Witte plek op sluierstaart


Demvis

Active member
Lid geworden
5 januari 2020
Berichten
37
Leeftijd
39
Een van de sluierstaarten heeft deze plek op het lichaam wat is dit
5885D345-0D94-4B42-965E-760AE11DEF3E.jpeg
 

Bijlagen

  • 881C8776-13F2-4411-9DAE-EA517061D11F.jpeg
    881C8776-13F2-4411-9DAE-EA517061D11F.jpeg
    152.1 KB · Weergaven: 110
Daar kun je zo weinig van zeggen. Het lijkt een wond, maar... wat is het gedrag van je vis? Ligt hij daar op zijn rug of zie ik dat verkeerd?

En nog even een paar vragen om wat meer duidelijkheid te krijgen:

1. Hoe groot is je bak?
2. Wat voor filter heb je er in zitten?
3. Hoe veel vissen heb je er in, en welke soort?
4. Hoe lang draait je bak al?
5. Wat voor inrichting heb je in je bak, bijv. hout, kunststof decoratie etc.?
 
Het is een bak van 80 lang
Draait een eheim filter op
3 zwarte sluirstaarten met bolle ogen
Fijn grind
En iets van een soort steen
Draait al bijna dik jaar
Deze vis heeft altijd in een te kleine kom gezeten bij de buurvrouw
Water wordt 1 keert perceel voor 75 % ververst
Dan ligt de vis zo dan zwemt die weer goed
 
Als ik het zo lees gaat het om een beschadiging die misschien is gaan ontsteken. Het witte is slijmhuid die extra wordt aangemaakt denk ik. Ik zie teminste geen pluizige aanslag wat op een schimmel kan duiden. Kan het zijn dat je vis zich heeft opengehaald aan de steen? In een ander topic las ik dat je jonge visjes hebt gehad. Is dit misschien een vrouwtje? Ik heb begrepen van degenen die ervaring hiermee hebben, dat sluiermannetjes nogal flink op de dames in kunnen "beuken" tijdens het paargedrag. Daarom is het belangrijk dat ze zich nergens aan kunnen openhalen. Ik heb in mijn eigen bak om die reden alleen nog maar ronde stenen.

Voor nu zou ik deze vis sowieso liefst even apart zetten in een curverbox of kleine bak met filter, zonder bodem. Daarnaast zou ik hem/haar dagelijks 3 minuten in een zoutbadje zetten: badje klaarmaken in curverbox oid., 20-25 gram zout zonder jodium per liter water. Voorzichtig in klein bakje vangen en dan met de hand in zoutbadje zetten. 3 Minuten laten zwemmen en dan op dezelfde manier weer terugzetten. Dit 5 dagen herhalen.

Helpt dit niet, dan kun je de wond schoonmaken met waterstofperoxide (3%, bij de apotheek, blijft 1 maand goed). Bakje met waterstofperoxide, wattenstaafje, keukenrol en propoliszalf of -tinctuur klaarleggen. Je vangt de vis met een klen bakje, en trekt een plastic handschoen aan. Je pakt voorzichtig de vis, doopt het wattenstaafje in de waterstofperoxide en maakt de wond schoon. Herhalen met de andere kant van het wattenstaafje. Droogdeppen met keukenrol en propolis erop smeren. Vis weer terugzetten. Je kunt dit tweemaal daags doen als de vis dit toelaat. Evenueel met regelmatige tussenpozen herhalen en goed in de gaten houden.

Wat ik zelf doe: bij iedere waterwissel (1x per 3 dagen) Voogle toevoegen.
 

Terug
Bovenaan