Wat is er nieuw

Willen jullie eens meedenken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Gisteren heb ik al mijn bakjes maar eens getest op de waterwaarden en daar kwamen nogal verrassende dingen uit.

Kleine omschrijving van de bakjes:

King Kong:
30 cm quarantaine bakje en deze gaan straks naar de SF Expert30, laagje zand, paar plantjes en gewoon water gemixt met wat osmose water, 14 King Kong Garnaaltjes, waarvan één vrouwtje met eitjes

SF Expert 30:
40 cm, ph verlagende bodem, drakenstenen en wat mos

SF Home 60:
56 cm. bruin zand, wat spiderwood, planten en mos, groepje Corydoras Arcuatus en minimaal 100 orange sakura garnalen

Juwel Primo 70:
60 cm, bruin zand, wat kienhout, een steen, planten, groepjes Corydoras Similis en Axelrodi, paar jonge caca's en 25 red sakura

Juwel Rio 125:
80 cm, filterzandbodem, veel planten en vissen, voeding profito en easy carbo

White Pearl:
40 cm, zwart zand, heel donker hout wat veel afgeeft, wat mos en 40 jonge white pearls

Citroen:
40 cm, mix zand, veel steen, wat plantjes en min. 160 citroentjes

Keuken:
40 cm, dun laagje ph-verlagende bodem, paar plantjes

2016-09-06 16.06.32.jpg

Ik wilde nog de O2 meten maar toen was ik moe getest 😀

Waar ik het meest van geschrokken ben zijn twee waarden, namelijk de Ph van de King Kong en van de Rio 125.

Vraag 1)
Kunnen jullie eens met me meekijken en denken of de overige waarden een beetje goed/normaal zijn?

Voor de King Kong garnalen heb ik een speciaal aquarium gemaakt met ph verlagende bodem, maar in hun quarantaine bakje lijken ze het ook goed te doen, zelfs eentje zwanger. Maar voor de langere termijn wellicht wel beter om de waterwaarden beter op hen af te stemmen.

Het verschil met hun nieuwe bak de SF Expert 30 is enorm groot.

Vraag 2)
Hoe kan ik ze nu langzaam laten wennen aan deze waarden (als die goed zijn)?

Ja voor de King Kong zijn het vreemde waarden want normaal worden die op een lage kh gehouden van rond de 0-1 en een ph van rond de 6. Zelf weet je wellicht wel waarop ze zijn gekweekt en die waarden zou ik zelf dan aanhouden. Je hebt ze al een tijdje en ze doen het goed begrijp ik dus dan kun je je ook afvragen of je het wel moet willen veranderen.

In de Rio is de no3 erg hoog en ik zou denken dat dat komt door bv veel bewoners of veel voeren. de no3 in je kraanwater is namelijk erg laag. Hoe kan ook de kh daar dan zo laag zijn??

Is het niet mogelijk dat het ophopen van vuil in de rio zorgt voor een verlaging van de PH?

Groetjes John.

Is het niet mogelijk dat het ophopen van vuil in de rio zorgt voor een verlaging van de PH?

Groetjes John.
Zou je dan niet veel vervuiling moeten hebben waardoor ook de nh3/4 en de no2 zouden oplopen?? 100mg is vrij veel dus dan zou je denk ik de genoemde waarden ook moeten meten.

Ik lees ook bij diverse bakjes nog nh3/4 van 0,25. ben je zeker hiervan of kan dit aan het aflezen liggen??

No2 en NH3/4 zijn tussen producten, de bacterien doen hun werk goed, alleen het eindproduct wordt niet volledig opgenomen door de planten.

John.

Dat klopt John maar als er zoveel nitraat is omgezet (vanuit de nh3/4 en nitriet) dan zou ik denken dat je ook wel wat nh3/4 of no2 zou moeten kunnen meten. Maar wellicht heb ik het fout en verwerken de bacteriën dit zonder dat het meetbaar is. Sanneke kennende ververst die ook wel netjes dus het lijkt me ook geen opeenstapeling dan.

Dank voor het meedenken, de waarden zijn zo enorm verschillend!

De Ph in de Rio, die is nooit zo laag geweest als nu. Normaal was deze altijd zo rond de 7,5-8.0
Een paar weken terug heb ik hem leeggehad en opnieuw ingericht. Vooral omdat het onderhoud me te zwaar werd en er veel vuil achter bleef.
Nu kan ik direct zien dat er weinig vuil is en ook de filter blijft schoner (extern eheim 2424)
Ik denk daarom niet dat vuil de oorzaak is van de lage ph.

Vlak nadat ik hem opnieuw had ingericht werd het buiten heel warm en kreeg toen veel staghorn aan de planten en groene alg op mijn ruiten.
Om beide redenen heb ik de verlichtingsduur met drie verkort.
Daarnaast heb ik de easy carbo tijdelijk verhoogt van 3 naar 4 mg per dag.

Misschien komt het door deze verandering? Ik zou het anders echt niet weten :juggle:
Heb geen stenen erin moenteel die de oorzaak kunnen zijn, of bladeren oid.

Qua voer geef ik ze dagelijks een heel klein beetje vlokvoer, 4 tabletjes en om de dag wat diepvries rode mug. Meer niet.
Bewoners zijn: 4 Stiphodon, 10 Corydoras Goldstripe, 5 roodneus en 5 pristella maxillaris en wat zilver mollies.

De King Kong:
Tja, dat is best wel humor dat ze het zo goed doen op de waardes in het quarantaine bakje. Humor, omdat ik best veel geld heb uitgegeven aan hun nieuwe verblijf met ph verlagende bodem en zo. De eigenaar van de lfs weet niet op welke waarden ze gekweekt zijn, wel dat ze rechtstreeks uit tai land komen. Normaal worden de Tai Bee garnalen niet op kraanwater gehouden. Maar ja, het gaat nu al dik 2 maanden goed met ze. En juist omdat er een vrouwtje eitjes heeft, wilde ik wachten met overwennen.

Wat is nu weisheid, ze op deze waarden houden?
Maar wat moet er dan in mijn mooie drakenstenen landschap komen 😀

Zie nu de nieuwe berichtjes.

Misschien moet ik bij de Rio wat minder Profito en Easy Carbo gaan geven en langzaamaan de verlichting weer wat opbouwen?
Heb de Ph waarde paar keer gecontroleerd maar hij bleef maar 5,2 aangeven!
Ook niet goed voor de mollie's trouwens, maar dat verklaart misschien wel waarom ze de laatste tijd wat meer weggedoken zitten en het mannetje na 3 jaar is overleden (ik dacht ouderdom of door het feit dat ik geen zout toevoeg aan het water).

Denk dat je planten nog niet goed aangeslagen zijn, ze nemen weinig co2 en no3 op!

Groetjes John.

Ik heb in mijn garnalenbakjes ook geen planten eigenlijk maar dan krijg ik geen waarden van 100mg. Dan moet er wel heel veel troep zijn dat is omgezet via de nitriet in nitraat.

Wat betreft de garnalen. Tja, normaal worden ze daar ook op lage waarden gehouden en gekweekt. Maar ja waarom veranderen als het goed gaat? Het is wel raar dat ze het op deze waarden al 2 maanden zo goed doen. Blijft lastig zoiets hoor.

Het enigste dat op valt is dat je mengverhoudingen nog niet kloppen..

Ik heb in mijn garnalenbakjes ook geen planten eigenlijk maar dan krijg ik geen waarden van 100mg. Dan moet er wel heel veel troep zijn dat is omgezet via de nitriet in nitraat.

Ik denk ook niet dat dit de oorzaak is. Als het al zo was, dan zou er nu toch na al die weken al wel een evenwicht zijn ontstaan?
Kan de Ph in deze bak niet gekelderd zijn door de easy carbo? Dit is de enige bak waarin ik dit gebruik en ook de enige bak met zo een lage ph. (muv de Sf30 maar die heeft een ph verlagende bodem)

Wat betreft de garnalen. Tja, normaal worden ze daar ook op lage waarden gehouden en gekweekt. Maar ja waarom veranderen als het goed gaat? Het is wel raar dat ze het op deze waarden al 2 maanden zo goed doen. Blijft lastig zoiets hoor.

Ik vind het ook een lastige keuze. Het bakje waar ze nu in zitten is denk ik te klein (10 l. water). Maar om de Expert 30 nu af te gaan breken en met gewoon zand te vullen dat vind ik ook zonde. Ik heb nog wel een 40 cm bakje (genaamd 'keuken') ingedraaid staan voor noodgevallen. Daar heb ik een klein laagje van dezelfde bodem in en moet nog worden ingericht, maar die waarden matchen met de waarden die ze nu hebben.
Yep ik denk dat ik ze daarnaartoe ga verhuizen en als ze het alsnog moeilijk krijgen kan ik ze altijd nog overwennen 😀

Het enigste dat op valt is dat je mengverhoudingen nog niet kloppen..

Welke mengverhoudingen bedoel je Tom? :juggle:

Welke mengverhoudingen bedoel je Tom?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Tja, 10 liter is al weinig want bij uitbreiding zal hij snel te klein worden en je kan sneller problemen met de waarden krijgen als er iets misgaat.

@John, ja precies, 10 liter vind ik ook wel erg klein. Als quarantaine bakje ideaal maar niet als vast huisje 😉

Dacht alleen net wel dat het slimmer is om even te wachten tot de eitjes uitkomen en hoe de baby's het doen. Want stel nu dat de baby's niet komen dan kan ik ze beter wel op aparte waterwaarden/osmose gaan houden. En als ik ze nu overzet is dat misschien net te veel stress voor de wanna-be mama.

In de Rio heb ik net in elk geval even een emmer water wissel gedaan om de ph langzaam weer wat omhoog te krijgen.

Ja ik zou de moeder ook niet blootstellen aan een grote verandering. Vooral deze soort is gevoelig en dan moet je wel zoiets goed overdenken. Zoals ik al zei kijk ik ervan op dat ze het zo goed bij je doen.

Je kunt aan de hoge GH's zien dat je nog heel veel kalk in het water hebt zitten.
Dat kun je verhelpen door meer osmose water te gebruiken..

@John, Gister even water ververst bij de garnaaltjes en tot mijn grote verbazing zag ik niet één maar drie vrouwtjes met eitjes 😀 Bij deze soort is het wat lastiger te zien dan bij de andere soorten.

@Tom, ik gebruik geen osmose water in mijn bakken behalve een klein beetje bij de King Kong garnalen. Ik wist niet dat dat erg is om een wat hogere Gh te hebben?

Ja dat is zeker zo Sanneke. Nou dan zou ik niks veranderen ondanks dat ze op afwijkende waarden zitten:thumbs:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan