Witte puntjes

C

Chloeroukens

Guest
Beste mensen,

nu ben ik nieuw hierop en weet ik niet of ik hier goed zit, maar ik heb iets nieuws in de bak waar ik niet van weet wat het is.

Het gaat om zeer kleine witte puntjes op het hout. Ze beginnen nu langzaam aan ook op de stenen te verschijnen en zie ik af en toe een slak langskomen met een puntje op zijn schild.

Nu heb ik puntslakjes, posthoornslakjes en turboslakjes. Nu vermoed ik niet dat het van de slakjes is aangezien de puntslakjes geen eitjes leggen maar levende slakjes eruit gooien en posthoorn slakken hebben een slijmzak met eitjes erin die ik ook wel een vind.
De turboslakken leggen witte eitjes die veel groter zijn dan de witte puntjes.

Verder heb ik er nu een gezelschapsbak van gemaakt met wat opgevangen guppen en een overgebleven regenboogvis van wat de bak was. Ook zit er een opgevangen Siamese algeneter in en een net aangeschafte mannelijke kempvis.

Hopelijk kan iemand mij zeggen wat de rare witte puntjes zijn. Het lijkt heel erg op stip, maar dan zit het niet op de vissen maar op de aankleding, heel apart.

Ik voeg ook een foto toe van de gehele bak, misschien dat jullie iets zien waar het vandaan zou kunnen komen.

Groetjes!
 

Bijlagen

  • 5B2D7A42-2C16-4A1A-A0E3-2B361B5FF1FC.jpeg
    5B2D7A42-2C16-4A1A-A0E3-2B361B5FF1FC.jpeg
    483.7 KB · Weergaven: 171
  • AA171A60-0BC9-4AA7-9B33-F13FAE37EE1F.jpeg
    AA171A60-0BC9-4AA7-9B33-F13FAE37EE1F.jpeg
    415.9 KB · Weergaven: 155
  • 134C8C11-0C5F-44DA-8D5B-EDAA370898D1.jpeg
    134C8C11-0C5F-44DA-8D5B-EDAA370898D1.jpeg
    393.4 KB · Weergaven: 165
  • 66F681F6-86CC-47D2-A02D-C2E1FB119C83.jpeg
    66F681F6-86CC-47D2-A02D-C2E1FB119C83.jpeg
    130.1 KB · Weergaven: 165
Beste mensen,

nu ben ik nieuw hierop en weet ik niet of ik hier goed zit, maar ik heb iets nieuws in de bak waar ik niet van weet wat het is.

Het gaat om zeer kleine witte puntjes op het hout. Ze beginnen nu langzaam aan ook op de stenen te verschijnen en zie ik af en toe een slak langskomen met een puntje op zijn schild.

Nu heb ik puntslakjes, posthoornslakjes en turboslakjes. Nu vermoed ik niet dat het van de slakjes is aangezien de puntslakjes geen eitjes leggen maar levende slakjes eruit gooien en posthoorn slakken hebben een slijmzak met eitjes erin die ik ook wel een vind.
De turboslakken leggen witte eitjes die veel groter zijn dan de witte puntjes.

Verder heb ik er nu een gezelschapsbak van gemaakt met wat opgevangen guppen en een overgebleven regenboogvis van wat de bak was. Ook zit er een opgevangen Siamese algeneter in en een net aangeschafte mannelijke kempvis.

Hopelijk kan iemand mij zeggen wat de rare witte puntjes zijn. Het lijkt heel erg op stip, maar dan zit het niet op de vissen maar op de aankleding, heel apart.

Ik voeg ook een foto toe van de gehele bak, misschien dat jullie iets zien waar het vandaan zou kunnen komen.

Groetjes!
Nu heb ik net zitten staren en is mij opgevallen dat je ze zo niet ziet bewegen, maar zitten ze wel op een andere plek na enige tijd. Zijn er bepaalde mijten die in aquaria voorkomen toevallig?
 
Vreemd en kun je een goede close up maken misschien? Zoals ik het begrijp zit het op hout, stenen en een slak.
 
Vreemd en kun je een goede close up maken misschien? Zoals ik het begrijp zit het op hout, stenen en een slak.

Ja het zit vooral veel op het hout en soms ook op een enkele slak (niet veel).

Het is lastig een goede foto te maken vanwege de sterkte van het water en het glas gemengd, ik ga het zeker nog eens proberen zodra ik thuis ben van werk!
 
Ik heb geen idee wat turbo slakken zijn, maar ik vermoed dat het Nerite slakken (Afrikaanse renslakken) zijn. Die witte puntjes zijn de eitjes. Deze eitjes komen niet uit in zoet water.
 
Die noemen ze inderdaad wel Turboslakken Lizzy . Ik zie heel veel witte puntjes dus ik denk dat de TS dan meerdere in de bak moet hebben hiervan.
 
Die noemen ze inderdaad wel Turboslakken Lizzy . Ik zie heel veel witte puntjes dus ik denk dat de TS dan meerdere in de bak moet hebben hiervan.
Zo snel zijn ze niet eens vergeleken met bijvoorbeeld appelslakken! 😜
Ik heb ze hier ook. Eitjes zien er ook zo uit zoals op de foto van de TS
 
Ik heb meerdere gehad vroeger en de eitjes daarvan waren toen veel groter. Nu is er nog maar eentje van. De toenmalige eitjes bleven altijd op een plek en de puntjes van nu lijken zeer traag te bewegen.

Nu heb ik net in mijn paludarium gekeken waar geen renslakken in zitten en nooit in hebben gezeten en daar heb ik ook van die rare witte puntjes in gevonden. Nu ben ik dus nog verbaasder dan dat ik al was 🤣
Vooral omdat ik daar nog helemaal geen slakken in gevonden heb.
 
Mosseldiertjes misschien? Stop er een gup in en ze zijn direct verleden tijd 🤣
 
De witte puntjes lijken zelfs kleiner dan de eitjes in een slakken eierzakje🤣
Ook mosseldiertjes zijn groter. Zo klein zijn ze!

Ik heb het geprobeerd om meer foto’s te maken maar het is heel lastig omdat het zo klein is.

Dit keer heb ik foto’s vanuit het paludarium gemaakt. Daar zitten ze onderwater net als in het aquarium, maar ook op vochtige stukken boven water en onder de waterval.

Op de laatste twee foto’s heb ik een soort van bewijs van beweging 😜

Ik blijf steeds googelen maar ik vind toch echt niks helaas tot nu toe 🥺

Wel bedankt voor het harde meedenken tot nu toe! ♥️
 

Bijlagen

  • DC03C80F-2312-403D-BDFD-910FE5B140AF.jpeg
    DC03C80F-2312-403D-BDFD-910FE5B140AF.jpeg
    246.7 KB · Weergaven: 159
  • 9A44598E-AAB3-47B7-9FEF-FEE70EBEA46E.jpeg
    9A44598E-AAB3-47B7-9FEF-FEE70EBEA46E.jpeg
    177.4 KB · Weergaven: 128
  • 568C4429-B589-4ED9-B23D-EB97F59FA8C6.jpeg
    568C4429-B589-4ED9-B23D-EB97F59FA8C6.jpeg
    188.6 KB · Weergaven: 139
Oh ja op die eerste foto is goed te zien hoe klein het eigenlijk is.

Maar ik weet ook niet wát het is 🤣
 
Terug
Bovenaan