Witte ontlasting antennebaars


V

vriend van de cory

Guest
Hey mede aquarianen,

Ik heb mijn 40L bak 3weken laten indraaien met 3 guppen in ter voorbereiding om mijn antennebaarsjes te houden.
Nu heb ik sinds gisteren een koppeltje , en zie dat ze niet eten, en dat de man een witte ontlasting heeft. Na veel lezen op het forum heb ik geleerd dat het nooit iets goed betekent :(.
Wat is de oorzaak van de witte ontlasting en hoe kom ik ervan af ?

Ik weet dat antennebaarsjes heel moeilijk te houde vissen zijn, daarom heb ik ze apart in een bak.
Maar zal alle info geven die ik heb, zodat jullie mij het beste kunnen helpen.

De vissen zitten er nog maar 2 dagen in . Het is een man en een vrouw en ze zijn al een koppeltje. Hebab ze al diepvriesvoer proberen geven (artemia, zwarte en witte muggenlarven, en van die garnaaltjes), droogvoer en een wafer. Van het diepvriesvoer dat rond zweefde aten ze niet, maar wel van het voer op de bodem. Het droogvoer aten ze een beetje, en de wafer aten ze ook een beetje.

Hun gedrag is vrij normaal, ze schrikken niet als ik kom kijken en zwemmen rustig rond in de bak. Naar mijn mening ademen ze wel vrij snel.

De bak is een 40L met alleen het koppeltje antennebaarsjes. Er liggen wat ronde stenen in, grootbladerige planten en waterpest. Het is een zandbodem met daarop een laag eikenbladeren, hierdoor kleurt het water bruinig. Er zit een 300L/uur filter in en een heater. Ik voeg ook easycarbo toe voor de planten.
waterwaarden:
Gh: 3
Ph: 5
Kh: 3
No2:0
NH4:0
 
Ph is 6 , had me mistypt.

De grootte van het bakje is niet het probleem hoor, denk niet dat hij hierdoor witte ontlasting krijgt.
 
Dat zal ook niet de oorzaak zijn lijkt me maar ik wilde het alleen even benoemen;)
 
Wat dacht je van stress in zo,n kleine bak
 
Ph is 6 , had me mistypt.

De grootte van het bakje is niet het probleem hoor, denk niet dat hij hierdoor witte ontlasting krijgt.

Zou best weleens stress kunnen zijn van het verhuizen en nu de kleine huisvesting,stress is namelijk een grote bron voor ziekte.
Met wat meet je waterwaarden en hoe krijg je die Ph van 6?

Edit-Ik typ niet zo snel en ondertussen heeft Alex het ook al aangekaart...
 
Klopt Alex maar kan dat al binnen 2 dagen? Tja, misschien heb je ook wel gelijk:)

Vandaar dat ik al wees op het formaat van de bak.
 
Even geheel offtopic.:sorry:

Ik zag dat je jarig was

Gefelicteerd met je verjaardag, vriend van cory!!!!!
 
Even geheel offtopic.:sorry:

Ik zag dat je jarig was

Gefelicteerd met je verjaardag, vriend van cory!!!!!

Hahahha dankje ruben :D

Zou best weleens stress kunnen zijn van het verhuizen en nu de kleine huisvesting,stress is namelijk een grote bron voor ziekte.
Met wat meet je waterwaarden en hoe krijg je die Ph van 6?

Eerst de eikenbladeren laten intrekken tot 6,8 en dan op 2dagen tijd om de zoveel uur een klein beetje Ph/kh minus van hsaqua toevoegen tot 6 . Heb dit gemeten met een druppeltest.

En is 40L echt te weinig voor een enkel koppel dwergcicliden?
 
Is het slijmerige ontlasting of normale ontlasting met een witte kleur? Ik merk bij mijn Apisto's dat het voer wel een uitwerking heeft op de kleur. Als ik ze witte muggenlarven geef bijv.

40 liter is niet heel veel voor een koppeltje Antennebaarsjes. Een grotere bak is een stuk beter voor ze, ook al zijn het geen grote visjes. Het zijn rustige beestjes maar in de paartijd nog aardig agressief.
 
ook als het "koppeltje" huwelijks problemen krijgt zal de vrouw het aardig te verduren krijgen, en in 40liter heb je niet veel plek om weg te komen en te schuilen.

althans dat is de voornaamste reden bij dwergcichliden geloof ik, je moet ze genoeg ruimte geven om eventueel weg te kunnen komen als het even "misgaat"
 
Als ik genoeg schuilplaatsen voorzie zal het wel oke zijn denkik?
Ik heb er echt al heel veel planten in zitten hoor ! en stenen ook !
En ik weet het niet, ze hadden wel net garnaaltjes en witte muggenlarven gekregen, maar zie nu geen uitwerpselen.
Ze eten wel al goed nu .
 
ja er word niet voor niks gezegd dat 60cm/60Liter minimaal is, liefst nog wat groter.

is een veel gehouden soort dus die mensen zullen echt wel weten waar ze mee bezig zijn ;)

je kan het uiteraard proberen, maar dan moet je ook niet raar staan te kijken als het wel fout gaat :deal:

vergeet niet om goed veel water te verversen, ze houden van schoon water en een kleine bak heeft sneller ophoping van stoffen in het water.
 
Ik zal eens bewijzen dat ze fout zitten !

Nee maar ik doe mijn uiterste best om ze goed te houden.
Heb al een osmose apparaat voor ze gekocht.
 
Ik begrijp dat je je best wil doen maar het is wel een risico wat je neemt en als het te laat is............:(
 
Denk je dan dat ik ze beter bij mijn tijgerbarbelen en corydorassen zet in de 110L bak?
 
Ze doen het een stuk beter nu en ik zie geen witte ontlasting meer.
Ze eten ook heel goed , maar ik heb daar een vraag over. Waarom spuwen ze het eten altijd weer uit ?
 
In een 110 liter aquarium voelen ze zich een stuk beter en kun je hun natuurlijke gedrag nog beter zien. Het vrouwtje maakt dan ook veel meer kans om het mannetje te onvluchten. Daarnaast is zo'n bak een stuk stabieler, wat voor deze gevoelige visjes noodzakelijk is.
Cory's zullen geen probleem zijn, maar Antennebaarsjes i.c.m. Tijgerbarbelen heb ik geen ervaring.

Wat betreft het eten, dat is heel normaal. Als het eten te groot is of dwars ligt voor hun keel, zullen ze het uitspugen en daarna opnieuw proberen.
 
Ik wil ze wel overzetten maar de reden dat ik ze apart heb gezet is omdat mijn kraanwater een dh12 en ph7,5 heeft en in de kleire bak kan ik dit makkelijker controleren.

Aahn oke dan eten wel goed zo :) .
 
Is het slijmerige ontlasting of normale ontlasting met een witte kleur? Ik merk bij mijn Apisto's dat het voer wel een uitwerking heeft op de kleur. Als ik ze witte muggenlarven geef bijv.

40 liter is niet heel veel voor een koppeltje Antennebaarsjes. Een grotere bak is een stuk beter voor ze, ook al zijn het geen grote visjes. Het zijn rustige beestjes maar in de paartijd nog aardig agressief.
Nou man wordt al gauw 6 a 8cm.
 
Nou man wordt al gauw 6 a 8cm.
Ja dat is zeker waar, ik wou alleen aangeven dat ondanks deze grootte het gedrag van deze vissen met name bepaald dat ze een grotere bak nodig hebben :engel:
 
Dat uitspuwen van het eten is inderdaad normaal, maar toch is het jammer dat ze zo klein zijn behuist en als je alles uit de vis wil halen dan is dit niet de ideale huisvesting voor ze.
 
ik wil ze wil in de 110L steken maar daar is het water zo hard ...
 
12dh om precies te zijn
 
Als je ze overplaatst moet je ze zeker laten wennen!!!
Dit doe je door de vissen in een donkere emmer te zetten en met een luchtslangetje druppelgewijs het water bij te vullen met het water van de 110liter.
Doe je dit niet, zal er een ph schok komen die ze waarschijnlijk niet zullen overleven.
Om de hardheid van het water te 'behandelen' kan je osmose of gedeminiraliseerd water toevoegen bij de verversing ipv kraanwater, hierdoor zakt de PH ook lichtjes.
Let wel dat het aquariumwater nooit 100% uit gedeminiraliseerd water bestaat, (door maandelijks wat kraanwater toe te voegen) dat is niet gezond omdat de mineralen dan onttrokken worden.
 
Zou je misschien ook een foto kunnen posten van beide bakken?
Soms bestaan er uitzonderingen wat afmetingen betreft.
 
Ik heb ook nog een grote grote lege 1m bak staan met een paar nepplanten, stenen ,zandbodem en wat prullen?

Ik kan ze hierin zetten en de bak vullen met osmosewater ? (heb zo een apparaat besteld voor 50euro)
Maar hoe houd ik dan de ph op 6.5?

De bak staat er al even met ingedraaide filter

update over de visjes: ze zwemmen samen rustig rond , eten goed en zijn ook rustig ten opzichte van mij .Hun kleuren zijn ook mooi .Maar ze ademen wel wat snel (is dit normaal?)
 
de corys zitten in de 110L (80cm)??
als ik het goed lees
optimaal is Cory ramirezi zeker niet maar goed ingericht is dit naar mijn mening toch beter dan een 40cm bakje

zo lang de ramirezi niet echt top oogt zou ik die niet verplaatsen de stress zou hem dan de das om kunnen doen de andere ramirezi zou je al wel kunnen verplaatsen dan kan de zwakke vis rustig herstellen

apisto waarom zou je nooit op puur RO-water moeten gaan zitten?
(mijn bak draait op puur RO-water namelijk :p )
in de natuur zitten vissen soms op ec waardes van 20 of lager en dat komt ook ongeveer uit een osmose apparaat
 
Toch wel, want die banjeren recht door het territorium van deze baarsjes heen. Al helemaal in zo'n krap aquariumpje.
Wat ik van vriend van de cory begreep zaten deze in de 110 liter, met de vraag of de Antennebaarsjes naar deze bak konden. Nu zitten de Antennebaarsjes in een bakje met alleen Guppen
 
Het geldt net zo goed voor 110 liter.
ramirezi's hebben in zo'n aquarium het bodemoppervlak duidelijk het beste voor zichzelf.
 
Ik kan ze , zoals ik eerder zei, ook in een nieuwe bak steken van 1m (hoeveel L weet ik niet)?

Dan zal ph laag houden een probleem worden want in de andere bak deed ik dit met hout en bladeren. Heb ook wel ph minus staan.
 
Dat lijkt me de beste oplossing! Ik zou er wel eerst voor zorgen dat de ph, dh en gh op de juiste waardes komen voordat je de vissen in de bak zet. Bladeren en hout zorgen voor een geleidelijke ph verlaging, terwijl ph minus een stuk drastischer is
 
Maar gaat de ph niet gewoon terug naar boven gaan als ik ph minus gebruik ?
Als mijn osmose ding is toegekomen vul ik meteen de bak met osmosewater
 
De ph zal lager worden op het moment dat je ph minus gebruikt en het water zuurder maken. Het probleem is alleen als je dit doet als je Antennebaarsjes er in zitten, je ze blootstelt aan een flinke waterverandering. Dit levert weer stress op, die je juist moet vermijden met deze vissen. Ik zou persoonlijk niet de gok nemen :)
 

Terug
Bovenaan