Wat is er nieuw

wit poeder in nieuwe aquaria

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rms90
  • Startdatum Startdatum
R

rms90

Guest
Goede dag,

Ben 2 nieuwe 60 ltr bakjes aan het indraaien sinds 1 maart.
Echter meet ik in beiden bakken nog volop no2, al zeker 3 weken!
Testset heb ik vervangen om uit te sluiten of het misschien daar aan lag.

Heb laatste 3 weken volop wit poeder in mijn bakjes.
Ik heb tussentijds ookal 2x wat ververst en dat spul verwijderd, maar het blijft terugkomen en de no2 zakt maar niet...

Heb in beiden bakjes de aquael turbo 500 filter, maar dacht eerst dat het van de bacterieblokjes in het filter zou zijn, maar die geven niet af.

Heb wel bacto start van easy life toegevoegd en laatste week wat nitrivec toegevoegd.

Hebben jullie suggesties wat het kan zijn? De no2 piek duurt ook vrij lang, zeker omdat het in beiden bakken is.

791588_0_82_foto_090416_10_33_03.jpg


655988_0_82_foto_090416_10_32_33.jpg
 
Nitrivec zorgt voor mistig water
 
Ja klopt, de mist is ook gewoon na 6 - 12 uur verdwenen.
 
Wat dat poeder is, zou ik je niet kunnen vertellen. Nitrivec maakt je water wel mistig, maar daar komt meestal niet zo'n poeder vanaf. Zijn er nog andere dingen die je toevoegt (plantenvoeding of zoiets)?

Over de nitrietpiek, meet je met strips of met druppels? En heb je de waterwaarden van het water wat uit de kraan komt al eens gemeten? Kan me niet voorstellen dat daar nitriet inzit, maar je weet maar nooit.
 
Mist is idd verdwenen. Meet met druppels van Jbl, heb al nieuwe verpakking ook geprobeerd. Ook testdruppels van Wespro en meet ik ook no2. Verder niks toegevoegd op de bacteri�n na.

Blijft vreemd dit, verversen en rommel afgeweken durf ik niet meer want ben bang dat de no2 dan weer op gaat lopen.
Mja is nu al 6 weken... Is ook in 2 bakken ipv 1. Beiden hetzelfde...
 
Als t niet voorbij gaat kan je ook helemaal opnieuw beginnen en bij alles stil gaan staan wat je in je bak stopt. Het kan namelijk niet uit het niets komen anders zat t wel onder mijn kussen.
 
hoi ricardo, heb je miischien een foto van het totale aquarium?
Misschien krijgen we dan iets meer duidelojjkheid.
Misschien ook niet, maar je weet het niet.

@timo, wat geef je een raar antwoord. De ts is dus met een nieuwe bak begonnen.
En hij staat juist heel goed stil bij wat het kan zijn, vandaar zijn vragen hier.
 
AquariaManiak zei:
Als t niet voorbij gaat kan je ook helemaal opnieuw beginnen en bij alles stil gaan staan wat je in je bak stopt. Het kan namelijk niet uit het niets komen anders zat t wel onder mijn kussen.

Dat is het net, Ricardo weet heel goed wat hij doet, en als je goed leest, zie je in de beginpost staan dat hij net terug opnieuw begonnen is. Als je het topic een beetje doorlees, zie je dat de oorzaak Nitrivec was.
 
Nitrivec lijkt me niet de oorzaak van dat witte spul op de bodem. Het zou neerslag van iets kunnen zijn, maar als je niks anders toevoegd zou ik niet weten waarvan.
 
Het is opgelost, en dat is het belangrijkste 😉 :d

Ik zou ook niet echt weten van wat dat het komt.
 
Biologist zei:
Nitrivec lijkt me niet de oorzaak van dat witte spul op de bodem. Het zou neerslag van iets kunnen zijn, maar als je niks anders toevoegd zou ik niet weten waarvan.

Dit zou kunnen ja. Heb je de huidige waterwaarden ook en wat voeg je eventueel allemaal nog toe?
 
Daar vraag ik het ook aan hoor. Ik wilde met de quote aangeven dat die neerslag een optie kan zijn 😉
 
Weet nu alleen dat de no2 in het ene bakje 0,2/0,3 is en in de ander 0,5. Getest met jbl druppels en wespro druppels.

De andere waterwaarden zijn al van een week of 3 terug:

po4 0
no3 20/30
kh 5
ph 7


Heb het poeder net afgehevelt met een nano-stofzuiger waardoor er per bak maar een halve emmer water uit gegaan is.
Ik denk toch zelf dat het misschien van de bacterien van easy life zijn. Nitrivec voeg ik ook wel eens toe in mijn malawibak en me vorige bakjes en daar heb/had ik nooit stof/poeder van op de bodem.

In het begin voegde ik easy life toe met de opstart en laatste week omdat ik het toch lang vond duren nitrivec toegevoegd.

Ben nu niet thuis dus kan nog geen foto uploaden, maar echt veel valt er niet op te zien op wat drakensteen (goed schoongespoeld) na en wat mos, plant en hout.

AL mijn andere bakken/jes waren gereed in max 4 weken indraai. Misschien dat het poeder juist wel voor de belasting zorgt waardoor ik nog steeds no2 meet... Om de 2 dagen even testen zien of er verbetering is. De bedoeling is dat er wat garnalen overgaan naar deze bakjes.
De koper moet er wel lang op wachten zo.
 
Ik vraag me echt af wat het is hoor want je voegt niks aan poeders verder toe.
 
Ja, is voor mij ook een raadsel. Ik stop nu ook met toevoegen van bacteri�n. Kijken of het dan toeneemt, ben benieuwd maar mag toch echt hopen dat volg weekend de no2 zo goed als verdwenen is......
 
Ik weet wel dat Easy Life VFM (of vergelijkbare filtervloeistoffen op basis van zeoliet?) kan zorgen voor enige neerslag maar dat wordt niet toegevoegd begrijp ik?
Zo erg zag ik het bij mij na gebruik van VFM trouwens nooit.
 
Zelf heb ik dat nog nooit gehad Mark. Zal wel van de omstandigheden/waterwaarden afhangen zeker?
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan