Linkje naar de video waar je als eerste naar verwijst? Zou hem graag zelf eens zien.Op YouTube is een deskundige met een speciale microscoop waarmee hij door gesteente kan kijken betreft de structuur van de kanaaltjes.
Hij heeft zowel de Siporax, Biohome en lavasteentjes voor de barbecue onderzocht.
Wat blijkt: er is geen verschil te merken met biologisch werking.
Ik gebruik 2 Fluval FX5 filter waarvan 1 met de lavasteentjes en 1 met Biohome.
Nu na bijna 1 jaar merk ik geen verschil in Biologisch evenwicht.
Ik heb het huismerk van Hornbach gebruikt maar ze verkopen ook van het merk Eheim.
Ook Joey van King of DIY (zie YouTube kanaal) is ook enthousiast over het gebruik van de barbecue lavasteentjes.
Vroeger, voordat Siporax bestond, werd er ook lavasteentjes gebruikt in filters en toen al waren er mooie bakken te bewonderen.
Dus spaar geld uit, kun je van het prijsverschil een nieuwe aquarium van kopen.
Succes ermee.
Ik gebruik het al jaren maar nog nooit bewust denitrificatie gemeten.Zoals het onderwerp al zegt ben ik benieuw wie van jullie ervaring heft met de producten an biohome 🙂
Keramiek=gebakken klei.Het enige wat ik weet is dat keramische pijpjes het grootste filteroppervlak heeft, de meeste bacterieen kan huisvesten die schadelijke bacterieen en stoffen filteren.
Maar is het wel nodig om zo'n groot oppervlak aan bacterieen te hebben voor onze minipoeltjes van glas in onze huiskamers.
1kilo pijpjes huisvest kwa oppervlak ongeveer 1,5 voetbalveld aan bacterieen.
Er zijn ook genoeg mensen die alleen filtermatten en watten gebruiken en die hebben al jaren een gezonde bak.
Ervaring met lavasteentjes heb helaas niet ik niet.
Gewoon een hoop liefde en tijd in je bak steken dan staat die er altijd netjes bij. 😀😉
je kan nog zoveel bacterie huisjes aanbieden maar als ze niet gevuld worden omdat er niet genoeg voeding
Vuil. Afval van je vis en planten.Wellicht een domme vraag, maar wat zorgt voor / wat is genoeg voeding voor de bacteriën in een filter?
Anders gezegd: Wat zorgt voor een goede/gezonde bacteriegroen in een filter, in dit geval, met biohome filtermateriaal?
Mijn verhaal in combinatie met gebruik van Bio Home.
Begin december 2018 begonnen met nieuw JBL 1502 E
Wekelijkse water wissel van 30 %
Begin maart 2019 begonnen met overschakelen naar Bio Home Ulttra mini ( gedurende 40 dagen 7 x 14 % )
Wekelijks meet ik 1 x voor de waterwissel en 1 x 24 uur na de waterwissel.
Mijn nitraat is van 25 > 20 > 17 > 15 naar 10 > 5 teruggelopen
Na 16 maart heb ik het filter niet meer open gehad.
*
Ik heb geen reden om ontevreden te zijn over Bio Home en ga ook niet zeggen dat het allemaal door Bio Home komt.
Ik denk een combinatie van dit alles en ook de volgorde van filtersamenstelling volgens Guru.
*
Ik hou al vanaf januari 2005 een logboek bij over ; mijn onderhoud , aankopen , toevoegingen , voer , vissen etc..
Met mijn vijver hetzelfde maar minder fanatiek.
Linkje naar de video waar je als eerste naar verwijst? Zou hem graag zelf eens zien.
Dank voor deze uitgebreide uitleg met cijfers waar we wat mee kunnen. Het kkmt overigens overeen met een filmoje van YouTube
Hierin zie je dat ook hij, na het gebruik van biohome ultimate, zeer lage nitraat heeft en dat al na 5 maanden.
Ik ga er ook maar is Ana geloven denk ik. Iedereen die roept dat het oh zo duur is, hebben zeker een punt, maar laten we niet doen je de siporax gratis kan krijgen. Die kosten uit mijn hoofd ook al rond de 10 eu per kilo.
Kun je motiveren?Gebruik het nu 8 maanden en zou niet meer anders willen.
Kun je motiveren?
Dankjewel.Geen probleem, lage nitraatwaardes. Filter niet open maken vanwege wisseling nitraat reduct.
Gezonde vissen, helder water.
Ik heb zelf ook alle info gecontroleerd op internet en wat mij betreft is het een goed produkt.
Dankjewel.
Weet je wat ik me altijd afvraag, waar het reduceren van nitraat goed voor is tenzij het snel torenhoog op loopt want de waterwissels blijven nodig toch? Nieuwsgierig hoe je daar mee om gaat en voorheen ging? Geen idee van je bak/bezetting waardoor je nitraat probeert te verlagen met 'middelen' in plaats van met waterwissels?
Misschien zijn deze vragen ook wel te zeer off topic maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden 🙂
Wissel je echt maar 2 emmers, ik neem aan 20 liter, per 2 weken met deze bezetting in 250 liter? Of was dat een voorbeeld?Waterverversen is een onderdeel van de wekelijkse schoonmaak beurt, ruit schoonmaken, planten snoeien, voedingstoffen erin. Misschien kan ik inderdaad wel met biohome minder water wisselen. In plaats van wekelijks 2 emmers misschien wel om de 3 weken?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.