Wat is er nieuw

Witte/doorzichtige glibberige slierten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben een nieuw aquarium aan het opstarten voor mijn kleine babymaanvissen. In de winkel heb ik een plant gekocht die leek op waterpest. Deze plant heb ik in het aquarium gezet. Na ongeveer een week zat er een witte waas over de plant heen. Ik heb de plant eruit gehaald, en de slierten die er om heen zaten waren erg glibberig. Ik heb de plant weggegooid. De glibberige smurrie bleef achter in mijn aquarium. Het zit ook aan het glas. Paar dagen later was het water wit en troebel. Ik heb het water ververst en nu is het water al helderder. Alleen zie ik nog slierten in het aquarium die glibberig aanvoelen. Wat is dit en kan dit kwaad?

Nee kan geen kwaad. Die witte schimmel zie je vaker bij het opstarten. Verdwijnt wel weer. Vind je het lelijk of teveel dan kun je het weg proberen te halen.
Bij de opstart zou ik de eerste twee a drie weken geen water verversen.

peterdenhaag53 zei:
Nee kan geen kwaad. Die witte schimmel zie je vaker bij het opstarten. Verdwijnt wel weer. Vind je het lelijk of teveel dan kun je het weg proberen te halen.
Bij de opstart zou ik de eerste twee a drie weken geen water verversen.

Okee dankjewel. Het aquarium staat nu bijna 3 weken. Ik heb alleen het water ververst op het moment toen ik zag dat er een witte waas in mijn aquarium zat.

De maanvisjes zitten inmiddels in het nieuwe aquarium.

Sinds vandaag zie ik de witte waas weer erger worden. Deze was verminderd door het verversen van het water. (Ik heb paars licht in de bak). Op de foto zie je een weerspiegeling van mijn kleine aquarium.

Hier is een foto:
2bqB4bzY6afxA9bV2DYLGEYoF76OQOtd.jpeg

Hoe kan dit? Ik hoop dat het geen kwaad kan voor de kleine visjes.

Zal je filter vuil zijn, of niet goed werken.

En, 27 - 7 opgestart. nu 29 -7.
Ben je niet te vroeg,met vissen?

Het filter is zich nog aan het indraaien.

Witte alg geeft witte waas, komt vaak voor in opstartperiode, dat kan geen kwaad en gaat vanzelf over..

Maar dat van dat plantje vertrouw ik niet helemaal...
Ikzelf zou voor de zekerheid hem leeghalen en alles schoonspoelen en opnieuw opstarten en goed kijken om alleen schone dingen terug te zetten.
Het zou maar een of andere schimmel zijn die draden en sporen door het hele aquarium en de vissen zou nalaten...
Sowieso altijd goed dingen afspoelen voor je het plaatst en nooit water uit zakjes in je aquarium later lopen..je weet maar nooit wat je meebrengt..

Stinkt het ook?

Witte waas is bacteriebloei.

Lijkt mij ook bacteriebloei door de opstart toe.

Heb je toevallig ook kienhout in je bak? Dit veroorzaakt vaak een witte slijmerige laag, dit verdwijnt vanzelf weer. De witte waas in het water zie je ook vaak bij een nieuwe bak, verdwijnt ook. Kan geen van beiden kwaad voor de vissen.

Bertus in de eerste pists staat dat na drie weken indraaien de vissen erin zijn gegaan.

Nee, hij draait 3 weken,staat er.Het aquarium staat nu bijna 3 weken.

Ik doe wel aan een aanname maar drie weken draaien is voor mij hetzelfde als drie weken indraaien of zie ik dat verkeerd?

Ja, hoor, je hebt gelijk, waarom moeilijk doen?

wat loaches zegt kan goed, heb onlangs een kleine bak opgestart die maar niet helder werd, alles verslijmde in de bak en alles was heel erg glad.

en het water begon echt te stinken.

heb toen alles leeg gehaald behalve de bodem, die in de bak zelf nog paar keer goed omgespoeld, alle houten/stenen/planten goed schoon gemaakt en toen alles 1 voor 1 weer terug gezet.

tijdens die 1e opstart zijn de wat "zwakkere planten" allemaal dood gegaan. alleen de vallisneria heeft het overleefd.

Yilleke zei:
Heb je toevallig ook kienhout in je bak? Dit veroorzaakt vaak een witte slijmerige laag, dit verdwijnt vanzelf weer. De witte waas in het water zie je ook vaak bij een nieuwe bak, verdwijnt ook. Kan geen van beiden kwaad voor de vissen.

Bertus in de eerste pists staat dat na drie weken indraaien de vissen erin zijn gegaan.

Nee, ik heb geen hout in mijn bak.

Yilleke zei:
Ik doe wel aan een aanname maar drie weken draaien is voor mij hetzelfde als drie weken indraaien of zie ik dat verkeerd?

De bak heeft 3 weken ingedraaid en toen zijn pas de jonge maanvissen erin gekomen. De maanvissen zitten er dus nu pas 2/3 dagen in.

Bertus zei:
Zal je filter vuil zijn, of niet goed werken.

En, 27 - 7 opgestart. nu 29 -7.
Ben je niet te vroeg,met vissen?

Het filter is zich nog aan het indraaien.

Aquarium heeft 3 weken ingedraaid en toen zijn de visjes er pas ingekomen. Niet eerder dan 3 weken dus.

Ik heb een sponsfilter in het aquarium. Ik heb voor deze filter gekozen, zodat de maanvissen niet meer in de filter terecht kunnen komen. Dat werd mij op dit forum aanbevelen. De filter is schoon.

Drie weken kan voldoende zijn maar hangt van meer factoren af. Zolang je geen giftige stoffen meet is het goed. Door de plotselinge belasting na 3 weken moet de bacteriecultuur zich aanpassen en dat kan SOMS nog een probleem geven. Maar dan met de nadruk op soms 😉.

Yilleke zei:

Dat is dacht ik toch hetzelfde 😀.

Aquarium heeft 3 weken ingedraaid en toen zijn de visjes er pas ingekomen. Niet eerder dan 3 weken dus.

Ik heb een sponsfilter in het aquarium. Ik heb voor deze filter gekozen, zodat de maanvissen niet meer in de filter terecht kunnen komen. Dat werd mij op dit forum aanbevelen. De filter is schoon.

Nou,dat is leuk voor een garnalenbak , maar niet voor vissen.
Die belasten het water meer dan garnalen.

Heb je toch en beter filter nodig , waar meer bacterie in blijft.

Je hebt ook wat meer krachtige binnenfilter die 'garnalen' proof zijn. Bijvoorbeeld de Aqael Turbo 500, 1000, etc...

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... r-500.html

Of een binnenfilter waar je een panty omheen kunt doen, bijvoorbeeld de Eheim Pick-Up 160...

http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... nnenfilter

Je kunt ook voor een extern filter gaan en om de inlaat een blauwe spons doen of filterquard...

http://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toe ... -fine.html

Bertus zei:

Nou,dat is leuk voor een garnalenbak , maar niet voor vissen.
Die belasten het water meer dan garnalen.

Heb je toch en beter filter nodig , waar meer bacterie in blijft.

Awh no meen je niet.. Heb deze filter extra besteld omdat dat mij aanbevelen werd.. Visjes zijn halve cm groot. Misschien kan ik er weer een gewone filter inzetten.

Nou, dat waren dan de kosten niet.
Dan toch over voor en beter filter?
De vissen zullen je dankbaar zijn, en jij ook.

Sanneke80 zei:
Je hebt ook wat meer krachtige binnenfilter die 'garnalen' proof zijn. Bijvoorbeeld de Aqael Turbo 500, 1000, etc...

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... r-500.html

Of een binnenfilter waar je een panty omheen kunt doen, bijvoorbeeld de Eheim Pick-Up 160...

http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... nnenfilter

Je kunt ook voor een extern filter gaan en om de inlaat een blauwe spons doen of filterquard...

http://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toe ... -fine.html

Dankjewel voor de links 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan