WikiBlue's eerste aquarium


WikiBlue

Active member
Lid geworden
13 september 2021
Berichten
29
Leeftijd
39
IMG_20210913_224126865.jpg


Mijn allereerste aquarium, een Juwel Rio 125 liter. Normaal was het een 180l exemplaar geweest maar deze bleek bij levering gebarsten in de linkerflank, dus nood gedwongen voor een nog beschikbaar kleiner model moeten gaan.

Voorzien van de standaard basisuitrusting met binnen filter en LED-lampen, maar zonder plaatsing van het verwarmingselement. De achterwand is uitgerust met een Juwel poster van een aquarium landschap dat ongeveer gelijkaardig te noemen is aan de aquarium inrichting.

Ingericht als een koudwater aquarium van 20 graden. Voorzien van Javavarens, Anubias nano, Vallisneria, Bacopa Monerii, Cryptocoryne Wendtii compact.

Daarnaast ook mossen, zoals Javamos, Amblystegium Serpens, Taxiphyllum Taiwan, Vesicularia Montagnei die verlijmd werden op gravelstenen. De mos soort Riccia Fluitance werd gebruikt als drijfplant samen met kleine Pistea plantjes.

Voorlopig voorzien van 1 slak Anentome helena, 10 golden Chinese Danios, uitbreiding met een 8-tal gewone Chinese Danios is binnenkort voorzien.

Ondergrond van rivierzand en donkerkleurig gravel/grind type Romania. Aan de linker zijkant (niet geheel zichtbaar op de foto) voorzien van een 18cm stuk drijfhout waar ik enkele Anubias op gebonden heb.

De 'rotsen' zijn redelijk natuur getrouwe namaak en werden geplaatst op een dubbele 90° bocht die als een soort autotunnel door de rots loopt. In realiteit zijn de 2 tunnels dus doorlopend met elkaar verbonden en komen ze beiden vooraan terug uit. De rotsformatie is zelf samengesteld en dit uit 3 delen, namelijk de middelgrote en grote variant die rechtop geplaats werden (verlijmd met plantenlijm op de buizen), de kleine versie werd ondersteboven geplaatst zodat deze via de zandlaag de curve van de rots mooier volgt.

In het gat, een gapende opening, die zich aan de onderkant van de kleine rots bevond werd een namaak wortelstronk gestoken. Ook deze werd met plantenlijm en visdraad omgekeerd vast gezet op de rots, op die manier werd een 'dode boom' nagebootst in de rotswand.

Voor de filter werd er een blikvanger geplaatst om deze visueel te 'camoufleren' en zo de aandacht ervan af te leiden. De bonsai werd met natuurgaren voorzien van Taxiphyllum Taiwan wat hopelijk op termijn een waaierend 'bladerdek' gaat geven.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit!

Ben je alleen niet bang voor stilstaand water in je tunnel, en dus ophoping van afvalstoffen?
 
Ziet er mooi uit!

Ben je alleen niet bang voor stilstaand water in je tunnel, en dus ophoping van afvalstoffen?
Terechte vraag :), maar ik heb een Eden 114 Aqua in/out set om het water regelmatig te verversen. Met die slang kan ik de tunnel zeer vlot in om het afval te ruimen... dus dat zou geen groot probleem mogen veroorzaken.


Ik ga hieronder even schetsen waarom die tunnel er in zit:

Het was oorspronkelijk de bedoeling om (binnenkort*) een axolotl in dit aquarium te plaatsen, vandaar het idee om met die buizen te werken zodat hij een makkelijke grot had waar hij vlot in en uit zou kunnen.

*Binnenkort in de zin van: eerst even aankijken hoe het gaat. Zowel met de water waarden, de temperatuur, algenvorming, ... Aangezien het mijn aller aller eerste aquarium is vond ik dat toch zeer belangrijk zeker met het oog op het houden van een diertje dat behoorlijk lang kan leven en toch wel specifieke voorwaarden heeft aangaande de temperatuur van het water.

Maar het iets kleinere formaat van bak, dan initieel voorzien was, deed me al wat twijfelen aangezien zijn grondoppervlakte daardoor beperkter is. Daarnaast wou ik er ook graag een bonsai boompje in, wat ook weer ruimte wegneemt en mogelijks heel de tijd omgestoten gaat worden 😅. Twijfel 1.

Maar vooral, ik stel vast dat de temperatuur op 22° houden zonder problemen gelukt is gedurende de eerste week. Maar die temperatuur lager brengen, op een constante maar eenvoudige manier, lukt me niet zo goed. Als ik dan bedenk dat het nu, van temperatuur, aangenaam is binnen dan stel ik mij echt de vraag "hoe ga ik dat in hemelsnaam rond krijgen in volle zomer als het binnen in huis echt warm gaat worden". Twijfel 2.

Daarnaast blijven kinderen gewoon kinderen.... Als er 1 Axolotl in de bak zit en je hebt 2 kinderen... dan wil die tweede er ook één hebben natuurlijk en dat zie ik niet echt zitten. De diertjes moeten ruim voldoende plaats hebben en ik vind het met twee dan wel erg krap worden. Twijfel 3

Daarna kwamen dan de eerste vissen... Chinese Danios, aangezien die +- hetzelfde voedsel vragen, die temperaturen ook aankunnen en aangenaam vinden, ze niet agressief zijn en dus geen dreiging vormen voor de Axolotl, geen probleem zouden mogen geven binnen in de buik van de Axolotl indien ze toch (jammer genoeg) als prooi gegrepen zouden worden, en er dan toch al iets van leven in de bak zat om visueel al iets te zien te hebben maar ook voor de opstart van het waterleven en bacteriën enzovoort en verder. Maar nu vind ik die visjes zo ontzettend leuk 🥰 zeker als ze hun gedroogde vlokreeftjes krijgen is het extra genieten van het jachtgedrag. Ik vind ze dus zo leuk dat ik het echt heel erg jammer en zonde zou vinden als ze ten prooi zouden vallen aan een Axolotl. Twijfel 4.

Als slotsom is het eigenlijk kiezen tussen 1 diertje in het aquarium of een levendig aqualeven met vrolijk jagende visjes en enkele gekleurde appelslakken* die ik er geweldig vind uitzien (blauw, roos, geel). * dan moet die anatome Helena (die met een plantje mee gelift is) er wel terug uit natuurlijk. Twijfel 5.


Dus die Axolotl komt er (voorlopig) niet, ook al zit die tunnel er nu in. Mogelijk komt die Axolotl er later wel hoor, maar dan krijgen de vissen hun eigen aquarium en wordt deze bak wat aangepast zodat hij zeker voldoende bodemruimte heeft. Maar dat gaat sowieso pas gebeuren na de eerste zomer, eerst wil ik zeker zijn dat het lukt om het aquarium op die momenten op 20° te houden. Met de Danios heb ik meer marge... dus dat komt wel goed.
 
Bezint eer ge begint qua axelotls want die moeten echt koud zitten (max 18 graden) en een bak neemt heel snel de omgevingstemperatuur op wat vooral in de zomer voor grote problemen zal zorgen met het gevolg zieke axelotls, axelotls zijn extreem lastig te houden
 
Bezint eer ge begint qua axelotls want die moeten echt koud zitten (max 18 graden) en een bak neemt heel snel de omgevingstemperatuur op wat vooral in de zomer voor grote problemen zal zorgen met het gevolg zieke axelotls, axelotls zijn extreem lastig te houden
Vandaar mijn post hierboven :giggle: maar ik knip het even uit de flap tekst:

Maar vooral, ik stel vast dat de temperatuur op 22° houden zonder problemen gelukt is gedurende de eerste week. Maar die temperatuur lager brengen, op een constante maar eenvoudige manier, lukt me niet zo goed. Als ik dan bedenk dat het nu, van temperatuur, aangenaam is binnen dan stel ik mij echt de vraag "hoe ga ik dat in hemelsnaam rond krijgen in volle zomer als het binnen in huis echt warm gaat worden".
 
Ja dat had ik gelezen maar zelfs 22 graden is te warm voor ze
Ah oke, nu begrijp ik wat je bedoelde ;) ja 22 is te warm voor ze, daar ben ik me zeer goed van bewust. Ik wil de temperatuur terugbrengen naar 19-20 graden maar die extra verlaging lukt me voorlopig niet goed op een constante & eenvoudige manier. Al paar keer met een fles diepgevroren water gewerkt maar dat effect kan ik geen gehele werkdag rekken (had ik getest toen er nog geen visjes in de bak zaten).

Met zo een aqua cooler ventilator zou dat (volgens de reclame) wel moeten lukken, want 22° -3° is 19°.... maar het is nu normaal van temperatuur binnen in huis, en aangename kamertemperatuur rond de 22-23°. Ervaring leert me dat het in de zomer, zelfs deze zomer en die was niet bepaald zonnig en warm, vlot naar de 25-26° gaat binnen in huis. Ik heb dan wel een mobiele airco voor de kamertemperatuur... maar om die de godganse dag te laten draaien :rolleyes:. Met die cooler kan ik dan wel de 22° aanhouden voor de huidige visjes, dus dat komt goed.

Vandaar ook de grote twijfel, ik ga er in ieder geval mee wachten tot na de eerste/volgende zomer.
Alleen op die manier kan ik, door het in praktijk te ervaren, nagaan of ik de temperatuur in de zomer al dan niet onder controle heb. Want een dood huisdier is niet datgene wat ik wil natuurlijk.
 
Ik denk dat een ventilator niet heel veel zal doen. Je zult echt met een koel installatie gaan werken om zo'n grote verlaging te realiseren en constant te houden.
 
Die fans dat zal niks worden met veel geluk verlaagd dat 2 graden maar met buitentemperaturen van 30 graden tijdens een hittegolf helpt dat niks
 
Dank je wel bderooij en Nicolientje-W, daar heb ik wat aan. In reclame uitleg en praatjes werkt uiteraard altijd alles zoals het hoort te werken :), maar dan weet ik al dat ik daar niet op hoef te rekenen. Hartelijk dank. Dan komt er sowieso geen Axolotl uiteraard.

Ik weet dat veel beginners (wat ik dus ook ben uiteraard) maar wat proberen en dan 'zullen we wel zien' of koppig alle advies in de wind slaan, maar zo ben ik dan weer niet ;). Ik zal straks nog eens een foto toevoegen, want de gewone Chinese Danios en Zebra Danios (nu er toch geen Axo komt) mogen straks uit hun quarantaine bak en het aquarium in.
 
Dank je wel bderooij en Nicolientje-W, daar heb ik wat aan. In reclame uitleg en praatjes werkt uiteraard altijd alles zoals het hoort te werken :), maar dan weet ik al dat ik daar niet op hoef te rekenen. Hartelijk dank. Dan komt er sowieso geen Axolotl uiteraard.

Ik weet dat veel beginners (wat ik dus ook ben uiteraard) maar wat proberen en dan 'zullen we wel zien' of koppig alle advies in de wind slaan, maar zo ben ik dan weer niet ;). Ik zal straks nog eens een foto toevoegen, want de gewone Chinese Danios en Zebra Danios (nu er toch geen Axo komt) mogen straks uit hun quarantaine bak en het aquarium in.
Met veel gangbare vissen zal het ook niet zo'n probleem zijn als ze iets warmer zitten, al is het natuurlijk niet ideaal.
Axolotl's zijn zulke kwetsbare dieren, die hebben echt een koele bak nodig.
Hier bij de LFS hadden ze ze eerder ook zitten, maar juist wegens de strikte wensen van het dier verkopen ze ze niet meer 'over de toonbank', alleen op bestelling aan mensen die aantonen te weten waar ze aan beginnen.
 
Die fans dat zal niks worden met veel geluk verlaagd dat 2 graden maar met buitentemperaturen van 30 graden tijdens een hittegolf helpt dat niks
Het kan werken want op een nano van 30 liter gebruik ik een kleine met 1 fan en kan dan 3 graden koelen waardoor ik net rond de 23 graden uitkom. Op de zeewaterbak heb ik er een met 4 fans en dan kan ik die bak ook mooi op 25 graden houden. Maar bij extreme temperaturen of veel water zal het een probleem kunnen zijn.
 
Met kwaliteitsfans kun je inderdaad wel een paar graden winnen, maar wanneer je omgevingstemperatuur naar de 26, 27 stijgt en je moet je water op 18 houden heb je wel een probleem.
 
Het kan werken want op een nano van 30 liter gebruik ik een kleine met 1 fan en kan dan 3 graden koelen waardoor ik net rond de 23 graden uitkom. Op de zeewaterbak heb ik er een met 4 fans en dan kan ik die bak ook mooi op 25 graden houden. Maar bij extreme temperaturen of veel water zal het een probleem kunnen zijn.
23 graden is te warm voor axelotls, dat gaat echt niet werken, en friesland kent heel andere temperaturen dat verschilt vaak zelfs 5 graden met limburg (als voorbeeld)
 
Voorlopige vissen bezetting:
- 10x Tanichthys albonubes gold /chinese danio goud
- 08x Tanichthys albonubes /chinese danio
- 08x Brachydanio rerio / zebra danio


Daar komt op termijn nog bij:
- Brachydanio frankei / luipaard danio

En als ik ze ergens kan vinden:
- Tanichthys micagemmae
- Tanichthys thacbaensis
- Danio erythromicron
- Danio tinwini
- ‎Danio kyathit
 
Laatst bewerkt:
Leuk vissenbestand zo, met al die danio's.
Zelf heb ik de Parel Danio (galaxy) en de Erythromicron.
Deze laatste is helaas vele male schuwer dan de Galay's.
Kan aan mijn groepje liggen hoor, hoop dat ze bij jou (als je ze neemt) wat meer te zien zijn.
 
Leuk vissenbestand zo, met al die danio's.
Zelf heb ik de Parel Danio (galaxy) en de Erythromicron.
Deze laatste is helaas vele male schuwer dan de Galay's.
Kan aan mijn groepje liggen hoor, hoop dat ze bij jou (als je ze neemt) wat meer te zien zijn.
Die parel Danio is inderdaad ook een erg mooie, heeft ook bijna evenveel verschillende benamingen als parelvlekken :LOL:. Ik noteer hem alvast op mijn verlanglijstje, op zo een 45minuten rijden is er een aqua winkel met onderandere deze danio 'soort' en nog 3 andere die ik graag wou. Dus kans is wel reeël dat deze er ook bij komt, want die eerste 2 (Tanichthys x en y) kan je zo te zien maar moeilijk te koop vinden.

Bedoeling is om enkel danio's aan te houden (ook al zijn niet alle Danio visjes dezelfde vis aangezien hun latijnse benamingen afwijken, maar je begrijpt het idee wel denk ik).
 
Zoals in de openingspost aangehaald : ik wou een 180l bak, ik had een fonkel nieuwe 180l bak, en toch staat er nu een 125l exemplaar ... 😐

Hieronder het waarom:

Tof, tof, doos openen, wat een blij moment

IMG_20210911_214915483.jpg


Maar dan was de pret snel voorbij,

IMG_20210911_214159076.jpg


Een barst/inslag of hoe je het ook wil noemen... Het onheil zit aan de binnenzijde van het aquarium, de glas schilfers en het vlijmscherpe van kapot glas zit allemaal aan de binnenkant, net achter het frame zelfs

IMG_20210911_223701700.jpg


Dus ja, dat werd dan maar een andere bak... Jammer genoeg was er geen 180 liter aquarium meer beschikbaar, dan maar de 125l versie.
 
Enkel foto's van tijdens de opbouw:

IMG_20210912_162230233.jpg


received_865906027451302.jpeg
geert.jpg


IMG_20210912_221806362.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel netjes uit, zeker voor een 1e bak!
 
Waar is Gerrit?

IMG_20210915_183449642.jpg


Ah daar is ie!

IMG_20210915_183525318.jpg


Onze Anatome Helena slak is 1 van de favoriete "onderwater beestjes" van de kinderen. Gerrit noemt hij en zijn favoriete bezigheid is verstoppertje spelen, of de interne filterpomp beklimmen en dan halverwege naar onder tuimelen tot grote paniek van de kids 😅
 

Zoals je op de foto kan zien zitten de 2 vissoorten nu redelijk mooi boven elkaar door te zwemmen (als ze al eens een school vormen) De zebra danio's zitten zowat in het midden en de Chinese danio's zitten graag in de bovenste lagen rond te toeren. Maar ze mixen ook zeer regelmatig hoor, eigenlijk meer dan dat ze scholen, ook van waterlaag veranderen naar zowat alles en overal is meer de regel dan uitzondering. In de eerste dagen was het echt een school, ook zo toen de zebra danio's erbij kwamen. Maar na ongeveer een kleine week was het school gedrag al weg.

Voorlopige vissen bezetting:
- 10x Tanichthys albonubes gold /chinese danio goud
- 08x Tanichthys albonubes /chinese danio
- 08x Brachydanio rerio / zebra danio


Daar komt op termijn nog bij:
- Brachydanio frankei / luipaard danio

En als ik ze ergens kan vinden:
- Dania Galaxy
- Dania Choprae
- Danio erythromicron
- Danio tinwini
- ‎Danio kyathit

Eerst was ik van plan om nog wat extra danio's toe te voegen, er zijn zo veel mooie kleurslagen en soorten en strepen en vlekken en ... Maar die danio's zitten allemaal in de bovenste en middelste waterlaag, met 18 Chinese danio's en 8 wat grotere Zebra danio's al behoorlijk druk lijkt me.

Dus gaat het bovenin blijven zoals het nu is. Andere danio soorten zullen komen en gaan op momenten dat er door (hopelijk enkel ouderdom) sterfte wat plaats vrij komt.

Voor de onderste waterlaag is er nog wel een beetje ruimte volgens mij.


Dus speelt het idee om aan te vullen met 2 zeer klein blijvende scholenvisjes in die onderlaag:

- boraras maculatus
- corydora pygmaeus
 
De pygmaeus zwemt niet op de bodem maar als enige corydorassoort voornamelijk in het midden
Overigens doen rasboras dat ook
 
De pygmaeus zwemt niet op de bodem maar als enige corydorassoort voornamelijk in het midden
Overigens doen rasboras dat ook
Behalve dan de maculatus, die zwemt midden en laag... alle andere zitten inderdaad hoger (of alle info die ik erover vind is fout 😕🙁)

De Pygmaeus moet ik eens nakijken dan, desgevallend dan maar één van de andere mini soorten: corydoras hastatus of Corydoras Habrosus
 
Heb zelf de maculates gehad en die zwemt gewoon in het midden.
De pygmaeus kweken wij al jaren dus mijn info is uit eigen betrouwbare bron ;)
 
Heb zelf de maculates gehad en die zwemt gewoon in het midden. De pygmaeus kweken wij al jaren dus mijn info is uit eigen betrouwbare bron ;)

Dat varkensmuisje (Pig mouse 🤪) zwemt inderdaad heel vaak in het midden zie ik. Had ik niet nagekeken aangezien die corydoras normaal allemaal onder zitten...

Maar de cory. hastatus doet dat blijkbaar ook, blijkt een "afwijkend gedrag" te zijn bij de dwerg soortjes.

Nuja, niet erg eigenlijk. Midden zitten er alleen die 8 zebra's dus dat kan nog wel hoor.

Ik las eerder al dat ze weinig woelen, temperaturen van 22 vlot verdragen, en geen probleem hebben met het Danio/Boraras voer. Die info is toch juist hoop ik?

Over de boraras, vreemd... Kom echt heel vaak info tegen dat die maculatus een lage soort zijn. Vond de Brigittae mooier maar wou specifiek deze dwergjes omdat ze juist heel vaak in de lage waterzone zwemmen.

Zal het in de aquarium winkel nog eens navragen (is toch nog niet voor nu meteen) 🙂
 
De dwergcorydoras is een heel makkelijk soortje inderdaad die weinig eisen stelt aan voer en omgeving en doorgaans zijn eigen gang gaat
 
Hey een axolotl in deze bak zou best kunnen ik heb een axolotl van een paar maanden oud en hij leefde in de zomer in een bak van 23° en nu is mijn aquarium 19° wat je kan doen is een bubbeler kopen dat heeft mijn aquarium 3° naar beneden gehaald vervolgens kan je het motortje van de bubbeler in een vriesvak steken met een koel ornament waardoir deze koude lucht in de bak gaat blazen dat heeft ervoor gezorgd dat mijn aquarium nu tussen de 17 en 19° is
En een axolotl blijft liever op de bodem en haalt zijn eten niet van het opervlakte dus de vissen zouden niet veel gevaar lopen
 

Terug
Bovenaan