Wat is er nieuw

Witte alg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dennisdiscus
  • Startdatum Startdatum
D

Dennisdiscus

Guest
Hoi. Ik ben al 10 jaar een aquariumhouder nog nooit problemen gehad. Nu ben ik ongeveer 2 maanden geleden begonnen met een aquascape.Dus alle benodigdheden gekocht gravel zand en de nodige poedertjes en mineralen de hele mikmak dus.Probleem was men tapijt wou niet echt groeien en men andere planten groeiden te hard. En bij elke verandering kwam die poeder weer los in de bak en kreeg ik een gele waas door de voedingsbodem . Want op den duur echt stoort! Dus ben ik opnieuw begonnen nu alleen met een hardscape; geen voedingsbodem alleen kienhout vulkaanstenen en planten/mos wat hecht aan hout en stenen en dus geen voedingsbodem nodig heeft. Plus Een oxydator met 12%oxy . Maar ja heb dus men hele bak verschoont en men filter moest ook nodig verschoont worden omdat er steeds een aanslag in vormde van de voedingsbodem. Dus nu het probleem aquarium 110x70x50 volledig gevuld een dosis easy-Life filtermedium toegevoegd en een dag later draaien. Niks aan de hand super helder water , ik men waardes getest , alles in de ok sectie behalve een iets verhoogde chlorine waarde maar niet alarmerend. Is nu eenmaal pijpleidingwater . Dus de vissen terug groep van 7 discussen 25 neon tetra’s 10 garnalen en 3 helenaslakken. Beginnen ze na 8 uur rustig rondzwemmen allemaal bovenin lucht te happen En weer naar onder dacht zal wel niets zijn , dus de ochtend erna 1 discus en 7 garnalen dood! En een hele witte waas . Gelukkig heb ik altijd een quarantaine bak draaien met niets erin . Nu heb ik alles snel overgezet. En men main bak 50% water ververst een dosis easystart bacteriën combi system en ultimate water conditioner toegevoegd . Wat volgens de beschrijving men witte waas in een paar uur zal moeten oplossen . Maar 2 dagen verder en nog een waas . Moet ik gewoon wachten een paar dagen wachten niets verversen en gewoon geduld hebben?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    43 KB · Weergaven: 230
Waarom moet een bak eerst indraaien? Om voldoende bacterie te hebben.
Jij doet dat filtermedium erin. wil niet zeggen dat je dan niet in moet draaien.
paar dagen??? 4weken zal je bedoelen. en dan eerst tussen door meten.

Je had alles schoongemaakt, dus begint overnieuw, met 4 weken.

En wat een verschrikkelijke bodem. daar kan ook geen bacterie in vestigen, he.
Is ook vels te licht. voor vissen.

Ja ik moet Bertus gelijk geven, je hebt te kort ingedraaid en te snel teveel vissen toegevoegd en zit je nu met een gigant van een nitrietpiek

Een bak mag zeker 4 weken indraaien zoals Bertus al aangeeft dus dat heeft tijd nodig. Momenteel zal de bacteriecultuur niet voldoende zijn en zie je waterbloei in de vorm van de witte waas. Als je de filter ook heel goed hebt schoongemaakt dan zul je eerst weer moeten indraaien dus en daarna rustig aan het bestand terugplaatsen.

Oké super bedankt voor het antwoord. Ja vroeger liet ik het op de natuurlijke wijze indraaien . Maar die vrouw van de aquarium zaak , gaf me die flessen mee en vertelde dat het dan maar een paar uur duurde voordat het water ok was. Dus 100€ weggegooid . Maar men bodem is dus te fel? De kleuren van men vissen kwamen echt supermooi over . Dus ik moet een laag donkerder steentjes erbij gooien?

Wat is een schutkleur?
Dat een vis zich veilig voel van boven af gezien.
Dat is het nu niet, he.
moet zeker donkerder.
En die bacterie moet zich eerst in je filter ontwikkelen.
Dat duurt een 2 weken.

Welk type bodem heb je gebruikt?

Welk type bodem heb je gebruikt?
Geen voedingsbodem deze keer. Gewoon witgrind een groffe en kleinere soort. Heb besloten met vloeibare meststoffen (profito) te werken en als een plant niet wil groeien stop ik capsules (crypto) onder de plant .

Grof en fijn zal gaan mengen en kan voor verstopping in de bodem zorgen. Wees daarop alert.

Oké super bedankt voor het antwoord. Ja vroeger liet ik het op de natuurlijke wijze indraaien . Maar die vrouw van de aquarium zaak , gaf me die flessen mee en vertelde dat het dan maar een paar uur duurde voordat het water ok was. Dus 100€ weggegooid . Maar men bodem is dus te fel? De kleuren van men vissen kwamen echt supermooi over . Dus ik moet een laag donkerder steentjes erbij gooien?
Weer een geval van foute informatie om maar tot verkoop te geraken! Deze mevrouw zou ik bij een eerstvolgend bezoek, hoewel ik zo'n bedrijf eigenlijk niet meer zou willen bezoeken, eens wijzen op de onzin die ze verteld heeft. Daarbovenop mag ze wel eens terugbetalen gezien de schade die door haar uitspraken veroorzaakt!

Weer een geval van foute informatie om maar tot verkoop te geraken! Deze mevrouw zou ik bij een eerstvolgend bezoek, hoewel ik zo'n bedrijf eigenlijk niet meer zou willen bezoeken, eens wijzen op de onzin die ze verteld heeft. Daarbovenop mag ze wel eens terugbetalen gezien de schade die door haar uitspraken veroorzaakt!
Ja als ze had gezegd dat het alleen een hulpmiddel is om de bacterieopbouw te stimuleren en je toch geduld zal moeten hebben dan had ik dat geweten en niet zo achterlijk geweest om meteen na 2 dagen men vissen erin te doen. Maar ja het was stom vanuit mijn kant om haar blindelings te vertrouwen . Ik doe dit al 10 jaar en heb nog nooit zon probleem gehad . Dat het veel kost maakt mij niet zoveel uit wist dat het een dure hobby was . Alleen boos dat mijn vissen ervoor moeten boeten! Als er een vis bij mij dood gaat dan is dat door ouderdom en niets anders! Want ze leven met elkaar in perfecte harmonie . En ja daar ga ik dus nooit meer heen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan