Wat is er nieuw

Wild idee voor koolstofbemesting

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
4,009
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Zomaar een rare gedachte:
Velen van ons zoeken naar een manier om een hogere koolstofbemesting bij de planten te krijgen. Houtskool (je weet wel voor bbq) is bijna pure koolstof. Heeft het nut om dat als bodembemesting toe te voegen?
 
Nee want dat is toch actieve kool en dat is geen koolstof die de planten opnemen volgens mij.
Maar goed ik ben geen scheikundige.
 
Wat een leuke vraag, ben ook benieuwd naar het antwoord.

Ikzelf denk dat die vorm van koolstof (actieve kool) geen koolstofbron is, maar juist een manier is om chemicaliën te absorberen
en daarom geen aktieve bijdrage levert als koolstofbron die een plant nodig heeft.
 
Klopt Corne en dat is ook wat ik ervan weet uit de zoutwaterhoek. Daar had ik het toevallig nog met @Ice over en die weet er denk ik iets meer van.
Stel me niet teleur Mark :DD 😉
 
Klopt Corne en dat is ook wat ik ervan weet uit de zoutwaterhoek. Daar had ik het toevallig nog met @Ice over en die weet er denk ik iets meer van.
Stel me niet teleur Mark :DD 😉
aktieve kool is bedoeld om bepaalde stoffen aan te laten binden. kolen voor de bbq heb je ook nog dat zijn de beste ☺️☺️
Een koolstofbron (carbon) die wij in het zeeaquarium gebruiken kan bestaan uit suiker , azijn , wodka etc. (Voeding voor bacteriën)

Voor zoetwater heb je ook vele vloeibare koolstofbronnen zoals easycarbo.

Maar ben zelf geen scheikundige dus verder dan dit gaat mijn kennis ook niet ☺️
 
Dank Mark maar de actieve kool is dus geen voedingsbron zoals bv de carbo die we wel gebruiken en dat was even de vraag 😉
Toevallig hadden we het daar in de chat laatst over dus ik moest ff graven.
 
Dank Mark maar de actieve kool is dus geen voedingsbron zoals bv de carbo die we wel gebruiken en dat was even de vraag 😉
Toevallig hadden we het daar in de chat laatst over dus ik moest ff graven.
Bloemkool en rode kool is dan wel weer een voedingsbron 😂😂
 
Bloemkool en rode kool is dan wel weer een voedingsbron 😂😂
Klopt en als je dat lang genoeg laat liggen dan heb je zo een explosie aan heterotrofe bacterien die zich er te goed aan doen :DD 😉
Misschien een minder goed idee dus:pp
 
Bloemkool en rode kool is dan wel weer een voedingsbron 😂😂
Voor de meeste mensen wel, maar bij @jessicapilon moet je er niet mee aankomen. Misschien als hij Chinees haalt. Maar niet van de groenteboer.. 🤣 🤣
 
Is er dan een manier om die actieve kool te inactiveren? En kan het dan wél werken?
 
Je kunt door het aanpassen vd visvoeding tot een hoger opgelost c gehalte komen, dat is andere materie maar hopelijk wel iets waar je mee voort kan.
 
Ja maar dat is voor ons volgens mij niet te meten en dat maakt het vaak lastig om te bepalen of koolstof al dan niet nodig is. Teveel koolstof tov de stikstof is ook niet goed.
 
Is er dan een manier om die actieve kool te inactiveren? En kan het dan wél werken?
Je zou het met biochar kunnen vergelijken (best vergelijkbaar met houtskool)
Ik heb alle brokken uit de kachel in elk geval bijgehouden voor latere testen 😉
Dat is in elk geval een zeer goed medium voor in de tuin . Veel goede eigenschappen .
Alleen weet ik niet goed of dit ook de voeding vasthoudt in water .
Dat het voeding naar zich toe trekt is zeker zo (voor in de tuin moet je het eerst verzadigen) dus misschien wel interessant voor bij de worteltjes .
 
Als je gericht koolstof wil toevoegen aan de bodem , waarom stop je dan niet gewoon strostengels erin en laat die stilletjes verteren ?
Stro wordt toegevoegd aan zandfilters als koolstofbron .
Ik heb het ook toegevoegd aan mijn laatste bouwsel .
 
Ik vergeet volgens mij dat planten de C van de o2 kunnen scheiden in hun proces. Dus wellicht dat ze aan pure C voldoende hebben.. daarvoor ben ik niet bekend genoeg met de processen in een plant..
 
Dan zou een andere vorm van opneembare koolstofbodemvoeding in principe mogelijk moeten zijn. Maar wat is dan de vraag, zonder dat dat je waterwaarden overhoop schopt.
 
Maar, kan koolstof ook via wortels opgenomen worden? Of alleen via blad? Fotosynthese vind plaats in het blad dacht ik mbv bladgroenkorrels.
 
Dat weet ik niet. Dat is een onderdeel van de vraag denk ik?
 
Iets anders; Het eiwit Rubisco verhoogd de snelheid van waarmee de plant CO2 kan omzetten in suikermoleculen. Soort van katalysator.
Ja daarom zei ik ook zoiets want het hele fijne wist ik niet 😉
Dank voor je uitleg Corne en veel is op je site dan ook te lezen.
 
Kort antwoord:
Nee, dit gaat niet werken.

Lang antwoord:
We noemen het wel koolstofbemesting, maar het is en blijft eigenlijk koolstofdioxidebemesting dat de planten nodig hebben.
Een plant doet aan fotosynthese om te groeien. Dit gebeurt in de bladgroenkorrels van de plant, waar bepaalde moleculen koolstofdioxide (CO2) en water (H2O) met behulp van licht omzetten naar glucose (een soort suiker). Deze moleculen kunnen dat echt alleen maar met CO2, niet met zomaar elke andere stof waar koolstof in zit. Dus met kool gaat dat echt niet. Nog los van het feit dat kool niet oplost in water en dus op geen enkele manier door de plant kan worden opgenomen. Het kan dus nooit bij de bladgroenkorrels komen.

Dan zou je misschien zeggen dat de kool kan worden omgezet in CO2. Heb ik even naar zitten kijken, hoe dat precies werkt, maar nee, koolstof wordt niet zomaar omgezet naar CO2 in de natuur. Verbranding werkt, maar dat doe je niet zo gemakkelijk in een aquarium, daar heb je een BBQ voor.
Er schijnt onderzoek te worden gedaan naar bacterien en schimmels die kool kunnen omzetten naar CO2. Ik vermoed dus dat dit niet zomaar lukt en dat je rijk kan worden als je het in je aquarium wel voor elkaar krijgt ;-)

Het verschil tussen actieve kool en niet-actieve kool is weer een heel ander verhaal en heeft geen invloed op de beschikbaarheid van de koolstof voor de plant.
 
Helder.
Helaas, het was mooi geweest voor de aquariumhobby als het een bruikbaar idee geweest was.
 
Actieve kool neemt ook chelaten op met de daaraan gekoppelde voeding dus in dat opzicht kun je al beter geen kool gebruiken (actieve kool dus).
 
Actieve kool neemt ook chelaten op met de daaraan gekoppelde voeding dus in dat opzicht kun je al beter geen kool gebruiken (actieve kool dus).
Dat kan je dus gewoon in je voordeel gebruiken .
Laad de houtskool op (verzadigen) , vooraleer je het gebruikt .
Zie ook eerder bericht .
Ik denk zelf dat het een goed groeimedium is in de bodem .
 
Waar laad je de houtskool dan mee op @erwin2 ? Wat voor meerwaarde heeft houtskool in de bodem dan?
En stro onderin mijn bak.....mmmm daar moet ik nog eens goed over nadenken. Gaat dat niet rotten?
 
Waar laad je de houtskool dan mee op @erwin2 ? Wat voor meerwaarde heeft houtskool in de bodem dan?
En stro onderin mijn bak.....mmmm daar moet ik nog eens goed over nadenken. Gaat dat niet rotten?
Dat is de vraag natuurlijk ; zou het een even goed positief effect hebben in een aquarium zoals in de tuin .
In de tuin krijg je een explosie van bodemleven .

Ik heb het zelf zo nog niet gebruikt in een aquarium .
Opladen : in de zin van verzadigen met meststoffen die je maar wil , de keuze is enorm , van vloeibaar tot vaste stoffen (icm water)
Let wel , je moet dan geen houtskool gebruiken van de barbeceu , dat is volgens mij via een ander proces gemaakt .
Komt wel nauw zeg maar .

Ik zie er zelf eigenlijk wel potentieel in (maarja , dat heb ik nogal snel 😊)

Stro dat rot laat koolstof vrij (ander materiaal natuurlijk ook , maar in mindere mate) ,maar wordt meer gebruikt voor bacterien te voeden .
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan