Wen Oranda groeit niet


P

Peachyfishy

Guest
Ik heb mijn oranda Filbert al ongeveer 2,5 jaar. Ik had hem uitgekozen omdat hij in de winkel nog geen wen op zijn hoofdje had, en het leek me leuk om dit te zien groeien. Maar sinds dat ik hem heb, is zijn wen nog nooit gegroeid, niet eens een beetje. Zijn hoofd is ook bijna helemaal plat, terwijl Filbert zelf wel is gegroeid. Kan iemand mij vertellen hoe dit komt? Of misschien wat tips?
 
Hoe groot is de bak, en wat eten ze?
 
Er zijn ook soorten die geen wen horen te krijgen, maar een foto zal denk ik meer duidelijk maken
 
Hoe groot is de bak, en wat eten ze?

Ze zitten sinds ongeveer 3 weken in een aquarium van 80 liter. Hiervoor zaten ze in een aquarium van 50 liter (weet ik, super slecht). Het voer wat ze eten zijn mini sticks van tetra, goldfish gold japan
 
Er zijn ook soorten die geen wen horen te krijgen, maar een foto zal denk ik meer duidelijk maken
Het is de witte op de foto

IMG_20160913_092651.jpg
 
Er is wel speciaal voer voor wengroei. Maar beter zorg je eerst dat je huisvesting op orde is. Zie daarvoor ook de artikelen op dit forum.
 
Helaas is Fibert geen Oranda. Dus de wengroei zal ook niet komen. Je mag je visjes meerdere malen voer per dag geven.

Dit is een Oranda (een kleintje nog) Zie verschil van kop. De witte met oranje is zoals jouw filbert. Mijne is nu 14 maanden.
80 liter met 2 visjes is nog niet optimaal maar dat kan je hier in diverse topics lezen. Voor nu veel vers water geven en meerder malen per dag voeren.

IMG_0381.JPG
IMG_0376.JPG
IMG_0382.JPG
 
Helaas is Fibert geen Oranda. Dus de wengroei zal ook niet komen. Je mag je visjes meerdere malen voer per dag geven.

Dit is een Oranda (een kleintje nog) Zie verschil van kop. De witte met oranje is zoals jouw filbert. Mijne is nu 14 maanden.
80 liter met 2 visjes is nog niet optimaal maar dat kan je hier in diverse topics lezen. Voor nu veel vers water geven en meerder malen per dag voeren.

Bekijk bijlage 4928 Bekijk bijlage 4929 Bekijk bijlage 4930

Ohhhh echt?? Ik heb al die tijd gedacht dat hij wel een oranda was, aangezien hij tussen allemaal andere orandas in de winkel zat. Nu ik erover na denk, was hij toen volgens mij wel de enige zonder wen. Weet u welke soort hij dan is? Ik voer ze nu gewoon 1 keer per dag. Hoevaak zou ik ze volgens u per dag moeten voeren?
 
Het voer wat ze eten zijn mini sticks van tetra, goldfish gold japan
Goed dat je ze nu groter hebt gehuisvest.:thumbs:
Maar 80 liter is nog ste ds niet zo veel voor vissen die 20 tot 30 cm worden...;)

Je kunt de vissen i.p.v. droogvoer, ook een keer groenten, of levend voer, of diepvriesvoer geven.:chef:
http://goudvissenverzorgen.nl/goudvissen-voeren/
 
Eigenlijk moet je ook maar blij wezen dat het geen oranda is want een oranda kan zomaar 30 cm worden. Helaas kan ik je niet zeggen wat voor soort die van jou is. Hij zit al jaren in een te klein bakje en is al aardig vergroeid. Daar kun je nu niets meer aan doen en is evengoed een leuk visje. Dat kan je zien aan het oogje. Vergelijk het oogje maar met het oogje van die witte van mij. Filbert zijn oogje is net zo groot maar dan in een klein kopje.

Ik heb het idee dat je nog jong ben. Maar eigenlijk moet je gaan sparen voor een groter aquarium en dan vooral een langer aquarium zodat ze meer ruimte hebben. Dan groeien ze veel groter. Maar zoals ik op je foto zie is het wel een heel mooi schoon bakje waar ze in zitten. Als je ze 2 keer per week een half aquarium aan schoon water op dezelfde tempratuur geef blijven ze wel redelijk gezond. Volgens mij zitten er nu 2 in? niet meer bij doen!

Ik voer mijne wel 4 tot 6 keer per dag. Als ze maar alles opeten wat je erin gooi. Maar ze lusten aardig wat korreltjes hoor dus je geef niet gauw teveel. Doperwtjes uit de diepvries even in de magnetron, velletje eraf halen en in je aquarium gooien. Zijn ze dol op en is erg goed voor hun darmen. Je kan ze daar ook handtam mee maken. Doperwtje tussen je vinger houden en gewoon je hand laten hangen komen ze vanzelf de doperwt halen.

Van achter gezien hoort je sluier een heel dik buikje te hebben.
IMG_0114.JPG
 
Eigenlijk moet je ook maar blij wezen dat het geen oranda is want een oranda kan zomaar 30 cm worden. Helaas kan ik je niet zeggen wat voor soort die van jou is. Hij zit al jaren in een te klein bakje en is al aardig vergroeid. Daar kun je nu niets meer aan doen en is evengoed een leuk visje. Dat kan je zien aan het oogje. Vergelijk het oogje maar met het oogje van die witte van mij. Filbert zijn oogje is net zo groot maar dan in een klein kopje.

Ik heb het idee dat je nog jong ben. Maar eigenlijk moet je gaan sparen voor een groter aquarium en dan vooral een langer aquarium zodat ze meer ruimte hebben. Dan groeien ze veel groter. Maar zoals ik op je foto zie is het wel een heel mooi schoon bakje waar ze in zitten. Als je ze 2 keer per week een half aquarium aan schoon water op dezelfde tempratuur geef blijven ze wel redelijk gezond. Volgens mij zitten er nu 2 in? niet meer bij doen!

Ik voer mijne wel 4 tot 6 keer per dag. Als ze maar alles opeten wat je erin gooi. Maar ze lusten aardig wat korreltjes hoor dus je geef niet gauw teveel. Doperwtjes uit de diepvries even in de magnetron, velletje eraf halen en in je aquarium gooien. Zijn ze dol op en is erg goed voor hun darmen. Je kan ze daar ook handtam mee maken. Doperwtje tussen je vinger houden en gewoon je hand laten hangen komen ze vanzelf de doperwt halen.

Van achter gezien hoort je sluier een heel dik buikje te hebben. Bekijk bijlage 4931


Klopt haha, ik ben pas 17. Ik werk in een tuincentrum waar ook een dierenafdeling en dierenarts in zit. Ik heb hier dus ook mijn visjes vandaan. Helaas hebben de mensen die op de dierenafdeling werken allemaal niet zoveel verstand van vissen, en heb dus ook slecht advies gehad toen ik de visjes kocht. Vandaar dat ze jaren in een te kleine bak hebben gezeten. Heb heel lang gespaard voor een groter aquarium, en heel lang moeten zeuren bij mn ouders ;p Ik ben me er van bewust dat het aquarium niet optimaal is en vind het ook wel zielig nu ik lees dat ze een beetje vergroeid zijn, dit wist ik helemaal niet. Ik ga proberen om uiteindelijk voor een nog groter aquarium te sparen. Het zijn er inderdaad 2, en ik was niet van plan om er meerderes bij te doen. Ik geef ze gelukkig af en toe al doperwtjes.
Heel erg bedankt voor alle tips! :)
 
Ik ben al iets ouder maar op dezelfde wijze begonnen. Ik had 4 sluiers in 65 liter.... Arme drommels. Werden ziek en toen het internet op. Dan lees je wat je fout doe en ik heb gelukkig vrij snel alles goed kunnen regelen maar ik snap als je 17 ben de geldboom ook nog niet erg hard groeit.

Google maar eens op fancy goldfish want Filbert en Co zijn in ieder geval fancy vissen:cool:
 

Terug
Bovenaan