Wat is er nieuw

Wit slijm spiderwood

Nieuwtje

Member
Lid geworden
19 augustus 2022
Berichten
23
Leeftijd
38
Dag 5 na opstart aquarium.
Op spiderwood zit wit slijm.
Wat best doen?
Niets en afwachten?
Afspoelen? Afschrobben?
Iets anders?
 

Bijlagen

  • IMG_20220831_180126.jpg
    IMG_20220831_180126.jpg
    113.8 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20220831_180133.jpg
    IMG_20220831_180133.jpg
    71.2 KB · Weergaven: 72
Niks doen, het is normaal na het opstarten. Dat zijn bacteries en zal ofwel van zelf weggaan of de vissen eten het later.
 
Dag 5 na opstart aquarium.
Op spiderwood zit wit slijm.
Wat best doen?
Niets en afwachten?
Afspoelen? Afschrobben?
Iets anders?
De bacteriën in het hout komen in aanraking met zuurstof en gaan daarom met een afbraakproces beginnen. Dat resulteert in een schimmelachtig goedje op je hout. Maar het verdwijnt, als hierboven al aangegeven, vanzelf.
 
hoort idd. bij de opstart, je zou het af kunnen spoelen of gewoon laten zitten beide is goed.😉
 
Ik veronderstel dat het ook normaal is dan dat er elke 2 sec nu een belletje ontstaat vanaf het spiderwood? Of van deze witte 'smurrie' eerder.
 
Ja dat is normaal.

Gr. Ed
 
Zand onder hout wordt niet donker/zwart. Ligt dit hier ook aan?
 

Bijlagen

  • 16622762052043792956731533397594.jpg
    16622762052043792956731533397594.jpg
    337.9 KB · Weergaven: 61
Ik veronderstel dat het ook normaal is dan dat er elke 2 sec nu een belletje ontstaat vanaf het spiderwood? Of van deze witte 'smurrie' eerder.
feitelijk niet.
Het zijn bacteriën die in het hout zaten gaan door een tekort aan zuurstof een afbraakproces beginnen. En deze dode bacteriën kunnen niet assimileren, want bij assimilatie komt er zuurstof vrij.
Waarschijnlijk is het gewoon (beginende) algvorming die deze belletjes veroorzaken
 
feitelijk niet.
Het zijn bacteriën die in het hout zaten gaan door een tekort aan zuurstof een afbraakproces beginnen. En deze dode bacteriën kunnen niet assimileren, want bij assimilatie komt er zuurstof vrij.
Waarschijnlijk is het gewoon (beginende) algvorming die deze belletjes veroorzaken

Maw niet genoeg zuurstof planten?
Ik zou er nog graag een vallisneria spiralis in willen zetten maarkomtmaar niet binnen in mijn aquarium winkel. Voorlopig staan er 2 anubias Nana's in, een echinodorus ozelot red, een cryptocoryne wendtii maar deze doet het voorlopig niet goed, een Tiger lotus red en wat mos (Christmas mos en mosbal).
Ik denk eraan ook nog een nymphoides species taiwan toe te voegen.
 
Zand onder hout wordt niet donker/zwart. Ligt dit hier ook aan?
Ondertussen waterwissel gedaan, zwarte zand zo goed mogelijk uit geschept en het de grootste plekken van het wit afgespoeld van het hout
 
Dat hout kun je beste direct op het glas leggen en de zandbodem eromheen anders blijf je problemen houden met de bodem omdat door dat hout er geen circulatie is
 
Dat hout kun je beste direct op het glas leggen en de zandbodem eromheen anders blijf je problemen houden met de bodem omdat door dat hout er geen circulatie is
Bedankt voor de tip, dit ga ik proberen
 
Ech leuk zo stukje hout in de bak
Mensen hebben van te voren niet over nagedacht
 
Hout is inderdaad leuk in een bak en wat schimmel in het begin hoort er vaak bij. Ik heb het altijd in mn bakken.
 
Hoe moet ik deze interpreteren? Dat je tegen hout bent?
Edwin had een kastanjeboom in zn nano gezet maar dat viel achteraf een beetje tegen😆😉
Ik denk dat verreweg de meeste mensen wel wat hout gebruiken en in de regel gaat dat prima. Maar goed overal kan iets misgaan maar dat hou je met alles denk ik.
 
Dat kaphout moet soms een jaartje of wat rusten
 
Edwin had een kastanjeboom in zn nano gezet maar dat viel achteraf een beetje tegen😆😉
Ik denk dat verreweg de meeste mensen wel wat hout gebruiken en in de regel gaat dat prima. Maar goed overal kan iets misgaan maar dat hou je met alles denk ik.

Ach mensen leren met vallen en opstaan, een aquarium opzetten voor eerste keer is nu eenmaal niet de eenvoudigste hobby. Op zich gaat er nog niet veel mis. Hout op zand is een foutje wat snel valt op te lossen. En het witte is voorlopig redelijk onder controle dus maak ik me weinig zorgen over.

Hout hoort er voor mij gewoon bij. Weliswaar correcte houtsoort, en niet gewoon iets uit bos of tuin. Hoe natuurlijker met hout en voldoende planten hoe mooier en gezonder voor de vis lijkt mij.
 
Een tuurlijk moete de kakstanjes zometeen weer terug in me buren naar binnen
 
Het is inderdaad een proces met vallen en opstaan en fouten maken is niet het ergste hoor en dat doen we allemaal.

Een tuurlijk moete de kakstanjes zometeen weer terug in me buren naar binnen
Gelukkig kunnen we wel tegen een geintje Edwin😉
 
Als elke uitspraak die je doet een cruciaal feit kan worden dan moet je als je mij bent wel altijd in ogenschouw blijven houden wat johan er over zeggen zou ja je wil natuurlijk niet de zepies voor iemand,,, oppakken.
J cruijf heb ik het over
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan