Wat is er nieuw

Wie helpt mij kiezen?

sokkeneter

Active member
Lid geworden
27 juli 2024
Leeftijd
22
Hoi, ik ben iedereen al dankbaar die de moeite voor mij doet op het topic te klikken of te reageren. Ik heb nu een 60 liter bak. Nu heb ik een aquarium gezien op marktplaats in de buurt, de juwel vision 180 (180 liter)met kast dus dat is gunstig. Alles is inbegrepen dus filter, heater, lamp enz. Maar ook vissen en planten.(het hout houd de verkoper) Ik heb een foto van het aquarium ergens hieronder of boven gezet denk ik.
Dit zijn de soorten die de verkoper mee geeft
Guppen
Neon tetra’s
Kegel barbelen
Borstelneus algeneters
Japonica garnalen
Waaierhand garnaal
En nog enkele soorten
Ik ben eigenlijk alles van plan te verkopen als het om de vissen gaat heel misschien alleen de neon tetra’s niet maar vind die inmiddels ook wel basic geworden(ik hoop hier mensen niet de kwetsen nu XD) oh ja en de garnalen hoeven ook niet weg. Ik wil al heel lang super graag een L181 ancistrus of een calico kleur ancistrus. Dus ik wil een visbestand die sowieso daarmee kan omgaan. In mijn 60L bak zitten nu ook 4 albino corydorassen die neem ik ook graag mee naar het andere aquarium. Ook alle garnalen die daar in zitten(Gewoon cherry red garnalen). Waar ik er nu maar 1 van heb in mijn andere bak(is wel aangesloten met zalm soorten) is de Boraras Brigittae gok ik, want ik weet zeker dat in de winkel iets met strawberry stond volgens mij. Ik denk deze met de streep maar er is nog een soort die er erg op lijkt, dat is de Boraras Maculatus. Maar denk bijna zeker te weten dat het de boraras brigittae is. Deze vind ik heel erg leuk en zover ik gemerkt heb leuke vreedzame vissen, ik heb er niks geks mee gemaakt of garnalen aanvallen of iets. Daar zou ik er een aantal van willen maar hoeveel weet ik ook weer niet. De corydoras kan misschien meer maar weet niet hoe dat gaat met de andere bodembewoner de ancistrus. De afmetingen van het aquarium zijn namelijk

92x41x55 cm.​

Ik zou een koppel honing gourami’s misschien ook heel leuk vinden. Maar heb wel gehoord over het virus in een ander topic en daar snap ik het nog niet helemaal goed van. Ook de antennebaarsjes in electric blue vind ik nog steeds super gaaf maar gaat dus echt niet samen met de garnalen lees ik overal en dan kies ik toch liever voor de garnalen. Ook het bijtje vind ik erg schattig maar past hier volgensmij niet tussen. Hebben mensen nog andere aanraders voor vissen in het aquarium misschien met toevoeging of inplaats van.

Bedankt voor iedereen die op dit topic geklikt heeft en misschien wel gereageerd heeft!

Bijlagen

• IMG_0215.jpeg
    IMG_0215.jpeg
    294.2 KB · Weergaven: 15
Ja voor een 90cm bak al veel vis dus ik zou er niks bijdoen maar eerder wat weg doen denk ik. Leuke vis voor bovenin en voor de middenlaag vindt ik voldoende.
De Honinggourami is als uitzondering niet echt vatbaar voor het irridovirus overigens.

Kun je op een rijtje zetten wat je er echt wél, en wat je er misschien in wilt? Ik ben een beetje de draad kwijt zo...

Ahahaha sorry, ik ben van plan alle vissen weg te doen die er nu in zitten behalve de garnalen en misschien de neon tetra’s mogen blijven. Ik wil heel graag een groep boraras brigittae een ancistrus( of de L181 of ancistrus met calico kleur) ik wil er een paar corydoras in doen die nu in mijn 60 liter zitten (zijn er nu 4 maar weet niet of er meer in kunnen vanwege de ancistrus) en groten deels van mijn garnalen van de 60 liter mogen er dan in. De honing gourami vind ik ook erg mooi maar vanwege het virus gaat dat volgens mij niet, en een bijtje vind ik leuk maar die kan volgens mij niet met die vissen

Honing goerami kan prima, dat is één van de weinige goeramisoorten die in een wat kleinere bak kunnen en geen last hebben van het iridovirus.
Als je garnalen gaat mixen, moet je een beetje oppassen dat je geen kleurloze groep over houdt. Dat gebeurt als je meerdere kleuren van dezelfde soort die zich voortplant mixt.
Of de boel wat waterwaarden betreft en met jóúw waterwaarden betreft, bij elkaar kan, zoek je het beste even op op AquaInfo. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Hou er rekening mee dat wat in de bek past vaak als prooi wordt gezien als je garnalen neemt. Veel verstopplekken is een blijft een must.

Bedankt voor de informatie, ik ga even kijken naar de waterwaarde. Wat vinden jullie de meest belangrijke waterwaarde eigenlijk?
Of gewoon echt alles bijna helemaal overeen komen? Over de garnalen weet ik inderdaad. Die van mij zijn ook niet mega rood meer (sommige wel sommige weer niet) maar ik vind ze vooral leuk om te kijken dus dat vind ik niet heel erg. Ik kijk inderdaad zelf ook vaak op aquainfo als ik iets moet opzoeken .

Ik heb het even opgezocht

Ancistrus-
  • Temperatuur: Tussen 23°C en 28°C.
  • pH-waarde: Tussen 6.0 en 8.0, met een voorkeur voor licht zuur tot neutraal water.
  • Hardheid (GH): Tussen 5 en 15 °dH.

Boraras brigittae-
tussen de 20 en 28 graden, de pH tussen de 4.0 en 7.0 en een lage tot gemiddelde hardheid (GH 6-16)

Honing gourami-
tussen de 20 en 28°C liggen, met een pH-waarde van 6.0 tot 7.5, en een waterhardheid van 4 tot 15 dGH.

albino corydoras-
een temperatuur tussen 22-27°C, een pH-waarde tussen 6.0-7.5 (licht zuur tot neutraal) en een waterhardheid (GH) tussen 2-15 °dGH

Deze vissen passen dan redelijk bij elkaar
Temperatuur zou dan 24-25 goed moeten zijn
Ph op 6.5-7
Waterhardheid rond de 8-13 moet ook wel goed zijn denk ik

Zijn er nog meer vissen die hier bij passen?
En hoeveel van elke soort van deze kan ik nemen?

Indische glasmeerval (Kryptopterus bicirrhis)?

niet helemaal mijn smaak, ik was vandaag naar de winkel gegaan voor een nieuwe filter en lamp in mijn 60 liter bak. En ging natuurlijk even kijken bij de visjes, ik zag een hele leuke soort heb er alleen geen foto van gemaakt😅 volgens mij was het iets met dwergbaars maar weet de soort dus niet. Ze worden ongeveer 2-3 cm dacht ik gezien te hebben. Waren een beetje geel/oranje achtig. Ik heb wel ‘dwergbaars zoetwater soorten’ opgezocht maar kreeg alleen maar die paarse van zoutwater aquarium’s dus daar had ik niks aan. Weet iemand welke soort dit zou kunnen zijn en of die past bij al deze vissen. Nog een updating over het aquarium, hij staat er voor 100 op en ben een van de 10 boden, heb 90 geboden (stond bieden vanaf 40), had daar ook nog bij gevraagd of de filter enz erbij zit. Heeft daar wel op gereageerd maar niet van ik ga akkoord met uw bod. Dus heb toen maar en week later gevraagd of ik m voor t bod mag overnemen zen wel gezien maar niet geantwoord en 3 dagen ofzo daarna gezegd vanaf waar we komen en ook net gelezen maar niet geantwoord. Ik snap wel dat je nog hoopt dat er overheen word geboden maar zou wel fijn zijn als die man/vrouw wel een berichtje stuurt, misschien ligt het aan mij en de situatie over het aquarium dat ik niet weet of k anders een filter enz moest nieuw gaan kopen. Heb het uiteindelijk wel gedaan want vind het zielig voor die visssn dat ze nu niks hebben

Ik heb even opgezocht, de waterwaarde zou erbij moeten passen.
  • Temperatuur: 18-26°C (22-26°C is ideaal).
  • pH-waarde: 6.5-8.5 (licht alkalisch).
  • Hardheid: Zacht is gewenst; 5-15 dGH wordt aanbevolen.
  • Stroming: Licht stromend water, met zachte stroming dankzij goede filtratie.
  • Bodem: Fijn zand en grind, omdat ze snel wegduiken.

Sorry dat ik meer vraag maar nu ga ik ook even vragen over mijn 60 liter bak wat wel en niet kan. Ik hoop natuurlijk de juwel vision 180 te kunnen overkopen. En als dat kan dan weet ik niet wat ik met mijn 60 liter bak van plan ben. Wel om hem te houden. Maar of ik nou een gezelschaps aquarium wil of een kweek aquarium. Voor geen enkele vis om mijn lijstje zou het een goed kweek aquarium kunnen zijn volgens mij. De borarss briggitae moet 15-25 L kweek aquarium ongeveer. Dario dario 40 cm ong (heb die vandaag naar de milieustraat gebracht😢). De ancistrus volgens mij wel 80 cm minimaal en over de Corydoras zou ik het niet weten. Ik wil heel graag beginnen met kweken. Ik ben alleen bang over dat ik het niet kwijt ga kunnen raken of wel. Ik kijk heel vaak op YouTube naar keeping fish simple. En hij heeft het ook wel eens over naar je local shop gaan en ze aanbieden alleen doen volgens mij de meeste Nederlandse dierenwinkels niet. En dan nog hopen dat het op marktplaats weg gaat. Want je kan uiteindelijk ook niet met 50 vissen in je kweekaquarium te gaan zitten. (Met kweek aquarium bij de soorten die een kleiner aquarium kweken als dat ze dagelijks zouden moeten hebben zouden dan niet in dat aquarium blijven alleen tijdens het kweken). Ik zou het zeker niet voor het geld willen doen maar omdat ik het leuk vind om te zien tot wat het in groeit maar dat maakt niet dat ik met 50 vissen in mijn aquarium kan. Vooral niet met terretoriale vissen. Misschien dat mensen hier ervaring mee hebben? Maar als ik wil dat het een gezelschaps aquarium blijft wat moet er dan in.
Dit zit er nu in:
4x corydoras aeneus(als ik de 180 heb gaan ze dan misschien daarheen)
2x roodkopzalm
4x vuurzalmpje
1x boraras brigittae(gaat sws naar grotere aquarium als k de 180 overkoop)
Een een aantal garnalen waar ik erg trots op ben dat het er eindelijk veel zijn.

Ben er al een tijdje geleden achter gekomen dat de winkel mij de roodkopzalm heeft aangesmeerd terwijl die er niet in past. Daarom koop ik niet opeens vissen meer en ga ik eerst een paar dagen onderzoek doen en kijken of het er echt bij past. Het waren er eerst ook 3 alleen heb de laatste paar weken echt niet naar mijn aquarium omgekeken en dus is er wat gesneuveld( eigenlijk alleen de 3 roodkopzalm wat me verbaast) hier heb ik dus ook echt spijt van. Maar hier ga ik een ander huisje voor zoeken. Ik denk hetzelfde voor de vuurzalmpjes. Ik ben er van bewust dat ze in mijn aquarium passen maar niet bij de rest van de vissen passen die ik graag wil.

Dit is wat ik graag zou willen:
6? corydoras (panda of aeneus albino)
een groep dario dario’s (de hoeveelheid dat mogelijk is)
Mijn huidige garnalen
1 ancistrus l181 (die als die groter word de 180 in gaat als ik die overkoop)

Ik weet niet wat hier nog meer bij past.
Welke mij ook aantrekt als de ancistrus er niet meer in past is de hillstream loach. Ik heb opgezocht in wat voor aquarium ze moeten en dat is 60-90L voor een groep van 3/6 dus ga ik vanuit dat er 3 in de 60 passen. Nu hoeven er van mij niet 3 in als ze dat niet nodig hebben. Nu is wat internet zegt natuurlijk nog lang niet altijd waar dus weet ik niet of dit klopt. Ik ben er ook van bewust dat Dario dario’s garnalen eten maar weet niet hoe erg dit is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan