Wat is er nieuw

Wit vlekje + witachtige staartvin gup

KillerVis

Well-known member
Lid geworden
5 december 2014
Berichten
99
Locatie
Apeldoorn
Goedemiddag allen,

Ik heb guppen en aantal van deze guppen hebben een witachtige/grauwe staart + wit vlekje op de rug. Staarten rafelen ook een beetje..

Waterwaardes:

Ph 7
Kh 4
Gh 6
Nitraat 10mg
Nitriet 0
Ammoniak 0

Ik heb het in meerdere bakken. Het betreffen kale bakken van 25L
 

Bijlagen

  • 79142EF4-7534-4BE6-A612-E8A551231B83.jpeg
    79142EF4-7534-4BE6-A612-E8A551231B83.jpeg
    150 KB · Weergaven: 105
  • 9CB0A4C2-76DB-43CA-9246-493400D43DBC.jpeg
    9CB0A4C2-76DB-43CA-9246-493400D43DBC.jpeg
    153.9 KB · Weergaven: 101
  • 6D1994AB-5729-48FF-9350-F79F74E7360C.jpeg
    6D1994AB-5729-48FF-9350-F79F74E7360C.jpeg
    106.8 KB · Weergaven: 111
  • C86D322C-8E30-475C-BEE0-D3E5CF3EDC78.jpeg
    C86D322C-8E30-475C-BEE0-D3E5CF3EDC78.jpeg
    102.6 KB · Weergaven: 102
Ik ben geen ziektekenner maar zie volgens mij alleen maar gezonde visjes op de foto's.
 
Vind je datgene wat ik omcirkeld heb, niets?! Wit vlekje zie je daar boven op de rug zitten..
 
kan ook in mn kop zitten hahah🙈
 
Mwoah.
Wit plekkie.
Kan een "schaafwondje" zijn.
9 van de 10 keer is de slijmhuid wat beschadigd geraakt, door wat dan ook, en dat wordt vaak wittig.
Een zoutbadje doet vaak wonderen.
(Google even op "zoutbad gup")
 
Zoutbad heb ik inmiddels gegeven. Nu laat ik het even een weekje met rust en kijk het even aan.
 
A90EADA6-7BCA-428B-9500-C0B8C5132658.jpeg

BB4C82AA-4082-4B0E-9BC3-48707D6EA769.jpeg

0E4D22EF-4DC1-42BC-93C8-C727593055DF.jpeg

Dit ziet er niet best uit… iemand enig idee? Baktopur direkt heb ik liggen..
 

Bijlagen

  • 94B75E26-CBCD-4701-921D-94B0B8BE2634.jpeg
    94B75E26-CBCD-4701-921D-94B0B8BE2634.jpeg
    265.2 KB · Weergaven: 87
Ik zie dat het een kale bak is.
Daar is het bij mij ook meermalen mee mis gegaan.
Ik kan het niet onderbouwen, maar ik heb de conclusie getrokken dat de inrichting van een bak essentieel is voor een goede balans.

Ik zou dus de vissen onderbrengen in een ander onderkomen, desnoods een grote emmer, en het bakje inrichten met een goede laag steentjes en veel zuurstofplanten als waterpest en cabomba.

Deze foto's die je nu laat zien herken ik wel.
Hoe de kwaal heet weet ik niet, maar ik heb het ook gehad en het heeft alles met waterkwaliteit te maken.
Dat weet ik wel.
En alle middeltjes, inclusief de zogenaamde waterverbeteraars, dragen mijns inziens niet echt bij tot een goede balans.

Leeghalen, schoonmaken, inrichten, planten erbij.
En als je geen mogelijkheid hebt om de vissen voor langere tijd elders onder te brengen dan maar de indraaiperiode overslaan en de visjes gelijk de bak in.
Ik besef dat het meer geluk dan wijsheid is, maar dat is bij mij al meer dan eens goed gegaan.
 
Ik zie dat het een kale bak is.
Daar is het bij mij ook meermalen mee mis gegaan.
Ik kan het niet onderbouwen, maar ik heb de conclusie getrokken dat de inrichting van een bak essentieel is voor een goede balans.

Ik zou dus de vissen onderbrengen in een ander onderkomen, desnoods een grote emmer, en het bakje inrichten met een goede laag steentjes en veel zuurstofplanten als waterpest en cabomba.

Deze foto's die je nu laat zien herken ik wel.
Hoe de kwaal heet weet ik niet, maar ik heb het ook gehad en het heeft alles met waterkwaliteit te maken.
Dat weet ik wel.
En alle middeltjes, inclusief de zogenaamde waterverbeteraars, dragen mijns inziens niet echt bij tot een goede balans.

Leeghalen, schoonmaken, inrichten, planten erbij.
En als je geen mogelijkheid hebt om de vissen voor langere tijd elders onder te brengen dan maar de indraaiperiode overslaan en de visjes gelijk de bak in.
Ik besef dat het meer geluk dan wijsheid is, maar dat is bij mij al meer dan eens goed gegaan.
Hi Guppeman,

Inmiddels zijn we een tijdje verder en heeft alles het overleeft. Ik ben erachter gekomen dat het huidwormen zijn. Behandeld met Manaus Bilocil en het is weg.

Wat betreft de kale bakken techniek; dit werkt goed bij mij ondanks de stroeve start haha. Ik voeg wel gh+ en kh+ toe om de waardes goed te houden. Mijn kh zit rond 5-6 en gh rond 10-12.
 
Kijk, da's goed nieuws.
Maar het feit dat je in die kale bak van alles moet toevoegen om de waarden een beetje op peil te houden zegt mijns inziens ook wel weer wat.
 
Kijk, da's goed nieuws.
Maar het feit dat je in die kale bak van alles moet toevoegen om de waarden een beetje op peil te houden zegt mijns inziens ook wel weer wat.
Ja, dat is zeker waar maar ondertussen heb ik redelijk wat contact met guppen kwekers en die doen het ook allemaal. Moet ook toegeven dat de waterkwaliteit in Apeldoorn ook niet geheel naar wens is namelijk; kh 3 en gh 5… ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen. Enfin, ik ben blij dat ik erachter ben want het heeft me een hoop stress gekost 😡
 
Stress is niet de bedoeling.
Gelukkig is het nu voor mekaar.
 
nitraat op 0 houden door planten zou dan problemen in de toekomst moeten voor komen
 
nitraat op 0 houden door planten zou dan problemen in de toekomst moeten voor komen
Precies, zoek alleen nog planten die dus goed kunnen want heb geen bodem… hebben jullie nog tips daarvoor welke planten ik het beste zou kunnen kiezen?
 
Precies, zoek alleen nog planten die dus goed kunnen want heb geen bodem… hebben jullie nog tips daarvoor welke planten ik het beste zou kunnen kiezen?
ben slecht met namen😛 wat invitro spul kopen?
 
Vallisnera giganthea en waterpest doet het bij mij redelijk goed zonder bodem.
 
ik zou meer zeggen dat dat de witvlek probleem is daarvoor kan je in geo of tomenco wel mediseinen voor vinden ik ben zelf niet profesioneel maar had daar ook is mee te maken nog veel succses
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan