Wat is er nieuw

Wie van de NH3?

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Ik was op zoek naar een losse NH3 test. Heb goede ervaringen met die van colombo (de koffer).
Nu kwam ik bij het zoeken meerdere varianten tegen, ik heb er maar even kleine screenshotjes van gemaakt.

Welke kan ik het beste kopen om m'n aquariumwater te testen? Is een van deze soorten dezelfde als die uit de koffer? Zit er eigenlijk verschil tussen de soorten?

Dank alvast voor jullie hulp!

colombo aqua test.jpg
colombo test 2.jpg
colombo1.jpg
 
Ik heb ook die van Colombo en als het goed is de middelste. Of het verschil maakt weet ik zo niet want het is van 1 merk.
 
Ik heb ook die van Colombo en als het goed is de middelste. Of het verschil maakt weet ik zo niet want het is van 1 merk.
Dank!
De geelzwarte is het goedkoopst, en vergeleken met de meest linker scheelt dat bij dezelfde webshop een euro. Ik zag dat er ook een mariene editie bestaat. Die staat hier niet tussen. Maar daardoor maak ik de aanname dat er een verschil tussen de soorten moet zitten. Maar mogelijk ook niet. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
 
ehm nee,

alle drie zullen gewoon een oplossing van cobaltchloride, dat is in waterige oplossingen rose,
 
Heb je de NO2 test al?

Als je verder geen drupjes heb zou ik even door sparen en de JBL koffer nemen. Kost rond de 40 euro. Dan heb je alle tests waar je wat aan heb.

Ik heb ooit een losse NO2 test van sera maar vind die niet fijn. JBL is in kleurtje te zien met kleinere marges.
 
ehm nee,

alle drie zullen gewoon een oplossing van cobaltchloride, dat is in waterige oplossingen rose,
Dank! Bedoel je hiermee dat je geteste vloeistof enige mate van roze uit zal slaan, of de testvloeistof zelf?

Als je verder geen drupjes heb zou ik even door sparen en de JBL koffer nemen. Kost rond de 40 euro. Dan heb je alle tests waar je wat aan heb.
Ik heb de koffer van colombo (die is ietsje goedkoper dan die van JBL). Met nog genoeg NO2 test. Maar niet meer genoeg NH3 test, een van die flacons bleek niet helemaal gevuld geleverd, dus dan zit je helaas toch aan een hele nieuwe koffer of een vervangende test. Dus nu maar even een losse vervangende test denk ik.
Had hier nog zo'n NH3/NH4 test van HS die ik eerst aan het opmaken ben, maar die vind ik niet zo duidelijk om af te lezen, die van colombo vind ik veel prettiger.
 
Heb je de NO2 test al?

Als je verder geen drupjes heb zou ik even door sparen en de JBL koffer nemen. Kost rond de 40 euro. Dan heb je alle tests waar je wat aan heb.

Ik heb ooit een losse NO2 test van sera maar vind die niet fijn. JBL is in kleurtje te zien met kleinere marges.
Behalve fosfaat
 
Dank! Bedoel je hiermee dat je geteste vloeistof enige mate van roze uit zal slaan, of de testvloeistof zelf?


Ik heb de koffer van colombo (die is ietsje goedkoper dan die van JBL). Met nog genoeg NO2 test. Maar niet meer genoeg NH3 test, een van die flacons bleek niet helemaal gevuld geleverd, dus dan zit je helaas toch aan een hele nieuwe koffer of een vervangende test. Dus nu maar even een losse vervangende test denk ik.
Had hier nog zo'n NH3/NH4 test van HS die ik eerst aan het opmaken ben, maar die vind ik niet zo duidelijk om af te lezen, die van colombo vind ik veel prettiger.
Ja als je al een koffer heb is natuurlijk beter losse navulling te kopen. Als je de colombo heb en je vind die fijn werken kun je die toch gewoon bestellen.

Maar ik begrijp dat je het verschil wil weten. Ik zelf heb alleen ervaring met de JBL en ooit eens een NO2 Sera bij gekocht maar vind ik dus vrij waardeloos gezien de ruime marges. De rest geen ervaring mee.

Succes met het shoppen 👍
 
Ja als je al een koffer heb is natuurlijk beter losse navulling te kopen. Als je de colombo heb en je vind die fijn werken kun je die toch gewoon bestellen.

Maar ik begrijp dat je het verschil wil weten. Ik zelf heb alleen ervaring met de JBL en ooit eens een NO2 Sera bij gekocht maar vind ik dus vrij waardeloos gezien de ruime marges. De rest geen ervaring mee.

Succes met het shoppen
Het was inderdaad even kijken wat prijstechnisch nu beter uit komt, als ik een tekort had gehad aan andere testen die ik vaak gebruik (NO2, NO3), dan had ik mogelijk de koffer bijbesteld.

Ik ben een beetje onzeker of we niet langs elkaar heen schrijven want ik zoek de NH3 test en jij hebt het over de Sera NO2 test. @Akwarium had het over roze (geteste) vloeistof (die ik inderdaad ken van de NO2 en NO3 testen), maar die van de NH3 testen die ik had is geel, en wordt groen als het niet goed zit.

Ondertussen heb ik colombo even mijn vraag gemaild. Ik zal het laten weten wanneer ik het antwoord heb!
 
De colombo koffer is ook goedkoper dan die van JBL.
 
De colombo koffer is ook goedkoper dan die van JBL.
Klopt alleen vinden sommige mensen het fijn dat je er 2 cuvettes bij hebt maar persoonlijk maakt me dat niet zoveel uit. De meeste merken werken met 1 buisje water.
 
Het was inderdaad even kijken wat prijstechnisch nu beter uit komt, als ik een tekort had gehad aan andere testen die ik vaak gebruik (NO2, NO3), dan had ik mogelijk de koffer bijbesteld.

Ik ben een beetje onzeker of we niet langs elkaar heen schrijven want ik zoek de NH3 test en jij hebt het over de Sera NO2 test. @Akwarium had het over roze (geteste) vloeistof (die ik inderdaad ken van de NO2 en NO3 testen), maar die van de NH3 testen die ik had is geel, en wordt groen als het niet goed zit.

Ondertussen heb ik colombo even mijn vraag gemaild. Ik zal het laten weten wanneer ik het antwoord heb!

Tja over kleurtjes maak ik me ook niet zo druk als ze nu van geel naar rood gaan of van roze naar pimpelpaars. :DD

Gaat mij om dat ik verschil wil zien in de marges. Een uitslag (ongeacht kleur maar duidelijk verschil) tussen de 0,01 en 0,025 en dan 0,05 etc vind ik fijner dan die van Sera <0,3 geel, is het dan 0,015 of 0,05 of 0,1 etc.

Maar zo zal een ieder voorkeur hebben voor een bepaalde test. Ik dacht dat colombo vergelijkbaar is met JBL?
 
Tja over kleurtjes maak ik me ook niet zo druk als ze nu van geel naar rood gaan of van roze naar pimpelpaars. :DD
Ik ook niet, hehe, maar je noemde een nitriettest (NO2), en ik zoek een ammoniaktest (NH3) 😉.

Maar ben het met je eens! Ik heb ook liever kleinere marges om uit te lezen.
De kofferkaart NH3 test van JBL geeft stappen van 0,5 mg/l. Maar aangezien dat altijd 0 moet zijn vond ik dat niet gelijk een punt, want geel is goed, en alles wat niet geel is is water verversen. Maar hoe erg je water vervuild is is natuurlijk ook handig om nauwkeurig te kunnen lezen.
 
er zijn verschillende opties kwa indicatoren voor ammonia.

ik geloof dat colombo roze kleurt wat betekend dat het cobaltchloride is.
van geel naar groen is de reactie van nikkelchloride geloof ik.
ijzerchlorde en kopersulfaat kunnen bijv ook nog als indicatoren worden gebruikt. Welke het best is of welk merk welke methode gebruikt weet ik zo niet.

zelf heb ik een hanna checker voor ammonium, die dingen zijn relatief prijzig in aanschaf en gebruik vergeleken met de normale druppeltest, maar erg nauwkeurig. Ik gebruik ze alleen als ik daar reden toe zie wat erg weinig is, het is dat ik ze heb maar zou ze nu niet meer zo snel aanschaffen. Als je wel regelmatig je water wilt testen en ook betrouwbare en nauwkeurige resultaten wilt dan zijn het de beste testen die je kunt krijgen in de hobby.

Het probleem met normale druppel watertesten is dat het heel moeilijk is ze precies af te lezen en heel gemakkelijk om ze verknoeien (zowel bij het uitvoeren als bewaren).
ze zijn doorgaans wel in staat om een stof aan te tonen, maar vrij beroerd om een concentratie te bepalen. voor ammoniak en nitriet doet concentratie er niet zoveel toe (het hoort niet aantoonbaar laag te zijn) dus kun je daar nog wel overheen stappen misschien. Maar persoonlijk vind ik druppeltesten slecht voor je bloeddruk, en een verspilling van tijd en geld.

teststrips zijn mijn inziens beter. (nee niet die all in on stripjes) omdat ze in gebruik eenvoudiger zijn, en minder gevoelig bij het bewaren.
ze bestaan ook gewoon voor ammonium; https://nl.hach.com/ammonia-test-strips-0-6-0-mg-l-25-tests/product?id=24759868983#
 
Maar goed die strips geven dacht ik ook geen 0,1 of 0,2 aan als ik het zo lees.
 
Maar goed die strips geven dacht ik ook geen 0,1 of 0,2 aan als ik het zo lee
Nee, als je zo precies wilt kunnen meten zijn photometers zoals de hanna checkers eigenlijk de enige optie.

tegelijkertijd is het wel leuk maar niet echt nodig om zo precies te meten.

ammoniak en nitriet moeten 0 zijn, dus of het nou 0.1 of 1 of 10 ppm is doet er eigenlijk niet eens toe.
pH schommelt gemakkelijk 1 punt gedurende de dag, dus hoef je ook echt niet op twee cijfers achter de comma te meten.
gh en kh komt ook niet heel precies, en sowieso in graden duitse hardheid vrij grofmazig.
bij fosfaat, nitraat en ijzer gaat het erom dat de waarde niet 0 is, onderlinge verhoudingen en exacte concentraties doen er niet zoveel toe.

opzich heb je voor het zoetwater aquarium geen heel nauwkeurige tests nodig, ze moeten alleen betrouwbaar zijn.
dus als je geen nitriet meet, moet er ook geen nitriet zijn etc.

teststrips en druppeltesten zijn chemisch in veel gevallen hetzelfde. met het voordeel dat je bij strips niet water en reagens hoeft af te meten/doseren. (en dat kun je dus ook niet fout doen en dat je geen aangebroken flesjes vloeistof hebt staan (en zoals de prik uit een aangebroken fles cola gaat....)
 
Ik heb inmiddels antwoord ontvangen. Alle losse NH3 druppeltesten van colombo zijn inderdaad identiek.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan