Werking van magneetventiel op bellenteller.


BUX

Member
Lid geworden
2 november 2023
Berichten
12
Leeftijd
41
Beste aquariumvrienden,

Ik heb al een beetje ervaring in deze prachtige hobby, na een lange tijd ben ik terug weer herbegonnen omdat er wat meer tijd is vrijgekomen.

Ik heb een CO2 installatie maar nu weet ik het even niet meer. Mijn magneetventiel zit op ongeveer 30 cm van de drukregelaar met geïntegreerde bellenteller. Als het magneetventiel wordt uitgeschakeld is het dan normaal dat de bellenteller nog gaat? Uiteindelijk wordt het naaldventiel van de fles niet toegedraaid en lijkt me dit normaal maar moet dit na een bepaalde tijd niet stoppen? Bij mij zijn de bellen blijven doorgaan wel aan een snelheid die 4 a 5 keer trager is dan dat het magneetventiel aan staat. Of is dit nog de druk die opgebouwd wordt in de 30 cm C02 slang?

Mijn werkdruk staat op 1.6 bar.
 
Dat lijkt me niet normaal. De bellen stoppen niet meteen maar het wordt wel meteen minder en neemt dan steeds verder af, dit duurt geen minuten. Bij mij is het meer dan 30 cm slang maar na 15 seconden is er geen bel meer te zien. Ik denk dat het magneetventiel niet volledig sluit.

Edit: ik begrijp nu dat je magneetventiel na de bellenteller komt, die methode ken ik niet.
 
Het is normaal dat de co2 even doorijlt zeg maar maar dat zou volgens mij geen uren mogen duren of veel zijn. In het stuk van de bellenteller en het magneetventiel zit nog co2.
Ik ben het dus eens met wat Rens ook net schrijft.
 
Zit uw bellenteller voor of achter het magneetventiel RensY, zo kan ik het 1 en ander al uitsluiten.
 
Zit uw bellenteller voor of achter het magneetventiel RensY, zo kan ik het 1 en ander al uitsluiten.
Bij mij zit de bellenteller achter het magneetventiel. Na de bellenteller gaat dd co2 direct mn reactor in.
 
Ja dit is zo n systeem met geintergreerde bellenteller denk ik. Maar goed dan zit het magneetventiel ook voor de bellenteller als ik het zo bekijk.
 
Ik post even een foto. Ik denk wel dat er een verschil is waar de bellenteller staat, achter het magneetventiel zou het inderdaad bijna direct moeten stoppen.
Nu ik heb ook nog een andere drukregelaar en aparte bellenteller, mss dat eens proberen. Ofwel moet ik de drukregelaar meteen proberen op de fles te schroeven en de bellenteller daarop monteren.

Maar deze opstelling is dus not done?
 

Bijlagen

  • IMG_20231102_090954.jpg
    IMG_20231102_090954.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 36
Het is een aqua noa, maar ik had nog een ventiel van jbl liggen.
 
Als alle onderdelen voor het magneetventiel de werkdruk aankunnen dan zou ook dit moeten werken lijkt me. Hoelang duurt het voor de bellen stoppen?
 
Als er niets lekt en je sluit het magneetventiel en draait vervolgens het naaldventiel helemaal open zou de druk heel snel overal gelijk moeten zijn en dan stopt de flow en dus ook de bellen.
 
De bellen stoppen niet, ze gaan gewoon 4 keer trager dan normaal.

Ik denk omdat het komt dat er nog druk opgebouwd wordt in de bellenteller en slang, maar zoals jij zegt moeten die dat aankunnen en lijkt me dit niet optimaal, mss ook meer kans op lekken zo, ik ga kijken of ik het jbl ventiel mss niet beter kan plaatsen zoals hierboven vermeld voorbeeld van de aqua noa incl. magneetventiel
 
Ik ga het veranderen en ik zal nog een foto posten.
 
Bedoeling was om het magneetventiel op de fles te draaien en nadien de bellenteller er op te zetten zodat het er uit zag zoals de qua noa met bellenteller en magneetventiel zoals Jessicapilon gepost had.
Maar het is niet gelukt met het jbl magneetventiel, de bellenteller past er niet op, het kwam niet uit met de moeren, mss moest ik er nog een adapter bijkopen. Daar had ik niet veel zin in omdat ik nog wat gerief heb liggen.

Ik heb dus gewoon het magneetventiel op de fles gedraaid, en dan een aparte bellenteller die ik nog had liggen er aangekoppeld. Bij sluiting magneetventiel stopten de bellen zo goed als meteen.

Dus ik ben vrij v-content, het liefst had ik alles geïntegreerd op mijn regelaar maar is zonde om daar geld aan te geven, het belangrijkste is dat het werkt.

Bedankt voor de reacties !
 

Bijlagen

  • IMG_20231102_115126.jpg
    IMG_20231102_115126.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 32
Sowieso moet je niet vergeten dat een bellenteller voor de reduceer een verkeerd beeld geeft. 1 belletje co2 op 50 bar is nogal een hoop meer dan 1 belletje op semi-normale atmosfeer. Als je dan puur gaat "tellen" van x bubbels per minuut, ga je helemaal de mist in en zwaar overdoseren.
 
Bedoeling was om het magneetventiel op de fles te draaien en nadien de bellenteller er op te zetten zodat het er uit zag zoals de qua noa met bellenteller en magneetventiel zoals Jessicapilon gepost had.
Maar het is niet gelukt met het jbl magneetventiel, de bellenteller past er niet op, het kwam niet uit met de moeren, mss moest ik er nog een adapter bijkopen. Daar had ik niet veel zin in omdat ik nog wat gerief heb liggen.

Ik heb dus gewoon het magneetventiel op de fles gedraaid, en dan een aparte bellenteller die ik nog had liggen er aangekoppeld. Bij sluiting magneetventiel stopten de bellen zo goed als meteen.

Dus ik ben vrij v-content, het liefst had ik alles geïntegreerd op mijn regelaar maar is zonde om daar geld aan te geven, het belangrijkste is dat het werkt.

Bedankt voor de reacties !
Want maakt dat ik toch weer mijn stokpaardje berijdt; koop altijd losse delen! Samengestelde systemen zijn nodeloos duur en worden nog duurder wanneer één afzonderlijk deel stuk is. Het zijn vaak de "merkfabrikanten" die deze zaken aldus aanbieden waarbij vaak ook alleen de vervangingen behorend bij het merk hergebruikt kunnen worden.
 

Terug
Bovenaan