Witte kalkachtige aanslag op planten

M

mmaatthhiijjss

Guest
Hallo Ik heb een probleem met mijn aquarium, er ontstaat een soort kalkachtige laag op mijn planten voornamelijk mijn valisneria. De planten worden broos en breken gemakkelijke.
Ik heb geprobeerd hier iets over te vinden op het internet maar vind het niet. Ik weet niet of het om een alg gaat of kalkaanslag. Ik heb wat fotos toegevoegd, ik hoop dat iemand me kan helpen.
Want langzaam worden mijn mooie groene planten meer en meer bedekt met deze witte laag.
  • Hoe groot is je aquarium: 80 x 44 x 34
  • en hoe lang draait je aquarium al?: 6 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)? 24C
  • pH:6.8, KH 6, GH:>7 NO2 0 mg/L N030 mg/L
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? twee keer per week 10 Liter
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe? Ja Denerle universele plantenmest volgens de handleiding 20mL/week
  • Voeg je CO2 toe aan het water? nee
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?: nee, klei tabletten in de bodem.
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? LED twee lampen standaard juwel, 9 uur per dag, 12 uur in het weekend.
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)? onbekend
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel? Valisneria div cryptocorine en andere planten, naam onbekend
  • Hoe lang heb je dit probleem al? een maand maar het verspreid zich steeds meer.
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen? water verversen, extra planten bemesting toegevoegd.
IMG_20200410_202632.jpg
IMG_20200410_202345.jpg
IMG_20200410_202411.jpg

 

Bijlagen

  • IMG_20200410_202443.jpg
    IMG_20200410_202443.jpg
    64.2 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20200410_202353.jpg
    IMG_20200410_202353.jpg
    144.9 KB · Weergaven: 76
  • IMG_20200410_202337.jpg
    IMG_20200410_202337.jpg
    75.6 KB · Weergaven: 92
Google maar eens op "biogene ontkalking" Dat is waar jij last van hebt! Is vrij gemakkelijk op te lossen.
 
Je licht brandt behoorlijk lang voor een co2-loze bak. Je kunt het licht verminderen of co2 toevoegen om het euvel op te lossen.
 
Er is in ieder geval sprake van een stevig CO2 tekort. Je zou dus in eerste instantie het tekort moeten oplossen. Ik ga niet meteen roepen dat je lichtintensiteit naar beneden moet want daarvoor zou ik precies je plantenbestand moeten kennen.
 
Ik zie ook algjes op de planten volgens mij en ook lees ik dat je no3 0 is en dat hebben de planten toch nodig. Hoe heb je deze waarden gemeten en ik zou eens kijken of je wel voldoende voeding in de bak hebt en dan bedoel ik naast de no3 ook genoeg po4, co2 en sporen.
 
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb nog een fles easy carbo, dat kan ik voor nu even proberen. En ik zal het licht wat verkorten.
De plantenvoeding die ik gebruik heeft geen NO3, ik heb gemeten met een teststrip wat misschien niet het meest nauwkeurig is.
Ik heb mijn waterverversingen verhoogd toen ik het probleem zag, en ook wat andere groene algen zag verschijnen, dus misschien was er voorheen wat meer NO3.
 
Terug
Bovenaan