Wat is er nieuw

Wie herkent deze garnalensoort?

• Onderwerp starter Onderwerp starter memphis_raine
  • Startdatum Startdatum
M

memphis_raine

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje geleden een aantal garnalen aangekocht, deze waren zo'n 4cm groot, er eigenlijk niet bij stilgestaan dat deze misschien nog zouden kunnen groeien, maar deze zijn ondertussen zo'n 8-9cm groot geworden.

Kan iemand mij zeggen welke soort dit is? Mijn visbestand begint drastisch te verkleinen en ik heb de indruk dat deze garnalen daar voor iets zouden kunnen tussen zitten.

Zie foto's

155477memphis_raine_0_82_garnaal.jpg

952363memphis_raine_0_82_garnaal2.jpg

Alvast bedankt

Denk dat het een Macrobrachium soort is.
En dat zijn rovers.

De garnalensoort zou ik je niet kunnen noemen, er zijn volgens mij niet heel veel zoetwatergarnalen die 9 cm. lang worden.

Maar dat de garnalen een rol spelen in het verdwijnen van je vissen, lijkt met erg onwaarschijnlijk.
Garnalen voeden zich in het algemeen met resten van planten of dieren, vandaar hun nut in het aquarium. Ik weet natuurlijk lang niet alles, maar garnalen die op levende dieren jagen ken ik niet.

Wat zijn de maten van je aquarium en hoe is de inrichting, en belangrijker nog: wat is je soortenbestand?
Want aan de hand daarvan zouden ik en vele anderen misschien kunnen achterhalen waardoor je visbestand afneemt.

Paddy.K.1966 zei:
Maar dat de garnalen een rol spelen in het verdwijnen van je vissen, lijkt met erg onwaarschijnlijk.
Garnalen voeden zich in het algemeen met resten van planten of dieren, vandaar hun nut in het aquarium. Ik weet natuurlijk lang niet alles, maar garnalen die op levende dieren jagen ken ik niet.
Zoals de beide dames al aangeven: een aantal Macrobrachium soorten kunnen hier zeer zeker voor verantwoordelijk zijn.

~ Ivo

Hij lijkt me trouwens wel wat op de Macrobrachium dayanum..

Zijn roodschaargarnalen zijn hele goede jagers

Ik geef je even de tijd om te vloeken

Inderdaad. en krijg je jongen,dan is het hek van de dam.
Ze groeien als een trein,en kapen alles voor hun neus weg.

Heb ze ook gehad,zat zo op de 100.

Dus, bedenk maar ,wat ik wil zeggen.

Macrobrachium identificatie is vrij lastig. Nummer 2 is trouwens een mannetje. Alle Macrobrachium soorten zullen proberen om vis te pakken, meeste worden hooguit zo'n 10cm lang. Leuke beesten maar niet voor een gezelschapsbak.

Helaas weer een geval van geen research gedaan voor de aankoop.

Roodschaargarnalen haal je er zo uit. net een buldozer.

Ik vind ze wel ruig uitzien en kende ze niet.

Inderdaad, ik zou nu wel even kunnen vloeken, maar het is ook wel een interessante soort om bezig te zien,
het enige waar ik niet bij stilgestaan heb is dat ze nog konden groeien.

Ze zaten bij de garnalenafdeling bij de lfs en de verkoper die er kennis van had was er even niet en heb dan
maar een gokje genomen. Doe eigenlijk bijna altijd op voorhand wat opzoekingen alvorens tot aankoop over te gaan.

Ik zag thuis in het aquarium de grootste garnalen in stokstijfpositie zitten met de scharen omhoog, voelend naar wat er in de omgeving zwemt.
Ik heb ze evenwel nooit betrapt met een gevangen vis in de scharen, maar ze zijn wel agressief naar alle visbewoners toe.

In principe is de aquarium groot genoeg, maar ik ga ze er voor de zekerheid toch maar uithalen en in mijn andere aquarium zetten. Dan is er terug wat rust in mijn aquarium.

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik denk dat je ze idd het beste hun eigen aquarium kan geven als je ze mooi vind.

Uit interesse: zouden ze wel samen kunnen met grote vissen (waardoor ze niet massaal opgegeten worden)?

ik had even gegoogled en er stond juist niet met grote vissen, die wat trager zijn..
dat ze de kleine snelle visjes niet pakken. Maar ja dat zal denk ik ook wel een beetje van een aantal factoren afhangen. De meeste vissen die ik ken slapen wel...

Dat had ik ook gevonden, maar ik zie regelmatig (ook hier op het forum) dat ze wel kleine visjes pakken. Tegen een vis van een cm. of 20 durven ze weinig te beginnen was mijn idee.

Ja dat hangt er denk ik ook maar van af of het een snelle vis is of niet. Als hij traag is oogt hij misschien zwak/ziek in de ogen van de garnaal en zal hij hem wel pakken. Misschien niet gelijk doden, maar vissen met wonden wil je natuurlijk ook niet.
Maar dat zegt mijn boerenverstand, geen ervaring mee.

Ze zijn ook heel mooi, als ze kleiner zijn vindt ik ze nog mooier. En goede algeneters, heb op het kienhout hier en daar wat plukjes staan, binnen no time alles zuiver opgegeten.

grtz

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan