Wie helpt ons aquarium in te richten?


Ziet er leuk uit die indeling!

1. Zo'n externe Co2 diffuser heb ik ook. Deze werkt bij mij zeer goed. Naar mijn idee 0 verspilling van co2 in vergelijking met interne diffuser zoals die keramische of zo'n trap. Werkt bij mij wel alleen op 2 bar in plaats van 1. maar moet geen probleem zijn.
Heb mijne uit china laten komen voor 15,- hier in nederland kost ie 30,- (precies hetzelfde product)

De juiste hoeveelheid kan met een digitale ph-meter en een magneet ventiel, maar erg prijzig. misschien nog koopjes op marktplaats te vinden. Anders m.b.v. een bellenteller 1/0,5 per seconde en dan midden en eind van de dag de ph meten of die in orde is. en dan hoeveelheid bijstellen. Zo je bak te zien, zal er niet zo veel co2 nodig zijn. zorg wel voor voldoende stroming.

�n met co2 betekend ook dat je de plantenvoeding goed moet bijhouden. Dat is vaak af te lezen in je water waardes. (No3, Po4, Fe)

2. Je kan kijken naar TL lampen van Philips 8 of 9 serie. Scheelt erg in kosten. Led zijn wel veel zuiniger in gebruik, maar duur in aanschaf.
 
Hallo Robert,

Bedankt voor je antwoord. Helder verhaal over de CO2, even kijken wat aangeschaft gaat worden.

Heb jij, of iemand anders natuurlijk, antwoord op onderstaande vraag:
Moet in de opstartfase al gestart worden met het toevoegen van CO2?

Wij willen echt met LED-verlichting werken omdat er dan minder licht de huiskamer in komt en het aquarium mooier verlicht is. Maar hoe berekenen wij nou het aantal watt (en dus soort/aantal ledjes) wat voor onze bak goed is?

Groet,

GTG
 
In principe kan je Co2 aansluiten zodra er planten in je bak zitten. Al zullen de planten in de 'gewenningsfase' niet zoveel co2 verbruiken.
Als je co2 zonder digitale meetapparatuur aansluit, wat ook prima kan, zet er een tijdsklok op. zodra de lichten uitgaan 30min later co2. en zo ook lichten aan 30min co2 aan. 's avonds verbruiken planten juist zuurstof en stoten co2 uit.

De externe diffuser had ik het trouwens over de 'inline co2 atomizer diffuser'. Er zijn aantal varianten erop.

Over led verder geen idee :p
 
Ha Robert,

Met een atomizer diffuser krijg je toch "mist" in je bak?

Groet,
GTG
 
Hmm.. ja las ik ook ergens. ligt er aan hoe je em aansluit. Ik zelf heb twee eheim filters 2213,2215. De eerste 2215 pompt en dan de 2213 als tweede filter zonder pomp. De atomizer heb ik ertussen. Dan heeft het voldoende tijd om op te lossen. valt misschien ook op te lossen door een langere uitstroom slang voor meest effici�nte co2 opname.

Misschien kan het ook zelfs op de instroom wanneer et co2 eerst door het filter medium moet voordat het de propeller bereikt.

Er bestaat ook zoiets als een externe co2 reactor. heeft zelfde effect als mijn tweede filter. Maar verder geen ervaringen mee.
 

Terug
Bovenaan