Wie kan mij mijn waterwaardes uitleggen?


Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
54
Goedemiddag iedereen,

Ruim twee weken geleden stelde ik een vraag over het eventueel vervangen van mijn soilbodem voor een betere waterkwaliteit voor de guppen. Hieronder het vervolg, met nieuwe vragen:

Voor de volledigheid nog even wat er aan vooraf ging:

Op 22 april is het nieuwe aquarium ingericht met het filter en gedeeltelijk water van het vorige aquarium, aquasoil bodem, lavastenen en veel plantjes (vlotvarentjes, hoornblad, Limnophila heterphylla, Cryptocoryne wendtii green, javavaren op steen, anubias barteri op steen, Anubias nana bonzai, dwergnaaldgras).

Op 11 mei de 4 guppen die we al hadden (1m 3v)) overgezet naar het nieuwe aquarium.

Op 15 mei 3 nieuwe guppen toegevoegd (1m 2v).

Netto zit er nu 46 liter water in, temperatuur 24 graden (is wel een aantal dagen rond de 27 graden geweest toen het zo warm was), ledverlichting: de standaard witte lamp (staat aan van 11-19 uur) en plantslamp (staat aan van 10.30-19.30 uur). Pomp Aquaflow 100, zonder actieve kool (zwarte spons en witte watten).

Omdat ik de waarden van KH en GH zo laag vond (KH: 2 en GH: 3), heb ik toen een topic aangemaakt om advies te vragen. Ik ging er vanuit dat de soilbodem de veroorzaker was van deze lage waarden en van de phwaarde 6,5/7. Alles trouwens gemeten met druppeltest van Wesdijk.

Op 21 mei de helft van de soil vervangen door grind. Omdat ik niet echt veranderingen in de waterwaarden zag, de soil veel troep geeft als je er per ongeluk aan komt en ik het grind ook mooier vond. Om het dan maar in 1 keer af te maken heb ik op 29 mei het hele aquarium opnieuw ingericht zonder soil, met grind.

Dus vanaf 29 mei zit er de grindbodem in met 36 liter water dat al in het aquarium zat plus 10 liter nieuw water, zelfde filter (niet uitgespoeld ofzo) en de plantjes en lavastenen.

Tussen 21 mei en 31 mei zijn er helaas 3 van de oude guppen dood gegaan. Nu waren ze wel al ruim 2 jaar oud denk ik, eentje was mager, aan de andere was niets te zien. En een paar dagen geleden is het nieuwe mannetje verdikkie ook overleden. Zwom de ene dag nog gewoon rond, volgende ochtend dood. De huidige bezetting is 3 volwassen guppen en een tiental baby’s.

Pff, nou dit was dus pas de inleiding.

Na al dat gerommel heb ik regelmatig het water getest en daar loop ik nu tegen vragen aan. Ik hoop dat jullie e.e.a. kunnen verduidelijken, want ik wil het zo graag goed doen en gewoon een gezellig bakje met gezonde gelukkige visjes hebben. Met de informatie in andere topics en op andere websites kom ik er niet uit.

De 2 vragen waar ik nu tegen aanloop:

- de phwaarde is erg hoog: 8,5 (gisterenavond en vanmiddag). De phwaarde van het kraanwater is 7,5/8. Waardoor stijgt deze waarde boven de waarde van het kraanwater uit? Moet ik deze proberen te verlagen? Het verversen levert niet echt een verlaging op. CO2-installatie zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Ph-min toevoegen verlaagt ook de KHwaarde en die is al zo laag.

- eergisteren was de NH3/NH4 waarde opeens 1. Was eerder altijd 0. Ruim 20 % water ververst, daarna 0 tot 0,5. De volgende dag (gisteren dus) gemeten: 0. Elke keer NO2 gecontroleerd maar dat is altijd 0. Vanmiddag NH3/NH4 gemeten: ik twijfel tussen 0 en 0,5. Ga ik dus straks nogmaals meten. Zou dit komen door het gerommel met de bodem? Is oplossen door verversen de juiste weg?

De overige waarden:
- KH is nog steeds niet hoog, meestal 3.
- GH is wel hoger, ongeveer 5-6.
- NO3 schommelt tussen 10 en 20
- NO2 altijd 0
- PO4: 0,5

Wat vinden jullie van deze waterwaarden? Moet ik er iets mee doen? Misschien moet ik gewoon nog geduld hebben en moet alles eerst nog stabiliseren? Hoe lang mag dat duren?

Ik heb er zelfs aan gedacht om de visjes in het oude kleine aquarium stoppen en deze nieuwe bak zonder visjes stabiel laten worden. Maar dan moeten ze voor de zoveelste keer verhuizen, weer ander water, kleinere bak. Misschien maak ik er een groter probleem van dan het is?

Sorry voor het lange verhaal. Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je je PH waarde uit de kraan gaat meten moet je het eigenlijk eerst even 30 minuten laten staan voor je het meet, dus goede kans dat het dan ook richting 8,5 gaat. Het is aan de hoge kant, maar het hoeft geen probleem te zijn.

Het NH3/NH4 verhaal kan heel goed te maken hebben met de bodem. Op het moment dat je de bodem verwijderd haal je daarmee ook veel oppervlakte weg voor je bacterie cultuur. Je bacterien zitten namelijk niet in het water, maar dingen als bodem, stenen en je filter zitten er vol mee. En bacterien hebben voeding nodig, dus de cultuur is dan ook niet groter dan waar voeding voor is. Je zult dus even wat vaker en wat meer water moeten verversen en dan komt dat wel weer goed.
 
Dankjewel voor je reactie Jables. Ik zal de phwaarde van het kraanwaarde morgen eens testen na een half uur wachten. Het verversen hou ik goed in de gaten in ieder geval.
 
De overige waarden:
- KH is nog steeds niet hoog, meestal 3.

KH van 3 is netjes zou ik graag willen, waar woon je?
Stijgt in principe ook niet hoor.
Bij deze KH hoort een mooi lage pH.
Daarvoor heb je dan wel CO2 nodig.
 
Je zegt het zelf al, dat 'gerommel' is de oorzaak van een flink verstoorde biologische balans in je aquarium, die op zichzelf natuurlijk al vrij jong was en op deze manier geen tijd heeft gekregen om zich te kunnen ontwikkelen. Ammonia meten is juist en bij verhoging verversen dat doe je helemaal goed. Voor de rest nu vooral RUST. Ga op je handen zitten en kom er de komende weken niet meer aan. Al dat gerommel geeft ammonia pieken en stress bij je vissen een combinatie die voor vele dodelijk zal zijn.

Wat betreft kraanwater meten dat klopt, in kraanwater zit meer CO2 en die zal de PH verlagen. Ik denk dat 30 minuten te kort is om verschil te zien maar een nachtje een emmer met kraanwater en een bruissteen zal de echte PH laten zien.
 
KH van 3 is netjes zou ik graag willen, waar woon je?
Stijgt in principe ook niet hoor.
Bij deze KH hoort een mooi lage pH.
Daarvoor heb je dan wel CO2 nodig.
:giggle: Ik woon in het westen van Brabant, op de grens met Zeeland.
Die CO2 gaat me vooralsnog iets te ver hoor, ben niet zo technisch. Wellicht dat ik dan eerst nog andere opties ga uitproberen. Iets met filteren over turf? En ik heb ook ergens iets voorbij zien komen over elzeproppen? Maar ik ga nu eerst vooral geduld hebben, testen en indien nodig water verversen.
 
Je zegt het zelf al, dat 'gerommel' is de oorzaak van een flink verstoorde biologische balans in je aquarium, die op zichzelf natuurlijk al vrij jong was en op deze manier geen tijd heeft gekregen om zich te kunnen ontwikkelen. Ammonia meten is juist en bij verhoging verversen dat doe je helemaal goed. Voor de rest nu vooral RUST. Ga op je handen zitten en kom er de komende weken niet meer aan. Al dat gerommel geeft ammonia pieken en stress bij je vissen een combinatie die voor vele dodelijk zal zijn.

Wat betreft kraanwater meten dat klopt, in kraanwater zit meer CO2 en die zal de PH verlagen. Ik denk dat 30 minuten te kort is om verschil te zien maar een nachtje een emmer met kraanwater en een bruissteen zal de echte PH laten zien.
Ik heb geen bruissteentje maar zal toch een emmertje water neerzetten straks en morgen meten. Als ik er een filterpompje zonder filters en zo in hang met de spraybar boven de waterlijn, zou dat een vergelijkbaar effect geven als een bruissteentje?

En verder zal ik inderdaad voorlopig niets meer doen behalve kijken, testen en indien nodig water verversen. :engel:
 
Als ik er een filterpompje zonder filters en zo in hang met de spraybar boven de waterlijn, zou dat een vergelijkbaar effect geven als een bruissteentje?
Ja, het gaat om de gasuitwisseling aan het oppervlakte van het water. Als je die in beweging kunt brengen dan krijg je eenzelfde effect.
 
Ja, het gaat om de gasuitwisseling aan het oppervlakte van het water. Als je die in beweging kunt brengen dan krijg je eenzelfde effect.
Goed, dat doe ik.
In het aquarium heb ik trouwens de spraybar ook iets omhoog gericht om de beweging te krijgen (voor afkoeling en om extra zuurstof te genereren, met name voor toen het zo warm was).
 
Voor wie het interesseert zijn hier mijn bevindingen. Vannacht een emmer water met pompje neergezet. Vanochtend ph gemeten: 8,5 (dus DanielHoogland, je had gelijk). Voor het leuke ook nog even direct uit de kraan gemeten: ph 8 en uit het aquarium 7,5.
En toen ook nog even gekeken of het voor de gh en kh iets uitmaakt als het water al langer staat: zowel gh als kh waren uit de emmer 8 en direct uit de kraan 7.
 
:giggle: Ik woon in het westen van Brabant, op de grens met Zeeland.
Die CO2 gaat me vooralsnog iets te ver hoor, ben niet zo technisch. Wellicht dat ik dan eerst nog andere opties ga uitproberen. Iets met filteren over turf? En ik heb ook ergens iets voorbij zien komen over elzeproppen? Maar ik ga nu eerst vooral geduld hebben, testen en indien nodig water verversen.
Gezien de metingen van het kraanwater vandaag: wellicht is die lage kh nog een gevolg is van de soil/bodemveranderingen en gaat hij toch nog wat stijgen? Ik zal het rustig gaan afwachten . :rolleyes::)
 
Gezien de metingen van het kraanwater vandaag: wellicht is die lage kh nog een gevolg is van de soil/bodemveranderingen en gaat hij toch nog wat stijgen? Ik zal het rustig gaan afwachten . :rolleyes::)
Ja ik vermoed dat inderdaad ook, zal in je aquarium nog wel iets gaan stijgen.
 
Als je je PH waarde uit de kraan gaat meten moet je het eigenlijk eerst even 30 minuten laten staan voor je het meet, dus goede kans dat het dan ook richting 8,5 gaat. Het is aan de hoge kant, maar het hoeft geen probleem te zijn.

Het NH3/NH4 verhaal kan heel goed te maken hebben met de bodem. Op het moment dat je de bodem verwijderd haal je daarmee ook veel oppervlakte weg voor je bacterie cultuur. Je bacterien zitten namelijk niet in het water, maar dingen als bodem, stenen en je filter zitten er vol mee. En bacterien hebben voeding nodig, dus de cultuur is dan ook niet groter dan waar voeding voor is. Je zult dus even wat vaker en wat meer water moeten verversen en dan komt dat wel weer goed.
Eerder vandaag alleen DanielHoogland's gelijk bevestigd, maar dit geldt uiteraard ook voor Jables :giggle:
 

Terug
Bovenaan