Wat is er nieuw

Wie ben ik? Maanvissen, algeneter en meerval

• Onderwerp starter Onderwerp starter BartVanBrenk
  • Startdatum Startdatum
B

BartVanBrenk

Guest
Zoals de titel al aangeeft: ik weet van enkele vissen die ik heb niet welke soort het is en dat zou ik graag weten. De vissen zaten deels bij een tweedehands aquarium dat ik vorige week gekocht heb.

Allereerst een vis die erg lastig te fotograferen is, zelfs als deze in een netje zit. Stilzitten doet ie namelijk niet. Het lijkt mij een soort meervalletje maar ik kan hem nergens vinden op het net.

iG3RZ75BwtWhAF_1mzuQ5GK9-9vH35_z.jpeg

De volgende is volgens mij een simpele ancistrus maar exact welke soort, geen idee helaas. (2x moeder, gevolgd door wat volgens de verkoper een zoon van haar is (twijfel), vaders is wat verlegen)

En als laatste mijn maanvissen die ik al had. Deze heb ik gekregen van een collega die ervan af wilde maar hij kon me niet vertellen welke soort het exact is en of ze kweek/wildvang/F1 enz zijn. Ik vermoed door de vorm van het lijf dat het een kweekvorm is van de Nanay maar hopelijk kan iemand met meer verstand van zaken duidelijkheid geven.

Man 1:

Vrouw 1:

Vrouw 2:

De eerste Meerval is een Microsynodontis polli, die andere volgens mij Ancistrus dolichopterus en die middelste heeft wat weg van een pterygoplichthys soort.
De Maanvissen lijkt me P.scalare, maar welke?

De "algeneter" is volgens mij een Ancistrus cf. cirrhosus, de huis-tuin-en-keuken-Ancistrus zeg maar.
De maanvis heeft veel weg van de Pterophyllum scalare "Redshoulder Manacapuro", maar doordat er maar ��n zwarte dwarsstreep te zien is twijfel ik. Misschien toch een kweekvorm? W�l hele mooie vissen, overigens!
Die Microsynodontis, dat neem ik zondemeer van Panchax aan, ik ken deze zelf niet.

hmm die eerste meerval lijkt inderdaad uit de Microsynodontis familie te komen.
Maar als ik deze link volg en naar de tekeningen van de verschillende soorten kijk neig ik meer naar een christyi of sp. 1. In ieder geval bedankt voor het wijzen in de juiste richting 🙂

Wat de ancystrus betreft heb ik het gevoel dat paddy het bij het juiste eind heeft. Ik vermoedde al dat het om een huis-tuin-en-keuken variant ging.

Wat de maanvissen betreft ga ik nog wat speurwerk verrichten maar wellicht dat er zich in de tussentijd een expert meld 😀

Ik vermoed door de vorm van het lijf dat het een kweekvorm is van de Nanay maar hopelijk kan iemand met meer verstand van zaken duidelijkheid geven.
Ik mis het zwarte blokje dat de sp. "Rio Nanay" heeft bij de aanzet van de rugvin.
Er is verder uit de tekening in de staart- en rugvin (bloktekening vs. lijnen, etc.) een en ander af te leiden, maar ik zie daar vooral kenners op letten.
Ik denk dus dat je voor een juiste identificatie inderdaad bij een expert moet zijn en dan zou ik zeggen stuur Jos Hut eens een p.b.tje.

Paddy.K.1966 zei:
De maanvis heeft veel weg van de Pterophyllum scalare "Redshoulder Manacapuro", maar doordat er maar ��n zwarte dwarsstreep te zien is twijfel ik. Misschien toch een kweekvorm? W�l hele mooie vissen, overigens!
In beide vrouwen, met vrouw 2 als duidelijkst, zie ik wel degelijk een beginnetje van de dwarsstreep die jij mist. Nu weet ik niet goed hoeveel maanvissen met de kleuring van die strepen kunnen spelen en wat dit dus wel of niet zegt.

Bart, is dit afwezig zijn van die dwarsstreep altijd of nu toevallig op de foto's?

Overigens zie ik de term 'redshoulder' wel vaker genoemd worden, maar is me een raadsel waar vandaan komt dat vissen schouders hebben. Ik noem dat de rug en in anatomie-plaatjes en beschrijvingen van vissen ben ik nog nooit schouders tegengekomen. Maar als iemand hier meer over weet hou ik me ten zeerste aanbevolen.

~ Ivo

Ik zal Jos Hut inderdaad eens een berichtje sturen hierover.

De dwarsstreep hebben ze volgens mij nooit helemaal, iets verder naar beneden en wat donkerder dan deze foto wel maar nooit compleet.

panchax zei:
De eerste Meerval is een Microsynodontis polli, die andere volgens mij Ancistrus dolichopterus en die middelste heeft wat weg van een pterygoplichthys soort.
De Maanvissen lijkt me P.scalare, maar welke?

Het is geen Ancistrus dolichopterus, die ziet er namelijk zo uit:

KjhcWr01fRDt8GxJl2ZC4S8nTVaVPmlF.jpeg

Het is een Ancistrus cf. cirrhosus.

Hallo Bart,

Het lijkt me dat je de Pterophyllum scalare hebt. Ik denk dat het een kruising is. De maanvissen zien er gezond uit. Wel vind ik dat de bouw van het lichaam hoger had gemoeten; onder en rugvin vind ik kort. Vaak is een te laag aquarium waarin ze opgekweekt worden de oorzaak, naast natuurlijk erfelijke factoren.

Die Ancistrus van je is trouwens prachtig!

Hobbygroet,
Jos Hut

De te kleine bak klopt helemaal helaas. Mijn collega had ze in een bakje met 30cm waterhoogte zitten.
Vervolgens hebben ze bij mij ongeveer een jaar rondgezwommen in een rio 125 met dus zo'n 40cm waterhoogte.
Sinds vorige week zitten ze in een bak met 65cm waterhoogte dus dat probleem is de wereld uit.

Gaat dit overigens dan na verloop van tijd herstellen of is dit soort 'schade' blijvend?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groei-achterstanden zijn in principe blijvend. Achteraf alsnog een betere leefomgeving bieden helpt daar niet meer tegen.
Een graadmeter daarvoor zijn de ogen van de maanvis. Zijn die in proportie met het lichaam, dan is er geen reden voor zorgen, maar zoja dan zijn alle zorgen te laat.

Maar sowieso hebben ze een beter leven in een grotere bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan