Wat is er nieuw

Wit plakkaat op l144

Hartjezomer

Member
Lid geworden
27 november 2024
Leeftijd
36
Dag allemaal,

Ik heb een 180l aquarium met een aantal l144 snow white LF.
Verder caridina’s, ember tetra’s, corydoras en slakken.
Ik houd mij vooral bezig met mijn l144.

Nu viel mij op dat 1 mannetje aan de zijkant een soort wit verkleuring onder zijn huid heeft. De anderen l144 hebben dit niet. Zijn huid en vinnen aan de buitenkant ziet er verder goed uit. Hij is ook actief qua zwemmen.

Is dit een ziekte of gewoon wat bij een mannetje kan horen? Ik heb wel gegoogled op ziektes, maar vind het er niet echt bijpassen.

De rode foto’s komt door mijn lichtinstellingen. Ik heb bij 1 foto even de kleuren uitgehaald (daar zie je de achterkant).

Waardes:
- chloor: 0
- PH: 6.5
-KH 6
- GH: tussen 7-14
-nitriet: goed
- nitraat: 10

Groeten, Esther

Bijlagen

• IMG_1453.jpeg
    IMG_1453.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 28
  • IMG_1451.jpeg
    IMG_1451.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 26
  • IMG_1460.jpeg
    IMG_1460.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 24
  • IMG_1463.jpeg
    IMG_1463.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 26
Apart zit ook links en rechts zeker?
Eerst zat ik te denken aan misschien een beschadiging van vechten ofzo wat mogelijk is als je meerdere mannetjes hebt maar als het aan beide zijden zit is dat weer niet aan te nemen.
Kan die anders klem hebben gezeten ergens in de bak ?
Voor de rest ziet tie er gezond/goed doorvoed uit...

Apart zit ook links en rechts zeker?
Eerst zat ik te denken aan misschien een beschadiging van vechten ofzo wat mogelijk is als je meerdere mannetjes hebt maar als het aan beide zijden zit is dat weer niet aan te nemen.
Kan die anders klem hebben gezeten ergens in de bak ?
Voor de rest ziet tie er gezond/goed doorvoed uit...
Bedankt voor je snelle reactie. Ook dat je zegt dat hij er gezond/goed uit ziet. Dat was natuurlijk mijn grootste zorg. Ik heb meerdere mannetjes in mijn aquarium. Momenteel 5 en 2 vrouwtjes. Diegene die ik op de foto heb staan is de oudste. De andere krijgen net beginnende snorharen dus het zou kunnen zijn dat dit natuurlijk speelt met vechten, maar inderdaad wat je zegt..het is wel toevallig aan beide kanten. Wie weet heeft hij vast gezeten inderdaad. Ik ga het een paar dagen in de gaten houden of er veranderingen optreden.

Dit is de onderkant

Bijlagen

• IMG_1465.jpeg
    IMG_1465.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 17
Vindt wel dat tie een vrij bolle buik heeft, kan je zien of tie wel normale ontlasting heeft.....hier zie ik altijd wel dat ze regelmatig ontlasting hebben, zelfs tijdens het eten.
Hier een foto van 1 van mijn ancistrussen en dan zie dat de buik wel minder bol is, toevallig ook een Snow white. :Dk
anc1.jpg

Vindt wel dat tie een vrij bolle buik heeft, kan je zien of tie wel normale ontlasting heeft.....hier zie ik altijd wel dat ze regelmatig ontlasting hebben, zelfs tijdens het eten.
Hier een foto van 1 van mijn ancistrussen en dan zie dat de buik wel minder bol is, toevallig ook een Snow white. :Dk
Bekijk bijlage 383155
Goed dat je dit benoemd. Ik heb net doperwten gegeven. Ik las dat dit de ontlasting bevorderde. Ik ben even goed naar de andere gaan kijken en die hebben ook wel een buikje vol ontlasting lijkt het. Jullie nog andere tips voor ontlasting?

Ik heb geen komkommer in huis maar dat kan geregeld worden.

Normaal geef ik van die algentabletjes (6-8 per week).

Ik vindt toch de foto van die bolle buik toch apart...weet niet wat de anderen hier er van vinden maar als je foto's opzoekt op het internet zie ik er geen 1 L144met deze 'vorm'....en ook niet met deze vlekken.

In de gaten houden maar.....
En Komkommer of Courgette is altijd goed dat gaat er altijd wel in. 👍
En houdt ons ook op de hoogte, ben benieuwt.

Nu een aantal dagen verder: ik heb doperwten en komkommer gegeven. Ik las dat daar veel vezels in zitten. Ik heb het idee dat het helpt. Mijn mannetje heeft nog niet op het raam gezeten dus ik weet pas of het gewerkt heeft als ik zijn onderkant zie. Maar de anderen hebben ook niet meer zo’n dikke buik en ze poepen aan de lopende band.

Foto’s zijn van mijn vrouwtje. Volgens mij de middelste foto (zover ik op mijn telefoon zie) zie je dat het buikje vol is en meer zwart en de laatste foto is er meer ontlasting uit zijn buik.

Hoe vaak geven jullie je l nummers eten? En wat voor variatie?

Ik dus 1x per week wafels en dan stuk of 6 a 7. En komkommer 1x per maand.
Zover ik nu lees is dit dus te weinig?
IMG_1518.jpeg

Bijlagen

• IMG_1555.jpeg
    IMG_1555.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 7
  • IMG_1480.jpeg
    IMG_1480.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 7
Ik voer mn vissen dagelijks, sla weleens een dagje over, maar in de natuur eet een vis niet 1x per week. Ik zou ze vaker voeren, zodat ze niet zo’n honger hebben en alle voedingstoffen 1x per week binnen moeten zien te krijgen. Een algeneter graast de hele dag en daar is zn systeem opgebouwd. Bij 1x per week voeren denk ik aan een groot roofdier, zoals een leeuw die 1x in de zoveel dagen/weken een prooi eet.

Zou het idd. wat meer verspreid doen, hier krijgen de Lnr. eens in de 2 dagen specifiek voer ( Spirulina/algen tabletjes van verschillende merken ) en vaak eten ze ook mee met de rest van het voer van de andere vissen.
Kwa groente geef ik alleen Komkommer en courgette en dat eens in de anderhalve week.
Voor de rest zie je ze vaak knagen op hout/ramen/bladeren dus ook daar halen ze eten vanaf.

En hoe gaat het met de vis met de witte vlekken ?

Zou het idd. wat meer verspreid doen, hier krijgen de Lnr. eens in de 2 dagen specifiek voer ( Spirulina/algen tabletjes van verschillende merken ) en vaak eten ze ook mee met de rest van het voer van de andere vissen.
Kwa groente geef ik alleen Komkommer en courgette en dat eens in de anderhalve week.
Voor de rest zie je ze vaak knagen op hout/ramen/bladeren dus ook daar halen ze eten vanaf.

En hoe gaat het met de vis met de witte vlekken ?
Bedankt voor je reactie!

Ik ga dit ook toepassen 🙏. Ik dacht er juist goed aan te doen om niet over te voeren, maar dit werkt bij l nummers kennelijk averechts.

Het gaat beter! Na het voeren van doperwten en komkommer lijkt de stoelgang van alle l nummers op gang te zijn gekomen. Vooral van het mannetje zie je echt verschil.

Je ziet goed verschil tussen de 2 foto’s he. Dat geldt ook voor de andere.

Ik had trouwens ook informatie gevonden over Repashy Solid Green, maar nergens kan ik vinden dat je dit kan bestellen. Zijn er vergelijkbare producten?

Ik heb nu nog wel spirulina bijbesteld.

Groetjes!

Bijlagen

• IMG_1580.jpeg
    IMG_1580.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 8
  • IMG_1468.jpeg
    IMG_1468.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Help Users