Witte molly's kromme rug / verliezen kleur


L

Laniakea

Guest
Hallo allemaal,

Net een gevecht gestreden met flaggelaten, komt er een nieuw probleem om de hoek kijken. Ik heb 5 zilvere molly's (2M, 3F), waarvan nu een mannetje en een vrouwtje raar gedrag vertonen:

- Ze laten zich meedrijven door de stroming, terwijl ze normaal gewoon goed rondzwemmen, zoals de andere vissen.
- Ze lijken beide een kromme rug te hebben/krijgen
- Eentje heeft rode kieuwen, terwijl de ander zijn kleur verliest.

De man/vrouw verhouding klopt niet helemaal, omdat er een tijdje geleden een vrouwelijke molly overleden is (ook kromme rug, helaas te laat opgemerkt)

Het aquarium is een Jewel 125 en draait nu 2.5maanden. De waterwaarden zijn in orde, alleen had ik moeite om het nitriet te verlagen. Ik geef ze nu minder eten, 2x/week geen eten, ververs mijn water om de twee weken met 20-30% en voeg Denitrol van JBL toe. De waarde was 0.5, en hoop dat het inmiddels verlaagd is. Morgen ga ik mijn water weer laten testen.Daarnaast heb ik eergisteren het water ververst.

Wanneer ik de symptomen opzoek (http://www.licg.nl/12x/praktisch/vissen/gezondheid/ziekten-en-aandoeningen-bij-zoetwatervissen.html) krijg ik de meeste overeenkomsten met de 'Neontetra ziekte'. Ik heb echter geen nieuwe vissen of levend voer gegeven, dus weet niet zeker of die ziekte dan mogelijk is + ze zijn juist extra rustig ipv rusteloos.

Verder heb ik nog gezocht naar misschien toch nitriet vergiftiging (https://www.visaquarium.nl/a/hoge-nitriet-gehalte-aquariumwater). Dit verklaart echter niet de krom groeiende ruggen?

Beide willen ze overigens nog graag eten.

Iemand die de symptomen herkend en hier ervaring mee heeft?

Foto's:
molly vrouwtje.JPG

Het vrouwtje. Kromme rug, en heel klein zichtbaar rood puntje op de kieuw (de andere kant is roder, maar ze had geen zin om te draaien :)). Zit sinds 2 maanden in het aquarium.

molly kleur vervagen.JPG


Het mannetje. Veel kleur verloren t.o.v. volgende foto met een andere molly. Deze begint een kromme rug te krijgen, al is dat hier minder goed te zien. Zit vanaf het begin in het aquarium

verschil kleur .JPG

Verschil tussen de kleuren. Geen duidelijke foto, maar kleurverschil is duidelijk te zien (dit komt niet door de verlichting).

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik vind het een erg leuke hobby maar mijn visjes ziek aanzien is helemaal niks :/
 
Hoelang heb je deze vissen nu in de bak zitten? Wat me gelijk opvalt is dat ze geen gezonde buikpartij hebben maar een ingevallen, dunne buik.
 
@jessicapilon

Het vrouwtje 2 maanden, het mannetje zolang ik het aquarium heb (2.5 maanden). Is het dan ook zo dat ik verkeerd gekeken heb? Dat het niet zozeer een kromme rug is, maar een ingevallen buik? Wat kan ik hier tegen doen?
 
Ik ben geen kenner maar als ik het zo bekijk dan zie ik meer een ingevallen buik dan een kromme rug. Misschien dat de rug meer opvalt door de ingevallen buik.
Via Google zie je gezonde exemplaren genoeg;). Eten ze wel echt goed want die buik moet een oorzaak hebben en wellicht zit er nog een ziekte bij deze vissen.
 
Bedankt dat je meezoekt! Ik denk niet dat het flagelaten zijn, want dan zou ik ook witte ontlasting moeten zien. Dit heb ik de afgelopen week blijvend gecontroleerd vanwege mijn antennebaarsje die dit probleem had. Ik ga ze nu even in een aparte bak zetten en wat diepvriesvoer geven. Even kijken of ze daarvan gaan eten. Daarna even inlezen over een ingevallen buik.
 
Eten ze nu niet goed dan?
 
Tijdens het eten kwamen ze wel gewoon op het eten af, en ik meen ook dat ik ze wat zag eten. Maar als ze er mager uitzien/ingevallen buik hebben kan wat extra eten geven geen kwaad lijkt me. Ik had aan het eten dat ik net gaf ook wat vitamine toegevoegd, misschien dat ze daar weer wat weerstand van opbouwen mochten ze ziekjes zijn/worden.

Geef ze verder ook gevarieerd eten (diepvries-, droog- & vlokvoer) dus daar ligt het denk ik ook niet aan. Ondertussen zitten ze weer in de grote bak, dus even afwachten wat voor het effect het heeft gehad
 
Ik zou ze niet heen en weer verplaatsen want dat geeft veel extra stress.
 

Terug
Bovenaan