Wat is er nieuw

Wie kan het geslacht onderscheiden??

• Onderwerp starter Onderwerp starter m1l4n
  • Startdatum Startdatum
M

m1l4n

Guest
Hallo mensen,

ben sinds enkele uren geleden in het bezit van 3 leuke steengrondels, ik wou een harem maar weet niet of ik die ook gekregen heb dus upload ik de 3 foto's van elke vis en de vraag of een van jullie weet wat het geslacht is..

926479mil0_0_85_download.jpg

937271mil0_0_85_download.jpg

356445mil0_0_85_download.jpg

noem het voor de gemak maar op volgorde.. dus foto 1, 2 en 3

2 heeft een buikje. dus lijkt mij het vrouwtje.

Ik heb de Wui en daar is de man net zo getekend vaak als foto 2 en de vrouw vrij kleurloos als op foto 3.

Oke want welke soort is dit dan? werd me eigenlijk juist gezegd dat op foto 3 het mannetje is en op foto 1 en 2 vrouwtjes..maar ze verschillen echt alle 3

1 en 2 zijn redelijk getekend lijkt me dus ik denk hetzelfde geslacht. Afgaande op de Wui is die met tekening de man maar dat kan bij deze wellicht dan toch anders zijn.

Vrouwtjes hebben meer in hun lijf,he.

Bij de Bijtjes is het vrouwtje ook grover dan het mannetje.

Ik had ooit de Rhinogobius Wui en die kregen ook jonkies. Ik kon de geslachten het best onderscheiden door naar de voorste straal van de bovenvin te kijken. Als die langer was dan de rest van de stralen dan was het een mannetje, als de voorste straal korter was dan was het een vrouwtje. Maar in dat geval zou ik, op basis van deze foto's, alleen nr. 2 een mannetje vinden. Maar dat is precies het tegenovergestelde van wat je op basis van de vorm en buikomvang zou gokken. Lastig dus. Meestal weten ze het zelf precies en dan kom jij er ook heus wel achter. 😀

Er zijn trouwens ook Rhinogobius waarbij de man zich als vrouw kan gedragen en er dan ook als een vrouw uitziet. Dat maakt het nog wat lastiger.

Als het inderdaad wui's zijn: middelste lijkt me een man; de eerste en laatste een vrouw. Laatste exemplaar ziet er niet al te goed uit, eerlijk gezegd (aan de magere kant).

steengrondels mooie naam weer, nou het is in ieder geval een Rhinogobius soort...
Zoals eerder gezegd het zijn meesters in vermomming en ze kleuren allemaal, wat de vrouwtjes enkel niet hebben is kleur op de vin ik ga er dan ook vanuit dat de derde een man is en 1 en 2 een vrouw...
De tijd zal het even moeten leren of het klopt want het zou ook kunnen zijn dat tussen 1 en 2 ook een man zit maar dat moet je aan het gedrag terug gaan zien...
Houd ze niet te warm en je zal er nog heel veel plezier aan hebben het zijn hele leuke vissen met een leuk gedrag!

Jacobus zei:
Als het inderdaad wui's zijn: middelste lijkt me een man; de eerste en laatste een vrouw. Laatste exemplaar ziet er niet al te goed uit, eerlijk gezegd (aan de magere kant).

Dankjewel en inderdaad vond die laatste ook wat aan de magere kant maar moet ook wel zeggen dat dat ook tevens de kleinste is met 3 cm en d'r eerste de grootste met 5cm
Dus hoop wel dat die wat flinker wordt

Mimimimi zei:
Ik had ooit de Rhinogobius Wui en die kregen ook jonkies. Ik kon de geslachten het best onderscheiden door naar de voorste straal van de bovenvin te kijken. Als die langer was dan de rest van de stralen dan was het een mannetje, als de voorste straal korter was dan was het een vrouwtje. Maar in dat geval zou ik, op basis van deze foto's, alleen nr. 2 een mannetje vinden. Maar dat is precies het tegenovergestelde van wat je op basis van de vorm en buikomvang zou gokken. Lastig dus. Meestal weten ze het zelf precies en dan kom jij er ook heus wel achter. 😀

Er zijn trouwens ook Rhinogobius waarbij de man zich als vrouw kan gedragen en er dan ook als een vrouw uitziet. Dat maakt het nog wat lastiger.

Haha het zijn dus nog kleine travestieten ook! Maar bedankt voor de info zal het bekijken met die vinnen als ik vandaag thuis ben.

immixronnie zei:
steengrondels mooie naam weer, nou het is in ieder geval een Rhinogobius soort...
Zoals eerder gezegd het zijn meesters in vermomming en ze kleuren allemaal, wat de vrouwtjes enkel niet hebben is kleur op de vin ik ga er dan ook vanuit dat de derde een man is en 1 en 2 een vrouw...
De tijd zal het even moeten leren of het klopt want het zou ook kunnen zijn dat tussen 1 en 2 ook een man zit maar dat moet je aan het gedrag terug gaan zien...
Houd ze niet te warm en je zal er nog heel veel plezier aan hebben het zijn hele leuke vissen met een leuk gedrag!

Ja leuk verzonnen door de verkoper, en dat is wat de verkoper wel zei dat de derde een mannetje is, niet op basis van kleur maar omdat die juist wat anders gekleurd was, maar inderdaad alleen hij heeft rood op de vinnen zitten en die andere 2 niet, maar goed wat ik zei is dat ook wel de kleinste van het stel..ik hou ze op 24 graden en dat puur omdat ik ook andere vissen heb die dat als minimun vragen maar lees dat 22gr het meest gangbare is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan