Werking co2 regelaar


falerossi

Well-known member
Lid geworden
7 december 2009
Berichten
109
Locatie
Boornbergum, Friesland
Website
www.sport-picture.nl
Vanmiddag eindelijk de co2 aangesloten op mijn aquarium, flesje laten vullen en draaien maar!

Helaas lukt dit laatste niet, zodra ik de hoofd opening open draai schiet de co2 er uit! (tot 2 keer toe knalde mijn bellenteller er tussen uit!)

Dus mijn vraag; hoe stel ik dat ding netjes af zonder dat die op hol slaat!?

20130926_162104_zps9056d8a3.gif
 
Als je hem aansluit zou de meter van de flesdruk op tussen de 50 en 60 bar moeten komen te staan en dan de werkdruk met de zwarte knop bij regelen tot de gewenste werk druk (normaal tussen de 1 en 2 bar). maar als ik het goed zie ligt je co2 fles, hij moet staan anders gaat er vloeibaar co2 uit je fles komen, er zit dan boven in de fles een lege ruimte waar het vloeibare co2 verdampt tot gas en daar een gasdruk opbouwd van ong.58 bar een fles moet dus altijd recht opstaan als je de kraan opendraait.
 
De fles lag even voor de foto, bij het aquarium staat die recht op! Overigens, rechts van het afstel ding in het midden (koper/messing ding) zit een gaatje. waar de co2 uit bruist als ik de knoppen verkeert heb staan, is dit normaal?!
 
de rechter zwarte blok vermoed ik dat een ventiel is

voor je de stekker daarvan insteekt eerst kijken of beide drukken goed staan en er niks lekt
 
oke dat lijkt me niet normaal


werkte hij bij de vorige eigenaar wel goed
( vermoed dat hij 2 de hands is aan de foto's te zien )
 
roosen zei:
oke dat lijkt me niet normaal


werkte hij bij de vorige eigenaar wel goed
( vermoed dat hij 2 de hands is aan de foto's te zien )

Ik heb hem inderdaad via marktplaats gekocht! Weet verder ook niet hoe dat ding werkt, of dat er iets aan ontbreekt!
Normaal gesproken als je alles dicht hebt staan, en je draait de hoofdkraan open, slaat alleen de flesdrukmeter uit!
 
inderdaad

maar bij jouw lekt er dus door die gaatjes co2
 
Als hij uitslaat tot tussen 50 en 60 bar moet je daarna met de grote draaiknop de werkdruk kunnen regelen, maar als alles open staat is het natuurlijk niet de bedoeling dat er ergens gas ontsnapt dan is er wel iets mis mee.
 
daarvoor heb je normaal toch je terugslagventiel ?
 
Bij het opendraaien van de hoofdkraan schoot meteen het overdruk ventiel open. Ik met het zootje naar de LFS, die er naar gekeken en zei; Die is overleden.
Bij thuiskomst zei mijn oude heer; oh wacht maar eens even. De boel open geschroefd en eens grondig schoon gemaakt. Vervolgens weer dicht draaien, en hij loopt als de brandweer!
 
Mooi, het zootje is aangesloten. Ik krijg alleen de werk druk niet tussen de 1 en 2 bar wat dan is het net een bubbelbad. Hoeveel bellen per minuut moet ik ongeveer geven?
 
hangt af hoe snel je de ph wil bereiken
algemeen mag je 10 bellen per 100 liter aannemen als standaard beginwaarde
 
Als je met de grote knop de werkdruk geregeld hebt kun je daarna met het kleine zwarte regelaartje het aanta bellen regelen ik denk dat als het net een bubbelbad lijkt hij helemaal openstaat het is een naaldventiel du verder dicht draaien dan veminderd het aantal bellen.
 
Helaas kwamen er toch weer wat problemen naar voren. Inmiddels wordt er weer geknutseld om een poging te doen het te repareren.
Wat kost een nieuwe/2ehands eigenlijk, en wat voor model moet ik hebben?!
 
Meestal worden losse magneetventielen d.m.v. co2 slang verbonden met de drukregelaar,ik weet dus niet of je er rechtstreeks er een op kunt moteren, alles los heeft in mijns inziens alleen maar voordelen dan hoef je als een onderdeel stuk is ook maar een onderdeel te vervangen.
 
allereerst melde je dat je bellen teller leeg getrokken is door de co2 automaat dat water is waarschijnlijk in je magneetventiel terrecht gekomen wat erg slecht is voor dat ventiel dus ik zou eerst eens nagaan of het ventiel nog wel inorde is, het kan er ook door kapot gegaan zijn. Daarom moet je na het magneetventiel altijd een terugslag beveiliging plaatsen ter voorkoming dat er water in kan komen omdat het daardoor kapot kan gaan.Staat er geen merknaam op de automaat? Of kan de vorige eigenaar niet vertellen welk merk het is.
 
De vorige eigenaar heeft mij een kapotte regelaar verkocht!

Ik heb inmiddels een andere regelaar en die werkt gewoon zoals het hoort. Mijn vader gaat nog een poging wagen de andere te repareren.

Het magneet ventiel heb ik helemaal open gehad schoon en droog gemaakt en de onderdelen in de WD40 gespoten. En die loopt ook weer als een tiet!
Echter loop ik nu tegen een ander iets aan. Het magneet ventiel zat met een verloopje met schroefdraad op de regelaar verbonden. Bij mijn 'nieuwe' past dat niet, maar wil er toch een magneet ventiel tussen. Maar waar ik die verloop stukjes. Ik neem aan dat de bouwmarkt deze niet heeft?!

20130930_192034_zps1a7d1d2d.gif

Het rechter stuk zat op de regelaar vast, de linker zat de slang op. Mijn idee was om het zelfde soort verloopje als aan de linkerkant, ook aan de rechterkant te gaan gebruiken.
Maar de grote vraag is dus, waar haal je zo iets?!
 
Je moet denk ik het merk van het magneetventiel weten en dan op de site van de importeur kijken of zoiets los in het assortiment zit anders via een mailtje proberen. mar als je het mek niet kan achter halen zal dat wel heel moeilijk worden, ik heb ook nergens iets gezien van losse co2 slang tules
 
Karper zei:
Je moet denk ik het merk van het magneetventiel weten en dan op de site van de importeur kijken of zoiets los in het assortiment zit anders via een mailtje proberen. mar als je het mek niet kan achter halen zal dat wel heel moeilijk worden, ik heb ook nergens iets gezien van losse co2 slang tules

Hij is van het merk Burkert. Ben al even op het web aan het kijken of zo iets is te krijgen.
 

Terug
Bovenaan