Wat is er nieuw

Wie helpt mijn aquarium in balans te krijgen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wissenijland
  • Startdatum Startdatum
W

wissenijland

Guest
Al een half jaar hen ik een aqurium, ging lang goed maar sinds 2 maanden kom ik niet van de algen af. Licht heb ik al zodanig teruggevoerd dat ik bijna geen belichting erop heb. Voeden doe ik eens in de 2 dagen. En er gaat slechts 1ml carbo elixier bio in per dag. Het aquarium is 60x30x35 dus om en nabij de 55L. Er zit een goedkope voedingsbodem in enkele roottabs. 3 corydorassen en 2 roodkopjes. Ook 3 japonicas. De reden dat ik zo weinig leven in de bak heb is dat ik geen nieuwe vissen aan dit rommelige aquarium wil toevoegen. De waterwaardes zijn als volgt.
NH4/NH3 = 0
NO3 = 10
NO2= 0
GH= 6
KH= 6
PH= 7.2
Cl= 0
 
Zelf heb ik een plantenbak. Mijn idee is dat je juist moet uitgaan van je licht! Je planten, afhankelijk van de soort om een bepaalde intensiteit. Die moet je om een optimale groei mogelijk te maken ook bieden. Kan je dat niet omdat je verlichting dit eventueel niet aan zou kunnen dan moet je die planten niet uitzoeken. Dus de eerste tip is; google op alle planten die je hebt en bekijk wat ze precies vragen Qua licht, CO2 en overige bemesting. Planten die het goed doen zorgen ervoor dat algen minder kans krijgen! Tip 2; licht zorgt niet voor alg, ik heb een intensief belichte bak maar géén algen probleem! Tekorten zorgen voor alg! Zorg dus voor een maximale licht instelling die je planten vragen. Wanneer je dit doet gaan de planten groeien en vragen vervolgens om door te kunnen groeien om CO2. Daarna volgt overige bemesting, via de waterkolom en vanuit je bodem ook al omdat de meeste planten moerasplanten zijn. Voeg je ook echte CO2, gas dus, toe? Carbo laat zich niet meten dus kunnen we weinig zeggen over de verhouding KH en pH die op het eerste gezicht zou wijzen op een krap CO2 level. Meet je met een druppeltest? Stripjes zijn eigenlijk niet te vertrouwen. Hoe zit het met je fosfaat niveau? (PO4.)
 
Fosfaat kan ik niet meten, maar gezien de hoeveelheid algen zal die wel redelijk zijn. ik heb boven mijn aquarium een 24Watt led hangen, naar mijn mening meer dan genoeg.
 
Dat is erg veel licht want ik had een 60cm van Aquatlantis met slechts 10W en de gemiddelde planten hadden daar voldoende aan. Als je dat licht vol hebt branden dan zal de vraag naar voeding hoog zijn en zul je snel met tekorten zitten als je niet voldoende voeding en co2 toevoegt. Heb je een foto van de bak en de planten want dan weten we om welke alg het gaat.
Uitgaande van je opgegeven waarden heb je niet erg veel co2 en dan kom je al snel in de problemen met veel licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Dat is erg veel licht want ik had een 60cm van Aquatlantis met slechts 10W en de gemiddelde planten hadden daar voldoende aan. Als je dat licht vol hebt branden dan zal de vraag naar voeding hoog zijn en zul je snel met tekorten zitten als je niet voldoende voeding en co2 toevoegt. Heb je een foto van de bak en de planten want dan weten we om welke alg het gaat.
Uitgaande van je opgegeven waarden heb je niet erg veel co2 en dan kom je al snel in de problemen met veel licht.

Ts. geeft aan dat hij de verlichting bijna heeft teruggeschroefd! Bovendien weten we helemaal niet welke planten hij heeft? Sowieso vind ik dat we het moeten hebben over tekorten maar ook alleen dat wanneer vollediger geïnformeerd zijn.
 
Co2 heb ik inderdaad niet, ga ik ook niet aanschaffen. Wellicht een luchtpomp voor extra aeriatie? Planten zijn:
Echinodorus amazonicus
Eleocharis acicularis
Althernathera rosaefolia
helanthium tenellum
valisneria
Limnophila heterophylla
 

Bijlagen

  • 91D9A362-C45B-465F-B920-10D566D9B6C0.jpeg
    91D9A362-C45B-465F-B920-10D566D9B6C0.jpeg
    145.4 KB · Weergaven: 129
Co2 heb ik inderdaad niet, ga ik ook niet aanschaffen. Wellicht een luchtpomp voor extra aeriatie? Planten zijn:
Echinodorus amazonicus
Eleocharis acicularis
Althernathera rosaefolia
helanthium tenellum
valisneria
Limnophila heterophylla

Met een luchtpomp zorg je ervoor dat de krappe CO2 die je mogelijk hebt helemaal het water uitgedreven wordt. Zou ik dus niet doen. Je Alternanthera, Helanthium, Eleocharis en de Limnophila willen het liefs intense verlichting. Een Vallisneria, afhankelijk van de soort vraagt intens tot gemiddeld licht. De Echinodorus heeft genoeg aan gemiddeld licht. Gezien je bestand moet je dus een sterke verlichting voeren. Maar je wilt geen CO2, dat zijn zaken die niet passen. Je zou dus of je plantenkeuze aan moeten passen of je mening veranderen.
 
Oke, wel een beetje tegenstrijdig van aquastoreXL. Heb de planten daar gekocht onder het kopje, beginnersplanten. Uitstekend voor beginners. Enige suggesties wat een mooi zuid amerikaans plantenbestand zou kunnen zijn. En wellicht toch meer vissen die co2 produceren?
 
Oke, wel een beetje tegenstrijdig van aquastoreXL. Heb de planten daar gekocht onder het kopje, beginnersplanten. Uitstekend voor beginners. Enige suggesties wat een mooi zuid amerikaans plantenbestand zou kunnen zijn. En wellicht toch meer vissen die co2 produceren?

Dat hoeft niet tegenstrijdig te zijn. Ook licht vragende planten kunnen wel degelijk beginnersplanten zijn. Je zou er alleen zelf op moeten letten. Zij weten niet welk materiaal en mogelijkheden je hebt, toch? Om een plantenbestand uit te zoeken kan je gewoon googelen welken planten je leuk vind én wat ze vragen. Bij de online aanbieders staat die informatie gewoon bij elke soort. Wanneer je dit zelf doet weet je wat je doet en wat je hebt. Wanneer je dit door een ander laat vertellen loop je altijd een risico. Maar goed, Cryptocorynes zijn vaak geschikt evenals Echinodorussen. Mos soorten en Javavaren passen ook meestal wel. Anubias vraagt zelfs een plek met weinig licht.

 
Top! En in het geval van dit soort planten ben ik niet genoodzaakt om co2 toe te passen?
 
Die Ben noemt kunnen prima zonder co2 inderdaad en de Sagittaria Sabulat ook en dat is een leuk voorgrondplantje die ik ook heb gehad.
 
En wel carbo elixier bio gebruiken?
 
Dat kan in de regel geen kwaad als je geen co2 gebruikt. Daar kan de plant weer koolstof uit halen.
 
Super, dus al met al andere planten zoeken en dan is het probleem opgelost neem ik aan?
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan