Wat is er nieuw

Witte laag op de bodem: wat is dit?

Peteha

Member
Lid geworden
6 juni 2024
Berichten
5
Leeftijd
65
Laatste tijd wat gedoe gehad met mijn grote 500 liter aquarium. Regelmatig een witte waas (bacteriebloei) gehad waardoor diverse roodkopzalmpjes, rode garnalen en één gourami het niet overleefd hebben. Mijn actie was regelmatig circa 1/3 water vervangen en recent een uitgebreide bacteriecultuur toegevoegd en eindelijk lijkt het nu weer goed te komen. Tevens de beide pleco's verwijderd die veel te groot waren geworden. Ook heb ik net voor de witte waas een uitgebreide watermeting laten doen omdat de planten het zo slecht deden. Daaruit bleek dat waterwaarden goed waren, maar dat er extreem veel silicium in het water zat. Actie is geweest om alle stenen te verwijderen en er een filter substraat (silicate remover van Sera) in de filters toe te voegen.
Maar nu zie ik op de bodem diverse plakken van een wit spul liggen. Heb t al even onder microscoop gehad en het blijken een soort blaasjes te zijn van verschillende grootte.
Vraag: hekent iemand dit, zie de bijgevoegde foto?
 

Bijlagen

  • IMG_7768.jpeg
    IMG_7768.jpeg
    517.5 KB · Weergaven: 33
Heb het nooit eerder gezien. Lijkt iets van schimmel.

Heb je recent iets veranderd aan je bodem? Wat voor materiaal is het? Ligt er een voedingsbodem oid onder?
 
Lijkt me ook iets van schimmel. Hoelang draait de bak en heb je niet teveel gevoerd?
 
Bak draait nu 9 maanden, bodem is vanaf het begin en zonder voedingsbodem. Vermoed zelf dat de pleno's het vanaf het begin hebben opgegeten en die zijn er nu niet meer. Onder de microscoop zijn het blaasjes
 
Ik durf het niet te zeggen.. sommige vissen eten schimmels, dus het is zeker een optie.

Maar, dan blijft de vraag overeind.. waarom ontstaat het? Ik durf het niet te zeggen..
 
Wat zijn de waterwaarden precies?
Hoe maak je je filter schoon en hoe vaak?
Wat voor filter en filtermedia heb je?
Wat heb je verder in je bak aan vissen?
 
Waterwaarden waren recent nog in orde, behalve een te hoge concentratie silicium. Daarvoor zijn maatregelen getroffen, stenen verwijderd en silicium filter geïnstalleerd.
Filter maak ik om en om schoon, zo ongeveer iedere drie maanden. Heb twee Eheim professional filters met een enorme overcapaciteit, voor 500 liter water heb ik 1.200 liter filtercapaciteit
Nu de twee pleco's eruit zijn heb ik alleen nog maar klein grut, o.a. roodkopzalm, meerdere soorten tetra's enz plus 10 mooie diamantgourami's.
Maar heb nu eindelijk weer alles op de rit en visjes weer blij. Alleen die rare witte schimmel op de bodem verbaast me.
 
Ik denk niet dat silicaat hier iets mee te maken heeft en dat heeft meer invloed op bruinalg.
 
waarschijnlijk toch een neerslag van de bacterie explosie die ik gehad heb. Het lost nu langzaam op en komt niet meer terug
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan