Wie kan mij helpen van deze alg af te komen?

S

sdeg

Guest
Hallo!

Ik worstel al enige tijd met een soort alg. Het lijkt baardalg, maar ik heb er niet zoveel verstand van en de bronnen die ik geraadpleegd heb zijn niet unaniem. Eerst even wat specs van de bak:

- Juwel rekord 800
- origineel Juwel filter
- bestand: 8x Corydoras Sterbai, 7 x rouwtetra, 1x honingourami (maatje is overleden), iets van 15 kruizing vuurgarnaaltjes, 1000 slakjes :)
- Waardes: ga ik zsm meten, was vorige keer allemaal goed
- ik voeg geen CO2 toe

Hier een foto van de alg:
algaquarium.jpg


Wat denken jullie zo op het eerste gezicht? Alle hulp is welkom! Het zit vooral op het hout, en een beetje op de planten maar dat valt nog mee.

Veel dank alvast voor het meedenken!

Groeten een aquariumbeginner :)
 
Het lijkt mij inderdaad baard (of penseel) alg. Er kunnen meerdere oorzaken zijn:

Te weinig co2
Schommelende co2 waarden
Te weinig stroming op de plaats waar je de alg hebt.

Je zou dus even moeten kijken of je stroming overal goed is, en eventueel co2 gaan toevoegen.
 
Bedankt voor je antwoord! Hoe zou je adviseren om co2 toe te voegen eventueel?
 
Ik weet niet precies hoe je plantenbestand is, maar voor een stabiele co2 toevoeging zal je waarschijnlijk over moeten op co2 middels drukfles. Dit is alleen wat overkill als je niet veel planten hebt, of planten hebt in de wat 'makkelijker' segment.

Een andere optie is bio co2 en het 'omgekeerd bakje' principe. Dit is natuurlijk een stuk goedkoper, en werkt toch behoorlijk goed. Enige probleem is, dat je met bio co2 soms wat schommelende co2 waarden kunt krijgen.

Ik zou in ieder geval eens zoeken hier op het forum naar bio co2. Er staat hier een boel over geschreven. Kan je in ieder geval even kijken of je dat wat lijkt.

Zoals gezegd, stroming is soms ook een issue, kijk daarom ook even naar de stroming op de plaats van je alg. Ik zit zelf namelijk ook met een beetje penseelalg, en ik voeg co2 toe middels een drukfles. Alleen co2 toevoegen en dan denken dat het weggaat is dus ook niet altijd het geval.
 
Amarantha zei:
Het lijkt mij inderdaad baard (of penseel) alg. Er kunnen meerdere oorzaken zijn:

Te weinig co2
Schommelende co2 waarden
Te weinig stroming op de plaats waar je de alg hebt.

Je zou dus even moeten kijken of je stroming overal goed is, en eventueel co2 gaan toevoegen.

Ik heb hier niks aan toe te voegen als ik de foto zo bekijk.
 
Zolang die alg alleen maar op het hout groeit, en meer bepaald op de kleine stukjes schors die zijn overgebleven zoals bij jou, is er niet veel aan de hand en hoef je hiervoor zeker geen CO2 systeem aan te schaffen.
Vanaf het moment dat het op de planten komt, is het een ander verhaal. Met wat meer verversen en zien dat de filters proper blijven kan je dit al wat controleren.
 
Deze penseelalg groeit ook goed als je wat zweefvuil in het aquarium hebt. Bij het gebruiken droogvoervlokken ontstaat ook vaak wat zweefvuil. Dergelijke algen doen het daar goed op.

Je kan je pomp controleren door water dat uit de uitstromer komt op te vangen in een glas. Kijk dan of dat water kristalhelder is zonder zweefvuil. Door meer water te verversen verminder je deze algen.

Ik zou deze algen zoveel mogelijk verwijderen. Het kan zich namelijk ontwikkelen tot een plaag die erg lastig te bestrijden is.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik dacht het ook op de planten te zien, maar ben niet zeker hiervan. Denk dat ik weer een sterkere bril nodig heb ;)
 
Veel dank voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag.

Edit: het zit inderdaad ook een beetje op de planten..
 
Pffff, scheelt mij weer een nieuwe bril dus :thumbs: ;)
 
Voor de nieuwsgierigen een update:

Inmiddels heb ik de bron van alle ellende denk ik ontdekt, ik had namelijk een rottende bodem... Die heb ik nu vervangen door het zwarte zand van de Hornbach. Verder heb ik het hout eruit gehaald, deze ga ik of behandelen tegen de alg of vervangen. Ook heb ik eens goed gesnoeid in mijn plantjes, alles met maar iets van alg eruit gehaald. Ook heb ik een nieuw filter (ja ik ben nogal rigoureus te werk gegaan :)) omdat ik totaal niet tevreden was met het juwel binnenfilter. Ik heb nu een Eheim 2213 buitenfilter en ben hier erg blij mee!

Ik heb nu wat snelgroeiers toegevoegd om de balans weer wat terug te krijgen en hou de waardes goed in de gaten. Deze waren vandaag voor het eerst weer normaal! Helaas heb ik wel al mijn garnalen verloren door dit gedoe dus binnenkort (als er stabiliteit is) maar eens op zoek naar een nieuwe groep vuurgarnalen.
 
Mooi dat je de oorzaak eruit hebt nu. Wel goed opletten op een nitrietpiek ivm de bewoners.
 
Terug
Bovenaan