Wat is er nieuw

Wie heeft er ervaring met filter materiaal van biohome?

JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Leeftijd
46
Zoals het onderwerp al zegt ben ik benieuw wie van jullie ervaring heft met de producten an biohome 🙂

Pondguru gekeken? Ik heb toevallig vorige maand een zooi van dat spul gekocht en tot nu toe werkt het prima. Biohome ultimate (3L potfilter) en 1L biohome gravel (voor een intern Juwel filter). Ik heb zelf eigenlijk altijd met Sera Siporax gewerkt wat volgens mij hier erg op lijkt. Langdurige ervaring kan ik je nog niet mee helpen helaas.

Nee naar pimp my filter haha

Op YouTube is een deskundige met een speciale microscoop waarmee hij door gesteente kan kijken betreft de structuur van de kanaaltjes.
Hij heeft zowel de Siporax, Biohome en lavasteentjes voor de barbecue onderzocht.
Wat blijkt: er is geen verschil te merken met biologisch werking.
Ik gebruik 2 Fluval FX5 filter waarvan 1 met de lavasteentjes en 1 met Biohome.
Nu na bijna 1 jaar merk ik geen verschil in Biologisch evenwicht.
Ik heb het huismerk van Hornbach gebruikt maar ze verkopen ook van het merk Eheim.
Ook Joey van King of DIY (zie YouTube kanaal) is ook enthousiast over het gebruik van de barbecue lavasteentjes.

Vroeger, voordat Siporax bestond, werd er ook lavasteentjes gebruikt in filters en toen al waren er mooie bakken te bewonderen.
Dus spaar geld uit, kun je van het prijsverschil een nieuwe aquarium van kopen.

Succes ermee.

Werkt het? ja.
Maar dan heb ik het vooral over het omzetten van NH3/4 -> NO2 -> NO3.

Wat ik gewoon niet kan geloven is de stap die hun daarna nog beloven NO3 -> (ben de naam even kwijt)
het word wel geroepen, maar is het ook bewezen? is er iemand met hands-on ervaring die kan bewijzen dat zijn lagere no3 aan de biohome ligt?

Biohome kan ik nog niks over zeggen maar met Siporax heb ik al jaren ervaring. Ja het werkt alleen pas na zo'n 6+ maanden. Die anaerobe bacteriën die dat doen groeien heel langzaam in de diepste zuurstofarme poriën van die media. Wil natuurlijk niet zeggen dat je volledig van waterwissels af bent (al zijn er mensen die dat vooral in flinke plantenbakken wel voor elkaar hebben), het is mij nooit gelukt of heb het in ieder geval nooit aangedurfd. Dan bedoel ik niet dat mijn no3 oploopt, die blijft dan netjes helemaal weg, echter heb ik geen idee wat er nog meer aan onzichtbaars 'oploopt' of juist 'gebruikt' wordt en blijf ik zeker 1x per maand water verversen.

Bij keramische of plastic biomedia groeien die bacteriën helemaal niet omdat er altijd zuurstofrijk water langs stroomt.

Op YouTube is een deskundige met een speciale microscoop waarmee hij door gesteente kan kijken betreft de structuur van de kanaaltjes.
Hij heeft zowel de Siporax, Biohome en lavasteentjes voor de barbecue onderzocht.
Wat blijkt: er is geen verschil te merken met biologisch werking.
Ik gebruik 2 Fluval FX5 filter waarvan 1 met de lavasteentjes en 1 met Biohome.
Nu na bijna 1 jaar merk ik geen verschil in Biologisch evenwicht.
Ik heb het huismerk van Hornbach gebruikt maar ze verkopen ook van het merk Eheim.
Ook Joey van King of DIY (zie YouTube kanaal) is ook enthousiast over het gebruik van de barbecue lavasteentjes.

Vroeger, voordat Siporax bestond, werd er ook lavasteentjes gebruikt in filters en toen al waren er mooie bakken te bewonderen.
Dus spaar geld uit, kun je van het prijsverschil een nieuwe aquarium van kopen.

Succes ermee.
Linkje naar de video waar je als eerste naar verwijst? Zou hem graag zelf eens zien.

Zoals het onderwerp al zegt ben ik benieuw wie van jullie ervaring heft met de producten an biohome 🙂
Ik gebruik het al jaren maar nog nooit bewust denitrificatie gemeten.
Verder werkt het gewoon prima net als ieder ander filtermateriaal

Het enige wat ik weet is dat keramische pijpjes het grootste filteroppervlak heeft, de meeste bacterieen kan huisvesten die schadelijke bacterieen en stoffen filteren.
Maar is het wel nodig om zo'n groot oppervlak aan bacterieen te hebben voor onze minipoeltjes van glas in onze huiskamers.
1kilo pijpjes huisvest kwa oppervlak ongeveer 1,5 voetbalveld aan bacterieen.

Er zijn ook genoeg mensen die alleen filtermatten en watten gebruiken en die hebben al jaren een gezonde bak.

Ervaring met lavasteentjes heb helaas niet ik niet.
Gewoon een hoop liefde en tijd in je bak steken dan staat die er altijd netjes bij. 😀😉

Het enige wat ik weet is dat keramische pijpjes het grootste filteroppervlak heeft, de meeste bacterieen kan huisvesten die schadelijke bacterieen en stoffen filteren.
Maar is het wel nodig om zo'n groot oppervlak aan bacterieen te hebben voor onze minipoeltjes van glas in onze huiskamers.
1kilo pijpjes huisvest kwa oppervlak ongeveer 1,5 voetbalveld aan bacterieen.

Er zijn ook genoeg mensen die alleen filtermatten en watten gebruiken en die hebben al jaren een gezonde bak.

Ervaring met lavasteentjes heb helaas niet ik niet.
Gewoon een hoop liefde en tijd in je bak steken dan staat die er altijd netjes bij. 😀😉
Keramiek=gebakken klei.
Dat heeft (zover ik altijd begrepen heb) juist heel weinig oppervlak in vergelijking met gesinterdglas (gebakken zand)
Biohome, siporax en de varianten daarop van jbl, eheim en wss ook juwel hebben dus veel meer oppervlak voor bacteriën dan keramische pijpjes.
Of het oppervlak daadwerkelijk nodig is word een andere discussie, je kan nog zoveel bacterie huisjes aanbieden maar als ze niet gevuld worden omdat er niet genoeg voeding is voor ze is het gewoon weggegooid geld

je kan nog zoveel bacterie huisjes aanbieden maar als ze niet gevuld worden omdat er niet genoeg voeding

Wellicht een domme vraag, maar wat zorgt voor / wat is genoeg voeding voor de bacteriën in een filter?
Anders gezegd: Wat zorgt voor een goede/gezonde bacteriegroen in een filter, in dit geval, met biohome filtermateriaal?

Wellicht een domme vraag, maar wat zorgt voor / wat is genoeg voeding voor de bacteriën in een filter?
Anders gezegd: Wat zorgt voor een goede/gezonde bacteriegroen in een filter, in dit geval, met biohome filtermateriaal?
Vuil. Afval van je vis en planten.

Bijvoorbeeld bij een visbestand van 5 tetra's zullen er in je filter relatief weinig bacteriën groeien omdat er weinig voeding is. Bij een visbestand wat iets groter is groeien er meer bacteriën (indien er plaats voor is). Daarom zorg je voor voldoende oppervlakte zodat er indien nodig genoeg bacteriën kunnen ontstaan. Het ontstaan van deze bacteriën kost tijd en noemen we meestal het indraaien van je aquarium maar gebeurd eigenlijk continue. Als je vis toevoegt in je bak ontstaan er na verloop van tijd weer meer bacteriën.

Mijn verhaal in combinatie met gebruik van Bio Home.
Begin december 2018 begonnen met nieuw JBL 1502 E
Wekelijkse water wissel van 30 %
Begin maart 2019 begonnen met overschakelen naar Bio Home Ulttra mini ( gedurende 40 dagen 7 x 14 % )
Wekelijks meet ik 1 x voor de waterwissel en 1 x 24 uur na de waterwissel.
Mijn nitraat is van 25 > 20 > 17 > 15 naar 10 > 5 teruggelopen
Na 16 maart heb ik het filter niet meer open gehad.
*
Ik heb geen reden om ontevreden te zijn over Bio Home en ga ook niet zeggen dat het allemaal door Bio Home komt.
Ik denk een combinatie van dit alles en ook de volgorde van filtersamenstelling volgens Guru.
*
Ik hou al vanaf januari 2005 een logboek bij over ; mijn onderhoud , aankopen , toevoegingen , voer , vissen etc..

Met mijn vijver hetzelfde maar minder fanatiek.

Mijn verhaal in combinatie met gebruik van Bio Home.
Begin december 2018 begonnen met nieuw JBL 1502 E
Wekelijkse water wissel van 30 %
Begin maart 2019 begonnen met overschakelen naar Bio Home Ulttra mini ( gedurende 40 dagen 7 x 14 % )
Wekelijks meet ik 1 x voor de waterwissel en 1 x 24 uur na de waterwissel.
Mijn nitraat is van 25 > 20 > 17 > 15 naar 10 > 5 teruggelopen
Na 16 maart heb ik het filter niet meer open gehad.
*
Ik heb geen reden om ontevreden te zijn over Bio Home en ga ook niet zeggen dat het allemaal door Bio Home komt.
Ik denk een combinatie van dit alles en ook de volgorde van filtersamenstelling volgens Guru.
*
Ik hou al vanaf januari 2005 een logboek bij over ; mijn onderhoud , aankopen , toevoegingen , voer , vissen etc..

Met mijn vijver hetzelfde maar minder fanatiek.

Dank voor deze uitgebreide uitleg met cijfers waar we wat mee kunnen. Het kkmt overigens overeen met een filmoje van YouTube

Hierin zie je dat ook hij, na het gebruik van biohome ultimate, zeer lage nitraat heeft en dat al na 5 maanden.

Ik ga er ook maar is Ana geloven denk ik. Iedereen die roept dat het oh zo duur is, hebben zeker een punt, maar laten we niet doen je de siporax gratis kan krijgen. Die kosten uit mijn hoofd ook al rond de 10 eu per kilo.

Dank voor deze uitgebreide uitleg met cijfers waar we wat mee kunnen. Het kkmt overigens overeen met een filmoje van YouTube

Hierin zie je dat ook hij, na het gebruik van biohome ultimate, zeer lage nitraat heeft en dat al na 5 maanden.

Ik ga er ook maar is Ana geloven denk ik. Iedereen die roept dat het oh zo duur is, hebben zeker een punt, maar laten we niet doen je de siporax gratis kan krijgen. Die kosten uit mijn hoofd ook al rond de 10 eu per kilo.

Siporax kost rond de 30 euro per kg.

Ik gebruik in mijn filter Oase Biothermo 600 ook Biohome volgens de indeling van pondguru.
Ben zeer tevreden.
Gebruik het nu 8 maanden en zou niet meer anders willen. Voorheen gebruikte ik nitraat reduct maar dit moest ik regenereren met zout. Ik maak mijn mijn filter 2x per jaar open om de sponzen te spoelen en mijn voorfilter 1x per 2 weken.

Kun je motiveren?

Geen probleem, lage nitraatwaardes. Filter niet open maken vanwege wisseling nitraat reduct.
Gezonde vissen, helder water.
Ik heb zelf ook alle info gecontroleerd op internet en wat mij betreft is het een goed produkt.

Geen probleem, lage nitraatwaardes. Filter niet open maken vanwege wisseling nitraat reduct.
Gezonde vissen, helder water.
Ik heb zelf ook alle info gecontroleerd op internet en wat mij betreft is het een goed produkt.
Dankjewel.

Weet je wat ik me altijd afvraag, waar het reduceren van nitraat goed voor is tenzij het snel torenhoog op loopt want de waterwissels blijven nodig toch? Nieuwsgierig hoe je daar mee om gaat en voorheen ging? Geen idee van je bak/bezetting waardoor je nitraat probeert te verlagen met 'middelen' in plaats van met waterwissels?

Misschien zijn deze vragen ook wel te zeer off topic maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden 🙂

Dankjewel.

Weet je wat ik me altijd afvraag, waar het reduceren van nitraat goed voor is tenzij het snel torenhoog op loopt want de waterwissels blijven nodig toch? Nieuwsgierig hoe je daar mee om gaat en voorheen ging? Geen idee van je bak/bezetting waardoor je nitraat probeert te verlagen met 'middelen' in plaats van met waterwissels?

Misschien zijn deze vragen ook wel te zeer off topic maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden 🙂

Ik doe geen waterwissels om alleen het nitraat te verlagen maar ook om zuurstof aan te vullen, mineralen aan te vullen en zweefstoffen te verminderen.
Mijn aquarium is toch een klein beetje overbevolkt met maanvissen (6 maanvissen op 250 liter, wel alleen maar planten).

Mijn voornaamste reden voor biohome is toch de kwaliteit, minder schommelingen in waardes, minder je filter open maken maar langdurig een produkt gebruiken welke de kans krijgt om zich goed te ontwikkelen.
Waterverversen is een onderdeel van de wekelijkse schoonmaak beurt, ruit schoonmaken, planten snoeien, voedingstoffen erin. Misschien kan ik inderdaad wel met biohome minder water wisselen. In plaats van wekelijks 2 emmers misschien wel om de 3 weken?

Waterverversen is een onderdeel van de wekelijkse schoonmaak beurt, ruit schoonmaken, planten snoeien, voedingstoffen erin. Misschien kan ik inderdaad wel met biohome minder water wisselen. In plaats van wekelijks 2 emmers misschien wel om de 3 weken?
Wissel je echt maar 2 emmers, ik neem aan 20 liter, per 2 weken met deze bezetting in 250 liter? Of was dat een voorbeeld?

Nee, was een voorbeeld. Ik ververs nu 20 liter per week standaard.

20 liter op 250 liter is 8%
Dat lijkt me wel erg weinig.
Ik zou wel eens een foto willen zien want 250 liter voor 6 maanvissen lijkt me erg weinig.

Hierbij

Bijlagen

• A6AFA4F5-6A8A-4756-8D11-3292B785BBFA.jpeg
    A6AFA4F5-6A8A-4756-8D11-3292B785BBFA.jpeg
    57 KB · Weergaven: 151
  • C24C9CED-EB91-4E1D-A3C7-8D70362A1F2A.jpeg
    C24C9CED-EB91-4E1D-A3C7-8D70362A1F2A.jpeg
    48.7 KB · Weergaven: 160
Filter

Bijlagen

• CBE7B6B0-95B8-49E1-AC80-E19747F60079.jpeg
    CBE7B6B0-95B8-49E1-AC80-E19747F60079.jpeg
    106.2 KB · Weergaven: 130
Staat er wel mooi bij zo! Ik zou ook iets meer verversen maar als het nu voor je werkt is het prima natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan