Wat is er nieuw

Wie weet raad?!

Dennis_Angela

New member
Lid geworden
5 december 2024
Leeftijd
49
Eergister heb ik een foto laten zien van ons aquarium die staat in te draaien voor onze neocaridina garnaaltjes.
Vandaag heb ik even een watertest gedaan en zie ineens dat mijn kh en ph erg laag zijn. dus nu even de oorzaak proberen te vinden.

CO2 heb ik al iets opgeschroefd en stroming ook al iets bijgesteld.
Wel zie ik dat er op de Anubis wat baardalg ontstaat waardoor ik het idee heb dat de stroming niet voldoende is en ook de co2 dus wat hoger kan.

Hebben jullie nog ideeën deel ze met me zo leren we elke dag weer wat bij.

Specs

Lido 200 led
JBL cristalprofi e902
Dennerle co2 set
Aardig wat plantjes
Dennerle scaper`s soil
Kraanwater
Inlaat pomp safe quard
Uitlaat eendenbek

Waardes dit moment
Nitrite 0
Nitraat 0
KH 2
PH 6
GH 4
Chlorite 0

Bijlagen

• Lido.jpg
    Lido.jpg
    396.6 KB · Weergaven: 22
hoeveel uur per dag heb je je licht aan?
De verlichting staat 9 uur per dag aan. dit ook met onze andere 2 aquariums daar zijn de waardes perfect van.
Ook is er een waterwissel van 50% gedaan eergister.

Hoe meet je jou waterwaarden? Wat zijn de waardes van je kraanwater? Een soil is in de regel pH verlagend.

Voor nu zou ik nog even niks doen verder en je bakje rustig verder laten indraaien en je waterwissels blijven doen.

Je KH kan je altijd iets omhoog brengen met speciale mineralen poeders/vloeistoffen voor garnalenbakjes. Dat is verder geen probleem.

Hoe meet je jou waterwaarden? Wat zijn de waardes van je kraanwater? Een soil is in de regel pH verlagend.

Voor nu zou ik nog even niks doen verder en je bakje rustig verder laten indraaien en je waterwissels blijven doen.

Je KH kan je altijd iets omhoog brengen met speciale mineralen poeders/vloeistoffen voor garnalenbakjes. Dat is verder geen probleem.
ik meet zowel met de druppeltest van jbl als met de strips zodat ik altijd zeker ben van de waardes.
wat betreft de soil dit is inderdaad ph verlagend, maar niet naar een dusdanig niveau als nu.
ik heb in mijn andere 2 bakken namelijk dezelfde soil en daar zijn de waardes perfect van.

ons kraanwater is ph7.5 en kh is 12.

Voor nu heb ik wel even een nieuwe in en out voor de pomp besteld. ipv de jet die er nu opzit komt er een spraybar op te zitten.
dit voor een betere flow in de gehele bak.

Dat is een behoorlijke drop in pH en KH idd. Is er nog iets anders aan deze bak tov die andere 2 die je hebt draaien?

Dat is een behoorlijke drop in pH en KH idd. Is er nog iets anders aan deze bak tov die andere 2 die je hebt draaien?
ik heb helemaal niets verandert, hij staat nog in te draaien maar een drop als deze heb ik nog nooit meegemaakt.

De planten doen het overigens echt super mooi.
water is helder kaamlaag is nog wel aanwezig maar dit zal zeker weg gaan nadat ik de spraybar geïnstalleerd heb.

Dat je planten het verder mooi doen is het belangrijkste. Kaamlaag gaat in de regel vanzelf weg bij een goede oppervlakte beweging.

Je kh is laag waarschijnlijk door je soil dus weinig buffer.
Je hebt je co2 opgeschroeft dus morgen is je ph nog lager.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan