Wat is er nieuw

Wie kan mij helpen met kiezen van nieuwe T5 lampen=

  • Onderwerp starter Onderwerp starter William Boone
  • Startdatum Startdatum
W

William Boone

Guest
Ik heb enkele weken een nieuw aquarium gekocht met erboven 2 balken met T5 verlichting. Als ik zie in welke staat de lampen zijn denk ik dat deze al lang gebruikt worden, daarom wil ik ze vervangen voor nieuwe.

Op internet zie ik heel veel verschillende lampen en net zoveel verschillende adviezen staan, daarom kom ik er niet meer echt uit welke lampen ik zal moeten halen.

Heeft 1 van jullie een goed advies voor welke lampen te kopen?

Info die zeker belangrijk zal zijn:
Planten: Valisneria/javavaren/zwaardplant/christmas mos/cryptocoryne wendtii

Aquarium afmeting is 150x50x60

Lengte van de T5 buizen is 1149mm (50watt)

Bedoeling is om voldoende goed licht voor de planten te hebben en voldoende licht om de vissen mooi uit te laten komen.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, zelf kom ik er niet echt uit.


Groet William
 
Tsjah Wiliam, die net zoveel verschillende adviezen komen voort uit verschillende voorkeuren. Daar ontkom je niet aan, ook niet op dit forum

Wij zijn tevreden over:
- JBL Solar Tropic + JBL Solar Color > de tropic vooral bedoeld voor de plantengroei, de color voor de kleurtjes van de vissen (is ietwat paars)
- Juwel High-Lite Nature + Juwel High-Lite Color > de nature vooral bedoeld voor de plantengroei, de color voor de kleurtjes van de vissen (is paars, paarser dan de JBL color)
- tweemaal Juwel High-Lite Nature (in die bak hebben we de combi Nature + Color nog niet geprobeerd, dus wie weet zou dat beter bevallen).

De JBL Solar Tropic en Juwel High-Lite Nature geven een kleur van 4100 Kelvin. Dat is iets gelig. Wordt ook wel warm wit genoemd dacht ik. De ene vindt dat rustig en plezierig voor het oog, de ander vindt het pisgeel. Beide merken hebben ook lampen met een hoger Kelvingetal. Dat is wat 'witter'. Wordt ook wel koel(er) wit genoemd. De ene vind het prachtig helder, de ander zet er een zonnebril bij op. Dan zijn er ook nog Dennerle lampen, ook een color, een wat geligere en een wat wittere, maar die lampen hebben wij nooit gehad. Weet wel dat ook daarover tevreden mensen zijn te vinden.

Oftewel: smaak speelt een grote rol. Denk zelf dat de keuze voor welk type lamp belangrijker is dan de keuze voor het merk.

Wat beter is voor de plantengroei is alleen met zekerheid te zeggen meteen PAR-meter. Een (duur) apparaatje waarmee de voor fotosynthese beschikbare hoeveelheid licht wordt gemeten. De claim dat lamp X beter IS dan lamp Y heb je eigenlijk alleen wat aan als deze wordt vergezeld van de meetwaarden met zo'n meter. Wel kunnen mensen terecht aangeven dat een combi bij hun werkt of niet, of beter leek te werken dan een andere combi, maar dat zijn geen keiharde waarheden (daarom niet per s� minder interessant overigens).

Welke lampen zitten er nu in? Wat vind je van het licht dat dat geeft?

~ Ivo
 
Welke verlichting er nu in zit weet ik niet, dat is niet meer duidelijk te lezen op de lampen(daarom denk ik dat ze al oud zijn)
Persoonlijk vind ik het mooier als het licht wat witter is als warm/wit, een iets koudere kleur dus.

Ik zie hier ook veel mensen die lampen van Philips gebruiken, deze zijn qua prijs ook aantrekkelijk. Kan bijvoorbeeld een combinatie van 2 lampen Dennerle of JBL(plantenlampen)en 2 lampen Philips(voor de kleur van je vissen)

Zo ja, welke lampen zijn geschikt hiervoor?

Groet William
 
Ik gebruik ook de Philips 840 lampen en die zijn prima hoor.
 
Ligt maar net aan de lengte van de buis. Vaak zijn Dennerle niet de maat van Philips.
 
Ja, ik zou alleen die lampen gebruiken en geen andere duurdere.
Deze kun je gewoon bestellen bij de meeste lampenwinkels.
 
Ik gebruik dus de 840 en de 830 meestal, maar ja smaken verschillen hoor.
Zoals Tom al zegt zou ik het gewoon bij die goedkope Philips houden en de kleur is dan meer afhankelijk van jou smaak.
Al die buizen zijn verder wel goed.
 
Ik heb zaterdag bij een bouwmarkt de 840 en 830 gehaald. De buizen die boven het aquarium zaten waren 50watt per stuk, dit gaf heel fel en naar mijn idee te veel licht. De nieuwe lampen zijn 25watt, dit geeft een veel rustiger beeld in de bak. Ook zal dit de algen dit nogal overmatig in de bak aanwezig zijn (hij draait nog maar enkele weken) wat af laten nemen misschien.

Nog wel een vraagje, er zitten 2 tropical lampen in + de nieuwe lampen die ik hierboven noemde, in welke volgorde zouden die normaal gesproken boven de bak moeten zitten? of is dit puur wat je persoonlijk het mooiste vind?

Groet William
 
Als je wilt dat de planten op de bodem ook groeien, heb je toch de zware lampen nodig.
Je kunt deze dan het beste maar 5 uur per dag laten branden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan