Wat is er nieuw

Wie wil me adviseren met het onder controle krijgen van de algen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jeffrey1985
  • Startdatum Startdatum
J

Jeffrey1985

Guest
Beste mensen,

Ik heb nu een klein jaartje een aquarium draaien. Het betreft de Vision 180 met dus 180 liter bruto water. De algen bleven in het begin weg maar de afgelopen maanden wordt het meer. De laatste weken is het stabiel gebleven maar ik zou het graag helemaal weg zien uiteraard. Hiervoor heb ik wat tests gekocht om het uit te zoeken waar het probleem ligt.

NO3: 10
NO2: 0
GH: 16
KH: 5
PH: 6.8
CL2: 0
PO4: 0.1/0.2

Mijn filter is een standaard binnen filter.

Het vissen bestand is:
7 Zwarte tetras
6 Chinese Danios (wil ik graag naar 12/15 brengen)
4 Platies
3 Loricaria Parva
5 Japonica Garnalen
Stuk of 5 slaketende slakken

Ik voer 2x peer week diepvries (goed uitlekken)
Ik voer 4x per week vlokken
1x per week niks.
Af en toe een halve Sprulina Wafer voor de grondbewoners.

Ik voeg elke dag 5 ml carbo toe
Ik voeg elke week 10/15 ml profito toe

Verversen doe ik elke week met ongeveer 25 liter.
De filterwatten worden dan vervangen en voor de overige filters hou ik het Juwel schema aan om dit vervangen.
Het actieve kool gebruik ik niet.

Het aquarium staat in een donkere hoek dus geen direct daglicht.

In het aquarium staan 3 grote en 2 kleine planten en een mosbal. In het midden ligt een groot stuk hout. Hier zit ook alg op.

Wie kan me een gepast advies geven? Het liefst stapsgewijs wat ik kan doen.

Alvast bedankt!

Groet Jeffrey
 
WElke verlichting, en hoelang branden die.?

Verversen doe ik elke week met ongeveer 25 liter.
De filterwatten worden dan vervangen en voor de overige filters hou ik het Juwel schema aan om dit vervangen.

Waarom doe je dat tegelijk?

En wat is Juwel schema? gooi je dan de sponzen weg?
 
De verlichting was ik vergeten mee te nemen. Deze is standaard van Juwel bij de aflevering. Het brand van 1700 uur tot 2400 uur dus 7 uurtjes.

Verversen werd me 15% aangeraden en dat heb ik aangehouden.

De filterwatten moeten er wekelijks uit volgens Juwel en dat is ook aan te raden omdat er dan niet meer uitzien.

De overige filters worden om de 2 tot 12 maanden vervangen volgens het schema maar nooit tegelijk.

Elke week 2 filterwatten
Om de 2 maanden nitrax
Om de 3 maanden het grove filter
Elke jaar Cirax maar dat is nog nooit gebeurd want het draait nog geen jaar.
En de fijne filters om de 9 maanden.

Soms spoel ik de grove en fijne filters om de beurt wel is uit in aquarium water.

De sponzen moet ik volgens het schema weggooien maar nooit tegelijk zodat de bacterien niet verloren gaan.
 
Waar ben jij nou mee bezig?
Met 180 l. kan je makkelijk 40 l verversen.
En watten kunnen vuil zijn,wil niet zeggen dat ze geen water meer door laten.
Elke week 2 filterwatten


Om de 2 maanden nitrax ??????? Waarom, gebeurt niets mee.
Om de 3 maanden het grove filter ??? is die dan kapot????
Elke jaar Cirax maar dat is nog nooit gebeurd want het draait nog geen jaar.
En de fijne filters om de 9 maanden.
Dit kan ,maar hoeft niet als ze goed zijn.
 
Bertus zei:
Waar ben jij nou mee bezig?
Met 180 l. kan je makkelijk 40 l verversen.
En watten kunnen vuil zijn,wil niet zeggen dat ze geen water meer door laten.
Elke week 2 filterwatten


Om de 2 maanden nitrax ??????? Waarom, gebeurt niets mee.
Om de 3 maanden het grove filter ??? is die dan kapot????
Elke jaar Cirax maar dat is nog nooit gebeurd want het draait nog geen jaar.
En de fijne filters om de 9 maanden.
Dit kan ,maar hoeft niet als ze goed zijn.

Beste Bertus,

Hou er rekening mee dat niet iedereen zo ervaren is als jij.
Je zegt dus met de filterwatten minder vervangen en 15 liter per week meer vervangen dat het daarmee opgelost is.

Moet er nog worden gekeken naar de waterwaarden? Uren licht, planten, visbestand etc?

@ alle anderen; graag hoor ik ook jullie advies!
 
Dat hoef ook niet.
Als je hier vaak mee leest, komt het vaak genoeg voor bij.
Dat vaak vervangen alleen gunstig voor de LFS.

Je vervangt ,als het uit elkaar valt.

Verlichting 7 uur is goed.
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel licht er uiteindelijk in je bak valt..
Kun je misschien een foto'tje regelen van je aquarium?
 
Bertus heeft wel gelijk. 🙂 Filterwatten hoef je echt niet elke week te vernieuwen of uit te spoelen.

Om de 2 maanden nitrax
Om de 3 maanden het grove filter
Elke jaar Cirax maar dat is nog nooit gebeurd want het draait nog geen jaar.

In plaats van vervangen, kun je deze ook even schoon spoelen in aquarium water, als je een waterwissel doet. Zit het echt vol, dan kun je het ook nog onder de douchekop goed uitspoelen. Wel 1 voor 1 met tussenpozen, zodat de bacteri�n voldoende aanwezig blijven om je water stabiel te houden.
 
Hierbij een fototje van het aquarium. Je ziet dat de planten wat donkere algen plekken hebben en de ruiten zijn ook iedere week vies.

WP_20140504_17_39_34_Pro.jpg




Ik ga nu even 40 liter verversen wat Bertus me aangeraden heeft.

Advies is zeer welkom dus kom maar op :help:
 
Is het dan al verversings tijd?

Maak je de bodem dan eerst schoon?
 
ja, zondag altijd.

ik zuig de bodem netjes af.
 
Weinig snelgroeiers erin ook redelijk grove bodem. Aan de foto te zien, heb je geen drijfplantjes erin. Je licht is namelijk ook erg fel.
 
Crash zei:
Weinig snelgroeiers erin ook redelijk grove bodem. Aan de foto te zien, heb je geen drijfplantjes erin. Je licht is namelijk ook erg fel.

Kom is met wat voorbeelden van planten die ik kan bijvoegen. Als het maar geen Elodea densa en Cabomba caroliniana is.

Drijfplantjes lijken me leuk maar die ontnemen ook het licht voor de planten die vaak als ze te groot worden onder geen licht krijgen en kaal worden. Maar ik het wel is proberen. Noem maar wat?

Aan de grove bodem ga ik niks veranderen. Deze hou ik goed schoon met mijn stofzuigertje die prima werkt. Ik was voor een minder grove bodem gegaan maar iedereen rade me deze aan en toen die erin zat was die in eens te grof. Ik stop er dan ook aardig wat tijd in om deze goed schoon te houden.
 
Drijfplanten;
limnobium laevigatum
Pista stratiotes

Snelgroeiers;
Cardamine lyrata (Chinese klimop)
Limnophila sessiliflora (mooie vervange van Cabomba, doet het hier veel beter dan Cabomba.)
Hoornblad
 
Bedankt Crash ik ga er eind van de week achter aan.
 
Gezien je meeting, zou je ook even naar je Nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) kunnen kijken.
 
Jeffrey1985 zei:
Drijfplantjes lijken me leuk maar die ontnemen ook het licht voor de planten die vaak als ze te groot worden onder geen licht krijgen en kaal worden. Maar ik het wel is proberen. Noem maar wat?

Staan hier veel licht eisende plantjes in dan?
De meeste planten doen het prima met heel wat minder licht..
Het kaal worden van plantjes kan ook heel goed te maken hebben met andere tekorten.

Persoonlijk zou ik (zoals eerder gezegd) er een paar bossen snelgroeiers in doen, waaronder ook drijfgroen.
 
Crash zei:
Gezien je meeting, zou je ook even naar je Nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) kunnen kijken.

PO4: 0.1/0.2
NO3: 10

Wat adviseer je hier aan te doen? Volgens de Redfield ratio is die niet goed maar moet de NO3 nog verder omlaag?
 
kellemes zei:
Jeffrey1985 zei:
Drijfplantjes lijken me leuk maar die ontnemen ook het licht voor de planten die vaak als ze te groot worden onder geen licht krijgen en kaal worden. Maar ik het wel is proberen. Noem maar wat?

Staan hier veel licht eisende plantjes in dan?
De meeste planten doen het prima met heel wat minder licht..
Het kaal worden van plantjes kan ook heel goed te maken hebben met andere tekorten.

Persoonlijk zou ik (zoals eerder gezegd) er een paar bossen snelgroeiers in doen, waaronder ook drijfgroen.

oke, dank je.

Ja, alleen de planten recht op de foto hebben dat. Die knip ik boven vaak bij om wat licht door de laten.
 
Jeffrey1985 zei:
Crash zei:
Gezien je meeting, zou je ook even naar je Nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) kunnen kijken.

PO4: 0.1/0.2
NO3: 10

Wat adviseer je hier aan te doen? Volgens de Redfield ratio is die niet goed maar moet de NO3 nog verder omlaag?
Veelal gebruikt men de verhouding 1/10 mg/l of 2/20 mg/l (Fosfaat/Nitraat)
 
Crash zei:
Jeffrey1985 zei:
Crash zei:
Gezien je meeting, zou je ook even naar je Nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) kunnen kijken.

PO4: 0.1/0.2
NO3: 10

Wat adviseer je hier aan te doen? Volgens de Redfield ratio is die niet goed maar moet de NO3 nog verder omlaag?
Veeal gebruikt me de verhouding 1/10 mg/l (Fosfaat/Nitraat)

Dan zou dat al goed moeten zijn.

Even de plantjes toevoegen en de schoonmaakadviezen van Bertus opvolgen en dan kijken over een paar weken hoe het er uit ziet.
 
Crash zei:
Jeffrey1985 zei:
Dan zou dat al goed moeten zijn.
Je geeft 0,1 PO4 op en geen 1 PO4. 🙂

Je hebt gelijk. Wat zou je hier aan kunnen doen? Kom je met de extra planten al in de buurt?
 
Geef je diepvriesvoer? Dat dooiwater erbij doen, kan de PO4 al licht verhogen.
 
Crash zei:
Geef je diepvriesvoer? Dat dooiwater erbij doen, kan de PO4 al licht verhogen.

Ok, doe het 2x per week geven en dan altijd uitlekken. Zal over een week of 3 is kijken of het effect heeft zonder het uitlekken.
 
Fosfaat kun je eventueel later op als vloeistof halen, mocht het niet genoeg zijn met dooiwater.

Ook de bladeren die Be-algt zijn. Tevens behoorlijk veel geduld om de alg weg te krijgen.
 
Dooiwater doet niet zo veel:

JurgenD zei:
Iedereen heeft het al eens gehoord:
Pas op met dooiwater want dat zit bomvol fosfaat(po4)

Is dat wel zo?
Dit leidde tot een kleine test.

Hoe ging ik te werk:

5 gram ingevroren muggenlarven liet ik ontdooien in 50ml osmose water.
Alles netjes laten op kamertemperatuur komen zodat de test optimaal is.

Toen heb ik de po4 gemeten van dat water met de Hanna HI713 fotometer
In die 50ml zat er 1,16ppm PO4.

Als je even omrekent zou dat betekenen in een aquarium van 100 liter dat het dooiwater van 5 gram rode muggenlarven de po4 verhoogd met 0,00058 ppm.
Met andere woorden verwaarloosbaar 🙂

Ik heb dezelfde test gedaan met 9 gram runderhart en 50ml osmosewater.
Daar kwam ik op 1,07 oftewel 0,000535 ppm verhoging op 100 liter water.


Maw: Mythe doorbroken...
Wel is het zo dat diepvrievoer rijk is aan eiwitten en die kunnen toch resulteren in een verhoogde po4. Maar in het dooiwater zelf zit er geen noemenswaardige po4.

MythBusted.gif
 
Ik zou de fosfaat ophogen tot 1,0mg/L. Dat kan door kaliumfosfaat stockoplossing te maken met poeders van bv aquariumbemesting.nl of kant en klare.
Verder de watten niet zo vaak uitspoelen en alleen blauwe sponzen gebruiken in de filter. Groen en zwart eruit als je die nog hebt. Die halen de voedingsstoffen eruit namelijk.
Verder lijken je waarden goed en ook de verlichtingsduur is niet te lang.
Heb je toevallig van die groene alg?? Groene puntalg??
Dat is moeilijk te zien namelijk.
Van de profito mag je gerust 20 ml geven denk ik hoor op 180 liter. Iets teveel kan geen kwaad maar een tekort geeft algen. Je hebt niet zo n hele grote plantenmassa maar ze adviseren ook 10 ml per 100 liter dacht ik.
 
@Jessicapilon; het betreft inderdaad groene alg en ik heb er een hoop over gelezen nu dus het moet goed komen al zal het waarschijnlijk niet snel gaan.




Net een bestelling online gedaan met wat plantjes en kaliumfosfaat stockoplossing dus we gaan er aan werken om die alg uit te roeien.

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe! Ik blijf jullie op de hoogte houden.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan