Wat is er nieuw

Wie o wie kan vertellen welke l nummers en discussen dit zijn?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RicoF
  • Startdatum Startdatum
R

RicoF

Guest
Goedenacht allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een tweede hands Rio 240 overgenomen en daar zaten een aantal vissen bij o.a. :
- 5 corydoras sterbai
+/- 20 kardinaal tetra's
- 5 bijlzalmpjes
- 10 ander soort zalmpjes
- 2 L nummers
- 2 discussen

De l nummers:

L nummer 1:

479752_0_82_20140316_130635.jpg

264474_0_82_20140316_130720.jpg

Nu vraag ik mij af welk L nummer dit is en welk geslacht, zelf denk ik dat het een mannetje is maar zeker weten doe ik dit niet.

L nummer 2:

324339_0_82_20140316_130917.jpg

419228_0_82_20140316_131053.jpg

Hierbij heb ik dezelfde vragen als bij de eerste. Ik vermoed dat dit een vrouwtje is en dat het gaat of om een L333 of L134 of L168 maar er zijn nog meer L nummers waar die op lijkt. Het wondje wat je ziet heeft hij of zij waarschijnlijk opgelopen met het uitvangen door de vorige eigenaar. Deze gaan we natuurlijk goed in de gaten houden.

De discussen:

Discus 1:

762232_0_82_20140316_131919.jpg

Discus 2:

783583_0_82_20140316_131924.jpg

In de wereld van discussen ben ik helemaal niet thuis maar ik vind het prachtige vissen. Ik weet dat dit een koppeltje is dat meerdere malen heeft afgezet. Deze nacht ga ik mij verdiepen in het houden van discussen. Van de vorige eigenaar heb ik alleen meegekregen dat het gaat om stendker discussen. De foto's heb ik gemaakt een kwartier nadat ze het aquarium ingegaan zijn dus misschien zijn ze nog niet helemaal op kleur.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten Ricardo

De eerste L-nummer zou inderdaad een L104 of L162, L448 of LDA67. Maar ik denk eerder dat het een L104 is.
Volgens mij is de 2de 99,9% een L134.

De discussen zijn kleur varianten, geen soorten. Ben er ook niet in thuis, sorry.

L-nummer 1 is volgens mij Panaqolus maccus en dan een mannetje aan de voorrand van de borstvinnen te zien. Nummer 2 lijkt mij ook een Panaqolus maar ik zou je niet kunnen zeggen welke soort.
Tamelijk relaxte vissen als je voor voldoende hout zorgt en regelmatig bij voert met bijv. een hikari algenwafeltje. Verwacht dat ze wel territoriaal zullen zijn tegenover elkaar. De typische discustemperatuur is wel aan de hoge kant voor ze dus hou er rekening mee dat hun stofwisseling en dus eetlust knap hoog zal zijn.

Als het stendkers zijn, dan kijk je toch even op de stendker website voor de kleurslag 😉

~ Ivo

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Vanavond als ik aan het werk ben zal ik eens op de site van Stenders kijken.

Zijn geen Stendkers maar gewone huis tuin en keuken discussen van �25. Beter zet je ze te koop voor iemand met meerdere discussen, het zijn tenslotte groepsdieren. Tevens niet mooi want het oog is te groot.

De eerste Lnummer is een L129, de tweede de L134 (Mooi beestje). Ik ben hier 100% zeker van 🙂 De L129 heb ik gehad en van de L134 heb ik nu 10 zwemmen.

Nou nou gummiebeer iets genuanceerder mag ook wel.

Beestjes zijn ook wel als koppeltje te houden imo, als ze al meerdere malen hebben afgezet mishandel je ze er echt niet mee.

Als groepje zullen ze het altijd beter doen, maar dat wordt krap in een bak van 120cm 🙂

Als zo'n bak te klein is voor een groep van dergelijke scholenvissen, moet de conclusie dan niet zijn dat deze soort niet in zo'n bak gehouden hoort te worden i.p.v. dat ze ook als koppel te houden zijn (omdat het anders niet kan)? Zeker als je aangeeft dat ze het in een groep beter doen.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Dus L nummer 1 is de L129 en mannelijk, L nummer 2 is de L134 en geslacht onbekend (zelf vermoed ik een vrouwtje)

Even voor de duidelijkheid, ik heb deze bak zo overgenomen en weet dat discussen groepsdieren zijn. Ook heb ik gezien dat ze een behoorlijke groeiachterstand hebben want de ogen zijn inderdaad behoorlijk groot. Dat de ogen groot zijn betekend naar mijn mening niet meteen dat de vissen niet mooi zijn. De vorige eigenaar heeft ze anderhalf jaar geleden gekocht dus ik denk dat je met zekerheid kan zeggen dat dit nooit meer goed zal komen. Ik weet nog niet wat ik met de discussen ga doen aangezien het nog steeds de bedoeling is dat er binnen kort een grotere bak komt in de woonkamer.

Ik heb nu verschillende dingen gelezen over de discussen maar niemand heeft nog iets gemeld over welke kleurslagen het zijn.

Kijk maar eens op de stendker site. Kom je hun naam van deze kleurslag vast tegen.
Bij mijn weten is er helemaal niets aan die namen officieel namelijk.

~ Ivo

Bedankt Ivo, ik vind sommige wel heel erg op elkaar lijken dus ik zou niet durven zeggen welke kleurslag het is. Het lijkt op Red turqouise, snakeskin blue/red, blue/red scribbelt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan