinea stel ik wat vragen over de omstandigheden waarin de vis leeft. Daar is volgens mij geen antwoord op gegeven..
 
350 l. Argus is ongeveer 18 cm . Ververs wekelijks 10 -25 procent en ingebouwd biologisch filter. En ze krijgen dagelijks vitaminen
Je schrijft “dank u wel”. In mijn eerste alinea stel ik wat vragen over de omstandigheden waarin de vis leeft. Daar is volgens mij geen antwoord op gegeven..
 
350 l. Argus is ongeveer 18 cm . Ververs wekelijks 10 -25 procent en ingebouwd biologisch filter. En ze krijgen dagelijks vitaminen
En 1 x per maand grotere verversing
 
Ok. Ik lees dat deze vissen normaal tot (uitschieters)45 cm kunnen worden. 30cm is gangbaar. Verder hebben ze zout water nodig. Bovendien is het een flinke vis die voor veel vervuiling zorgt.

Ik ben bang dat vis een verlaagde weerstand heeft en daardoor ziek is geworden.

Mijn zoek richting voor een oplossing.. groter aquarium, brak/zout water (daar kunnen experts vast meer over roepen), groter/beter filter en (veel)meer water tegelijk wisselen (en dan dus aanvullen met brak/zout water)..

De andere vissen kunnen hier niet tegen, dus die kunnen dan achter blijven in de huidige bak. Ook daarvoor.. meer schoon water die bak in.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Ik lees dat deze vissen normaal tot (uitschieters)45 cm kunnen worden. 30cm is gangbaar. Verder hebben ze zout water nodig. Bovendien is het een flinke vis die voor veel vervuiling zorgt.

Ik ben bang dat vis een verlaagde weerstand heeft en daardoor ziek is geworden.

Mijn zoek richting voor een oplossing.. groter aquarium, brak/zout water (daar kunnen experts vast meer over roepen), groter/beter filter en (veel)meer water tegelijk wisselen (en dan dus aanvullen met brak/zout water)..

De andere vissen kunnen hier niet tegen, dus die kunnen dan achter blijven in de huidige bak. Ook daarvoor.. meer schoon water die bak in.
In gevangenschap worden ze zeker niet zo groot hoor !! Daarbij heb ik ze net opgemeten omdat mijn vriend zei dat ze groter is . Ze blijkt 20 cm dus. Over dat zoutwater kwam ik later pas achter. Destijds geprobeerd een ander huis te zoeken. Niet gelukt en inmiddels heb ik ze al 12 jaar, minimaal, misschien zelfs langer. Nooit problemen gehad. Ja ideale situatie zou zout water zijn. Maar dat is het niet. Ze is het gewend ook erg tam, en vrolijk .De bak laat ik zo. Water is altijd helder schoon etc. Ja klopt ze kunnen wat vaker infecties hebben in zoetwater. Maar dit is eerste keer. Elke vis kan ziek worden op een Gegeven moment. Net als mensen. En ze is niet voor niets al op leeftijd he. Net als al mijn vissen trouwens. Jammer dat er alleen maar over de ideale situatie gesproken wordt, en maar weinig advies waar ik om vraag...Eigenlijk niets ander verwacht. Maar als nog bedankt😉
 
Waterwissels veel en vaak zijn voor alle zieke vissen goed, zelfs als ze eigenlijk in zout water zouden moeten. Op die manier verlaag je de infectiedruk en eventuele ophoping van afvalstoffen en daarmee zorg je dus dat de afweer van de vis iets minder te doen heeft.
Even mijn gezond verstand: als de argus eigenlijk in zout water zou moeten, is een zoutbad misschien wel een boost voor hem. Even een rust momentje. Er staat ergens op het forum hoe je een zoutwaterbad toe moet passen. Door @jessicapilon gepost, dus misschien kan hij de link hier ergens neerzetten?

Verder kunnen oudere vissen (zoals een rouwtetra van 8 jaar oud) ouderdomskwaaltjes ontwikkelen. Daar is dan niet zo vreselijk tegen te doen, maar ook hier: waterwissels.

Voor de ancistrus: wat voor voer geef je je vissen en de ancistrus in het bijzonder?

Overigens: een aquarium is een evenwichtsoefening en het gaat vaak lang goed, maar als het evenwicht eenmaal gaat schuiven, zijn de gevolgen vaak massaal en duidelijk aanwezig: zoals meerdere zieke vissen etc. De meeste aquarianen zijn daar weleens tegenaan gelopen. En dan noem ik als voorbeeld: een behoorlijk hoge visbezetting in relatie tot het filter, en terwijl de vissen groeien gaat het opeens mis. Ander voorbeeld: verouderende vissen waarbij hun weerstand opeens niet meer opgewassen is tegen de infectiedruk etc etc....De mededeling 'dat het altijd goed ging' is dus van relatieve waarde.
 
en maar weinig advies waar ik om vraag...Eigenlijk niets ander verwacht. Maar als nog bedankt
Het is maar net wat je er van verwacht. Flaggelaten zul je moeten behandelen en dan maar hopen dat het goed komt. Daar heb je een advies voor gekregen. Octocil.
Dan word er toch ook gewoon advies gegeven op je andere problemen zoals waterwissels etc.
Ook dat je rouwtetra ook gewoon ouderdoms klachten kunnne hebben.
Ook werden er nog wat links gegeven waar je misschien wat aan zou kunnen hebben.

Toch allemaal mensen die de moeite hebben genomen om je topic te lezen en er op te reageren.

Beetje vreemd in mijn ogen om vervolgens te zeggen dat je ook niets anders had verwacht 🤷‍♂️
 
Waterwissels veel en vaak zijn voor alle zieke vissen goed, zelfs als ze eigenlijk in zout water zouden moeten. Op die manier verlaag je de infectiedruk en eventuele ophoping van afvalstoffen en daarmee zorg je dus dat de afweer van de vis iets minder te doen heeft.
Even mijn gezond verstand: als de argus eigenlijk in zout water zou moeten, is een zoutbad misschien wel een boost voor hem. Even een rust momentje. Er staat ergens op het forum hoe je een zoutwaterbad toe moet passen. Door @jessicapilon gepost, dus misschien kan hij de link hier ergens neerzetten?

Verder kunnen oudere vissen (zoals een rouwtetra van 8 jaar oud) ouderdomskwaaltjes ontwikkelen. Daar is dan niet zo vreselijk tegen te doen, maar ook hier: waterwissels.

Voor de ancistrus: wat voor voer geef je je vissen en de ancistrus in het bijzonder?

Overigens: een aquarium is een evenwichtsoefening en het gaat vaak lang goed, maar als het evenwicht eenmaal gaat schuiven, zijn de gevolgen vaak massaal en duidelijk aanwezig: zoals meerdere zieke vissen etc. De meeste aquarianen zijn daar weleens tegenaan gelopen. En dan noem ik als voorbeeld: een behoorlijk hoge visbezetting in relatie tot het filter, en terwijl de vissen groeien gaat het opeens mis. Ander voorbeeld: verouderende vissen waarbij hun weerstand opeens niet meer opgewassen is tegen de infectiedruk etc etc....De mededeling 'dat het altijd goed ging' is dus van relatieve waarde.
Dank je wel! Ja klopt waterwissel doe ik zeker vaker en meer nu . 2 dagen geleden nog 50 % verwisseld . Normaal gesproken, toen wat ik al zei 1 keer per week 10-25% en 1 per maand grote. Maar sinds die problemen doe ik al extra. Voer krijgen ze heel gevarieerd; diepvries, levend, algentabletten , spirulinavlokken , granulaat en rode / bruine tabl. En af en toe paar gekookte gepelde kleine erwtjes / of courgette.
 
Het is maar net wat je er van verwacht. Flaggelaten zul je moeten behandelen en dan maar hopen dat het goed komt. Daar heb je een advies voor gekregen. Octocil.
Dan word er toch ook gewoon advies gegeven op je andere problemen zoals waterwissels etc.
Ook dat je rouwtetra ook gewoon ouderdoms klachten kunnne hebben.
Ook werden er nog wat links gegeven waar je misschien wat aan zou kunnen hebben.

Toch allemaal mensen die de moeite hebben genomen om je topic te lezen en er op te reageren.

Beetje vreemd in mijn ogen om vervolgens te zeggen dat je ook niets anders had verwacht 🤷‍♂️
Is ook zo , ben altijd dankbaar voor reacties. Maar ik wist dat het gelijk over zoutwater zou gaan. ... Wat betreft die waterwissels , nu met deze problemen doe ik ze veel meer. Normaal gesproken 10_25 % per week en 1 keer p.m. grote waterwissel, wat ik al eerder antwoorde toen er nog geen problemen waren. Ergens denk ik wel dat te veel waterwissels in gezond aquarium ook niet altijd goed is, is mijn mening, dat denk ik althans..
 
Een argus zo lang in zoetwater houden is inderdaad niet de ideale setting maar dat wist je al. Of die daardoor ziek is geworden blijft natuurlijk gissen.
Flaggelaten komen hier regelmatig voorbij en heb er zelf ook mee te maken gehad en toen octocil gebruikt. Of dit beter werkt dan andere medicatie durf ik niet te zeggen.

Wat betreft waterwisssels heeft iedereen zijn eigen ideeën over.
Heb je zwaar vervuilende vissen dan wissel je vaak wel wat meer dan met een lage bezetting.
Zo haal je flink wat afvalstoffen uit de bak.
 
ik wil ook liever octocil gebruiken, maar weet niet 100% of de argus daar tegen kan. Van flagellex weet ik dat wel, nagevraagd bij colombo. Verder zag ik in de gebruiksaanwijzing van octocil , nitraat verwijderaars moet je er uit halen ... Dus ook die groene filter spons die ik in mijn aquarium heb neem ik aan? En oxidator moet er ook uit. Die heb ik overigens niet. Enkel een bruissteen voor bubbels. Dat zou wel mogen toch? Lijk me belangrijk te beluchten.....
 
ik wil ook liever octocil gebruiken, maar weet niet 100% of de argus daar tegen kan. Van flagellex weet ik dat wel, nagevraagd bij colombo. Verder zag ik in de gebruiksaanwijzing van octocil , nitraat verwijderaars moet je er uit halen ... Dus ook die groene filter spons die ik in mijn aquarium heb neem ik aan? En oxidator moet er ook uit. Die heb ik overigens niet. Enkel een bruissteen voor bubbels. Dat zou wel mogen toch? Lijk me belangrijk te beluchten.....
Ik heb octocil gebruikt bij erg dure vissen. Als ik het product niet zou vertrouwen zou ik het zeker niet gebruiken.
Ik zou niet weten waarom een argus er niet tegen zou kunnen.
Een groene filterspons verwijderen is toch geen probleem als dat de werking ten goede komt?
 
Dank voor je snelle antwoord😊Ik ga het straks kopen !
 
Dank voor je snelle antwoord😊Ik ga het straks kopen !
Hopelijk komt het goed. De argus is een mooie vis.
Zou erg zonde zijn om die na zo’n lange tijd te verliezen.
Heb je er nooit eens aan gedacht om een brakwater bak te beginnen ?
Is ook erg mooi en zie je ook niet al te vaak.
 
Ja , ik hoop het ook dat helpt. Ik heb daar wel eens aan gedacht ja. Maar probleem is , dan moet ik mijn andere visjes wegdoen. Ik wil namelijk geen twee aquariums in huis, daar heb ik gewoon geen plek voor 🙁
 
Weet je waar jouw reacties over zout water en de aandoening van deze vis me aan doen denken?
Bij dierenartsen is er een uitspraak over koppige diereigenaren:
Als de eigenaar zegt dat een dier een longontsteking heeft, dan behandel je het dier tegen longontsteking. Ook al heb je daar een gipsverband voor nodig.
 
Ziekmakende omstandigheden maken niet uit, gewoon een pil er in…….
 
Weet je waar jouw reacties over zout water en de aandoening van deze vis me aan doen denken?
Bij dierenartsen is er een uitspraak over koppige diereigenaren:
Als de eigenaar zegt dat een dier een longontsteking heeft, dan behandel je het dier tegen longontsteking. Ook al heb je daar een gipsverband voor nodig.
Dan denk jij verkeerd 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan