Wat is er nieuw

Wie weet welke garnaal dit is?

Aquatin

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2009
Ik heb, tenminste dat meende ik en was de bedoeling, 6 goldenspot garnalen (Tenuipedium palaemonoides) gekocht, deze heb ik vaker gehad, dus weet hoe ze er qua bouw en kleur uitzien, maar in de winkel lijken ze altijd veel bleker, was er van overtuigd dat ik ze eindelijk weer gevonden had, maar nu ze eenmaal in mijn aquarium zitten en wat meer op kleur komen denk ik eigenlijk dat ik hele andere garnalen heb meegekregen, mis de stippen op de rug, veel grauwere kleur.
Baal natuurlijk als een stekker, want als dit de garnaal is dat ik denk dat het is, weet ik niet of ik deze wel wil houden, die eten volgens mij nog wel eens een garnaaltje of klein visje en ze waren ook nog niet eens zo goedkoop. Heb ook het idee dat ze wat agressiever zijn, maar ja kan natuurlijk ook in de war zijn omdat ze nog klein(er) zijn, ze zijn zo'n 3/4 cm.

Maar goed, hier de foto's over de betreffende garnaal:

221296_0_82_dsc07787.jpg

227166_0_82_dsc07788.jpg

478871_0_82_dsc07804.jpg

315363_0_82_dsc07814.jpg

En als laatste de duidelijkste foto

535595_0_82_dsc07808.jpg

En nog even als ter verduidelijking een foto van ��n van de 'echte' goldenspot die ik zelf heb gehad

694558_0_82_dsc03588.jpg

915523_0_82_dsc04103.jpg

Wie o wie kan mij helpen en weet wat garnaal ik nu echt heb gekocht? Toch de goldenspot, maar moet hij nog groeien en op kleur met stippen komen (wat ik dus zelf niet denk) of toch een andere soort en welke?

Heb zelf het bange vermoeden dat het de Macrobrachium lanchesteri is.

Edit: Typfout verbeterd en wat bijgevoegd.

Macrobrachium (hopelijk is de schrijfwijze juist).

Pas op met deze garnalen! De mannetjes zijn heel agressief.
Bij mij aten ze Rilli's en kleine visjes levend op.
Garnalen als japonica's hadden er bang van, die vluchten altijd als er een in de buurt was.
Met kleine garnalen kan het even goed gaan, maar die zullen na een tijd verdrongen worden.

http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/?id=130

Als ik jouw foto's en de foto's op deze pagina vergelijk ben ik inderdaad bang dat je M. lanchesteri te pakken hebt. Schitterende dieren voor een speciaalbakje, maar voor andere bakken eigenlijk ongeschikt.

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik kan mezelf wel voor de kop slaan. :stom:
Zometeen maar even kwaad met de winkel bellen, alhoewel ikzelf natuurlijk ook niet helemaal onschuldig ben, heb ervaring met de goldenspot en had moeten zien dat ze het niet waren, maar heb me laten misleiden omdat de bouw met de 'bult' op de rug wel het zelfde was. :stom:
Maar ze moeten eerst die namen op de bak maar eens veranderen, want de japonica zat er ook bij in en ook onder ook de naam goldenspot en de verkoopster wilde ook nog eens beweren dat het allemaal dezelfde waren. Toen had er natuurlijk al een lichtje moeten gaan branden..

Hoop dat ze ze terug nemen, ze waren wel �35,70, daar had ik dan liever iets anders voor gekocht. Voel me toch echt we even heel dom nu...
En anders maar op marktplaats en hopen dat ik er nog wat voor kan krijgen.

Ik zou beginnen op de vriendelijke toon 😉

Deze worden onder verschillende namen verkocht, meestal de verkeerde.
Heb ze in de groothandel als Attrax SP. en glasgarnaal gekocht.
Succes met ze terug te brengen!

@Mascha&Ivo, was ik ook wel van plan hoor, was even meer kwaad op mezelf toen ik het woordje kwaad in dat berichtje typte. 😀
Weet ook wel dat de winkels er gewoon ook niet zoveel verstand van hebben. Is mijn eigen domme fout. Ga er ook niet van uit dat ze ze terugnemen, maar wil ze even vriendelijk 😀 op hun fout wijzen, zodat anderen niet met deze agressievere garnaal opgescheept komen te zitten of japonica's krijgen terwijl ze de goldenspot willen. Dat is namelijk de enigste naam die op die bak stond.

Dankje backplay, hoop ook dat het lukt. 🙂

Heb net even gebeld en vriendelijk uitgelegd hoe de vork in de steel zat en ze zou even overleggen met degene die er over ging en zou terug gebeld worden. Werd binnen een paar minuten terug gebeld en ik had gelijk, het waren inderdaad niet de goldenspots en mag ze terugbrengen. Aan het uitvangen dus.
Bedankt voor jullie hulp! :thumbs:

Pas op dat ze je netje niet doormidden knippen 😉

Weer een leermomentje h�. 😉

@Mascha&IVo, haha, is gelukkig meegevallen en had ze er binnen twee minuten allemaal weer uit. 😉

@Jones, Echt wel! :sorry:

Beste Aquaristen,

Ik ontdekte vandaag deze garnaal in mijn aquarium.
Het enige wat ik qua garnalen in het aquarium heb zitten is:

Tijgergarnalen, Vuurgarnalen(Mannen), Bijengarnalen en Japonica's

Wie kan me helpen??

Greetz Kenji

mss beter een nieuw topic voor aanmaken

Inderdaad,anders ben je straks niet meer te vinden.

Lijkt mij niet,dat dat goed is. libelle?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan