Wat is er nieuw

Wie herkend deze vis en weet er misch iets over?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RonG
  • Startdatum Startdatum
R

RonG

Guest
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje in bezit van een aquarium.
Zo'n maand geleden dacht ik, ik koop eens iets anders en heb € 50,- betaald voor een vis die je nooit maar dan ook nooit ziet (ja onder een kokos noot).. Zelfs bij de toko waar ik hem vandaan heb kwamen we niet echt op een naam uit toen ik ze belde en het vroeg.
tukpv8rzfound.jpg

Heeft dubbele borst vin en 1 grootte op zijn rug.
Ik mis nu 2 kleine tetra's en zie dat beest nooit eten, lijkt me verder stug maar zou graag wat meer over dit beestje willen weten. Heb ook speciaal duur eten gekocht maar dat eet i ook niet. iemand enig idee?

Het is een L-nummer, dat is zeker. Welke het precies is, weet ik niet. Probeer een stukje komkommer te voeren, dat vinden ze over het algemeen best lekker. Toch is het niet echt slim om een vis te kopen die je niet kent, al helemaal als die zo duur is...

Slim is anders inderdaad.

Lnummers zijn eigenlijk altijd schuw, sommige zien ze 1x per dag en de ander ziet ze 1x in de 6 maanden.

Pecktolia zie ik er ook in aan vorm en patroon. Maar zou even een expert afwachten (zijn er hier op t forum 2a3 van)

Het lijkt eerder op een gestreepte Hyancistrus uit de Rio Xingu, dus L66/L333/L400 enz. De meeste hypans zijn voornamelijk carnivoren. Je kunt proberen of hij komkommer lekker vind, maar meestal eten ze dit alleen op jonge leeftijd en kijken ze er als ze ouder worden niet meer naar om.

Dat je hem niet ziet eten, wil niet zeggen dat hij niet eet, want meestal zijn ze voornamelijk 's nachts actief en eten ze dan. Je zou kunnen proberen om er voer in te gooien als het licht uit is, zodat hij het kan vinden als de andere vissen slapen. Als je hem ziet, probeer dan op z'n buik te letten. Als die hol is krijgt hij te weinig te eten, anders hoef je je geen zorgen te maken.

Ja mee eens zonde... Ik leer altijd via de moeilijke weg.
Afijn hij zit er in maar moet met hem nu nog aan het eten krijgen.
Id als je savond's een beetje bij voert eet i wel (alleen als ik weg ben).
Maar zag hem zonet zowaar ff voorbij schieten, maar wel iedere x onder een kokosnoot.
Staat nu heel even wat extra materiaal in omdat ik vandaag mijn nieuwe aquarium in zou richten, maar die is uiteraard weer kapot geleverd..
Afijn bedankt voor de info, zal eens proberen, en zou een ?meerval moeten zijn? volgens de verkoper, maar daar zijn er nogal wat van.
Dat met die L had de verkoper het ook over idd maar verder als die l kwam i niet.
Belangrijkste is dat i gaat eten als i dat niet doet, zijn buik kijken gaat lastig worden, hij schiet alleen maar over de grond.

Hij/zij doet mij ook wel denken aan Pterygoplichthys pardalis, maar dan wel een vrij magere.
Dat is inderdaad een meerval, een harnasmeerval ofwel L-nummer om wat preciezer te zijn.

Hij eet voornamelijk plantaardig, dus voor je verdwenen tetra's zal hij niet verantwoordelijk zijn.
Algentabletten, plakjes komkommer of spirulina zal hij wel waarderen.

Helaas is hij voornamelijk in de late schemer of in het donker actief. Veel zien zul je hem niet, dus, tenzij je graag 's nachts voor je zwarte bak zit te kijken.
Maar je hoeft niet bang te zijn voor een algenplaag.

Hoi Paddy, bedankt voor de info/je reactie.
Ik geef hem dit te eten en hij eet idd snacht's.
https://www.aquariumcoop.com/products/repashy-bottom-scratcher?variant=21989038404

Volgens de verkoper gaven ze hem dat daar te eten, maar denk dat dat meer om de prijs/een niet goed lopend product was zo duur...
En het dan ook niet eten, terwijl de rest helemaal gek word wanneer ik dat er in gooi, gaat als een pingpong bal door mijn aquarium.
Heb zelfs een stukje met een pincet aan hem gegeven/naast hem onder die kokosnoot gelegd maar nee.
Je moet het 1 deel mengen met 3 delen kokend water, af laten koelen en je krijgt een soort pudding, wat je overhoud kun je gewoon invriezen.

Snap ook niet dat i zo bang blijft, hij is de baas in mijn aquarium. Zal een zeer schuwe vis zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan