Wat is er nieuw

witte schilfers in het water

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maaskantje
  • Startdatum Startdatum
M

Maaskantje

Guest
Hi ik ben sinds anderhalve week een 240 liter bak aan het indraaien en daarin heb ik sinds vanmorgen ineens witte soort van schilfers in zweven.

Het aquarium was helemaal schoon, de pomp Oase biomaster thermo 350 is nieuw en de mandjes met daarin de diverse mechanische en biologische Hel-x medium had ik eerst schoongespoeld.
Ik heb een van de mechanische filter sponzen vervangen door Sera Siporax die ik ook eerst goed had afgespoeld.
Op de bodem ligt zand dat heel goed schoongespoeld is, en er liggen Grauwacke stenen in die goed schoongeborsteld zijn. (had ik die beter even kunnen koken, of overgieten met kokend water?)
Hij draait vandaag anderhalve week, en na een dag of twee kreeg ik er een witte waas in, dat misschien bacterie bloei zou kunnen zijn?
Gister middag heb ik de filtersponzen in de voorfiltermodule schoongespoeld onder de kraan.
En sinds vanmorgen zweven er dus allemaal witte vliesjes/schilfers in, die lijken op een soort van dunne plastic schilfers.
Heeft iemand een idee wat dan kan zijn?

In de video start ik net weer de pomp opnieuw op nadat ik 50% waterwissel gedaan heb, dus het is ook veel lucht dat je ziet.

Ik zie die witte schilfers maar verder ook heeeeel erg veel luchtbelletjes. Hoe kan dat?

Had die reactie al verwacht dus heb mijn bericht al aangepast, dat is lucht omdat ik daar net mijn pomp weer aan zet nadat ik 50% waterwissel had gedaan.

Doet mij denken aan vuil wat in aquariumslang zit en wat los komt zodra je het filter even uit en weer aan zit. Alleen bij mij is dat altijd maar even kort nadat ik mijn filter aan heb gezet en valt het neer of wordt het weer het filter ingezogen. Blijven die schilfers rondvliegen?

Had die reactie al verwacht dus heb mijn bericht al aangepast, dat is lucht omdat ik daar net mijn pomp weer aan zet nadat ik 50% waterwissel had gedaan.

Ok, dan is dat duidelijk.

De bak draait een goede week, die slangen zijn toch nog niet zo smerig aan de binnenzijde, en daarbij zijn die schilfers wit ipv bruin, wat je dan eerder verwacht toch?
En ja ze blijven rondzweven.

Hallo,

Ik ken het zelfde probleem hoor nadat mijn pomp heeft stil gestaan. Ik heb het opgelost door voordat ik mijn pomp opstart even een visnetje voor de uitstromer te hangen.
Deze laat ik even een paar seconden zitten. Scheelt je een hoop ergernis. Wat jij ook al aangeeft kan het moeilijk te maken hebben met vuile slangen. Dus is het voor mij
ook nog steeds een raadsel waar dit vandaan komt.😉

Doet mij denken aan vuil wat in aquariumslang zit en wat los komt zodra je het filter even uit en weer aan zit. Alleen bij mij is dat altijd maar even kort nadat ik mijn filter aan heb gezet en valt het neer of wordt het weer het filter ingezogen. Blijven die schilfers rondvliegen?

Ik denk dat Daniel het bij het rechte eind heeft. Het is waarschijnlijk aanslag welke in de slangen zit. Een netje ervoor zoals @berger55 al opmerkt en het probleem lijkt me verholpen.

Het zijn nieuwe slangen die bij de nieuwe pomp zitten. Zouden die in een week al vuil aan de binnenkant hebben?
Maar dat netje is een goed idee, al gebruik in de spraybar dus dat wordt een flink netje, of ik moet die even afkoppelen. Thanks voor de tip @berger55 ??

Ja, zo'n slijmlaagje kan zich snel vormen.

Het zijn nieuwe slangen die bij de nieuwe pomp zitten. Zouden die in een week al vuil aan de binnenkant hebben?
Maar dat netje is een goed idee, al gebruik in de spraybar dus dat wordt een flink netje, of ik moet die even afkoppelen. Thanks voor de tip @berger55 ??

Ik weet wat voor ergernis dit kan geven als je net je bak weer fris en fruitig hebt gemaakt. Dus even je spraybar loskoppelen is een kleine moeite en bespaart een hoop frustratie.👍😉

Ik denk dat Daniel het bij het rechte eind heeft. Het is waarschijnlijk aanslag welke in de slangen zit.

Ook ik kan mij ook haast niet voorstellen dat dit wordt veroorzaakt door een vuile slang. Maar ja, wie ben ik.😉

Het lijkt mij eerder afgestorven bacterieresten die uit de pomp komen. Maar ja, ik geef mijn bekkie ook maar een douw.
Ik ben het namelijk bij mijn voorgaande aquariums nog niet tegen gekomen. Deze heb ik nu 3 maanden draaien.

Ik vraag me af wat ik nu beter kan doen, gezien het feit dat er nu iedere keer weer van alles opdwarrelend.
Dus iedere keer als de vissen gaan graven of ik waterwissel doe gaat er weer van alles door mijn bak.
ik zou bijna zeggen, alles eruit en schoonmaken en weer opnieuw beginnen om dat te voorkomen.
Wat zouden jullie doen in dat geval?

Kun je de filter niet even uitzetten en als alles op de bodem ligt dat dan even afzuigen?

deze schilfers ken ik van mijn opstartfase. De Kaamlaag veroorzaakt dit als je met je handen in je bak gaat om iets te doen.
Probeer maar eens de volgende keer. daar kwamen ze bij mij vandaan. eigenlijk is het dus kaamlaag wat niet 'op' maar nu door je water gaat als het beroert wordt.

Filter even uitzetten alles schoonmaken en de bodem afzuigen. Daarna het filter weer aanzetten met daarbij een netje onder de instroom.
Dat ga ik zeker proberen, voor nu ziet hij er vrij schoon en helder uit. Ik weet alleen niet wat er gebeurd zodra ik eens over de bodem wapper. Ga vanavond de bodem idd maar eens afzuigen en kijken wat er dan gebeurd.

Dat ga ik zeker proberen, voor nu ziet hij er vrij schoon en helder uit. Ik weet alleen niet wat er gebeurd zodra ik eens over de bodem wapper. Ga vanavond de bodem idd maar eens afzuigen en kijken wat er dan gebeurd.

Wat ik al eerder heb aangegeven. Voor het herstarten van je pomp even een visnetje voor je uitstromer houden, zodat je het vuil opvangt. En klaar.
Kleine moeite, maar met een prima resultaat. 😉

Heb een spraybar, maar zou die dan even af moeten koppelen om voor de uitstroom een netje te kunnen hangen.. 😉

Hij ziet er nu trouwens wel heel goed en helder uit.

IMG_1699.jpg

Staat er nu netjes bij hoor. Wat komt er in je bakje overigens?

Staat er nu netjes bij hoor. Wat komt er in je bakje overigens?
Ik ben er nog niet helemaal over uit maar in ieder geval een groepje Lamprologus multifasciatus of Lamprologus signatus
Daarbij een koppel Julidochromis Marksmithi (als die te krijgen zijn?)
En een groep Paracyprichromis nigripinnis

Tips en info zijn welkom. 👍

Ik ben er nog niet helemaal over uit maar in ieder geval een groepje Lamprologus multifasciatus of Lamprologus signatus
Daarbij een koppel Julidochromis Marksmithi (als die te krijgen zijn?)
En een groep Paracyprichromis nigripinnis

Tips en info zijn welkom. 👍
Heb je niet een panty in huis liggen, die over je spraybar hoef je de spray bar niet los te koppelen

Heb je niet een panty in huis liggen, die over je spraybar hoef je de spray bar niet los te koppelen
Heb ik wel, maar die spraybar zit ook weer met 2 zuignapjes vast, dus helemaal om de spraybar gaat ook weer niet zonder hem daar uit los te klikken.
Maar gaat wel goed komen, iig bedankt voor de tip.. 😉

Mijn tip: Zo weinig mogelijk je pomp uitschakelen 😉

Zelfs bij een waterwissen of ander groot onderhoud blijft bij mij het filter gewoon aan staan. Pas als ik eens per ongeveer 6 maanden mijn filter open maak gaat hij een keer uit. Dan is het losmaken van de spraybar om er een panty omheen te doen ook weer niet zo'n probleem. Overigens wil je na dat half jaar de binnenkant van je buizen en spraybar ook wel eens schoonmaken dus zal je toch aan de gang moeten. Succes er mee!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan