Wat is er nieuw

Welke ziekte is dit ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Panter1989
  • Startdatum Startdatum
P

Panter1989

Guest
Beste Leden,

Het is ook altijd wat. van het weekend heb ik de post gemaakt over mijn maanvis die vandaag helaas gestorven is.(had waarschijnlijk buikwaterzucht)
Nu keek ik in de bak en zag ik het volgende:

635557_0_82_img_1761.jpg

239131_0_82_img_1763.jpg

797971_0_82_img_1768.jpg


De tetra hangt veel beneden en schommelt op en neer. De algeneter lijkt nergens last van te hebben en volgens mij heeft hij dit wel een tijdje.
Verder merk ik dat mijn andere maanvis veel naar lucht hapt en wel onrustig zwemt.
Echter is het ook niet dat hij het de hele tijd doet.
Ik snap er nu niks meer van. Mijn water waardes zijn goed.
ph:6,8
KH: 4
No2:0
No3:+-10
GH:7D

Ben vandaag naar de vis speciaalzaak geweest en van alles wat gekocht ik heb nu: (Omnipur, Esha gdex, Baktopur direct,femshee en flagellol.

Kan iemand mij vertellen wat er mis is en welk medicijn ik het beste kan gebruiken en of het nodig is. en of ik mijn co2 systeem met mijn computer dan aan of uit kan laten op 6,8)

BVD,
 
Ververs je wel eens water? zo om de 14 dagen ,1/3 van je bak?
 
Ja ik ververs het elke week ongeveer 20%. Maar heb hem net opnieuw opgestart vandaar. de bak zelf zit misschien in week 5 nu.
 
Zelf dacht ik er aan om Esha gdex toe te gaan voegen is dat verstandig of denken jullie dat het iets anders is.
 
vind het namelijk moeilijk te zien.
 
Probeer het anders tijdelijk eerst eens met grotere waterwissels en meet (of laat meten) je NH4/NH3 ammoniak eens.
 
eSHa gdex is een middel tegen huid en kieuwwormen, tenzij je niet zeker weet of je dit hebt zou ik inderdaad beginnen met water wissels.

eSHa 2000 kun je dan beter gebruiken, dat heeft een bredere werking.
Hoe is het nu met ze?

Groetjes Nikki
 
Esha 2000 werkt juist bijna nergens (meer) tegen. Tegen schimmel wil het nog wel werken, maar door resistentie doet het niets tegen bacteri�n en parasieten.
 
Mijn vissen zijn altijd goed geholpen door eSHa 2000. Je moet natuurlijk wel goed de bijsluiter lezen want daar staat in beschreven wat je moet doen voordat je het medicijn erin doet. Geen waterverbeteraars e.d. bijvoorbeeld. Er zijn bepaalde factoren die medicijnen uit het water halen of zelfs met medicijnen reageren waardoor het een verminderde werking krijgt. Maar dan moet je niet het product daarvan de schuld geven dat het bij jou niet werkt.
 
Dat zegt Jones toch ook niet? Het middel is simpelweg ergens uit de jaren 70, is nooit gewijzigd van samenstelling en is met liters gebruikt. Een nadeel van bacterien is dat ze op een gegeven moment resistent worden tegen dit soort middelen. Het is daarbij geen antibioticum en zou bij een goede antibacteriele werking ook de filterbacterien aantasten. Daarbij werkt het volgens Esha tegen bijna alles, zelfs tegen ziekten waarvan is aangetoond dat die niet of nauwelijks behandelbaar zijn. Ze teren op het verleden. Jammer, want het werkt op zich prettig.
In landen waar het niet zo gigaveel is gebruikt (oa Engeland, Amerika en Zuid Afrika) zweren ze er bij op dit moment.

Dit lijkt overigens op een Columnarisaantasting. Die slaat ook op de kieuwen, dus wellicht vandaar het luchthappen van de maanvis. Ik zou voor de bactopur gaan (na een verversing van 50%)
 
Jullie zeggen dat het niet werkt, terwijl het bij mij wel werkt dat wilde ik maar aangeven.

Om even terug te komen op resistentie en antibiotica, daar moet ik u wel gelijk in geven maar bedenk wel:
De meeste medicijnen die gebruikt worden in de aquatische wereld zijn g��n antibiotica (behalve anti-bacti van HS dacht ik).
Antibiotica zijn vaak middelen die stoffen bevatten die door de schimmels of bacteri�n zelf gemaakt worden en daarom kunnen ze er resistent tegen worden. Er bestaan ook middelen (die geen antibiotica zijn zoals eSHa 2000) die geen resistentie opwekkende stoffen bezitten.
Denk bijvoorbeeld maar aan Chloor in een zwembad, dat wordt ook al JAREN gebruikt en daar is ook geen resistentie.

Maar goed hier heeft de meneer met de zieke vissen niets aan. Succes met alle adviezen die u gekregen heeft en beterschap voor uw vissen.
 
Je hoort mij niet zeggen dat het niet werkt of gewerkt zou hebben in jouw geval(len), maar dat het voor zwaardere infecties simpelweg verzwakt. Ook ik heb nog gewoon een potje Esha 2000 in de kast, naast JBL etc...

Over het resistentieverhaal denk ik echt heel anders, maar alla. Ik meen dat er meer middelen zijn met antibiotica.
Hetb daar gelukkig nooit gebruik van hoeven te maken en weet hier ook te weinig vanaf.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan