Wat is er nieuw

Witte schimmel in de bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Haafje
  • Startdatum Startdatum
H

Haafje

Guest
Goedemiddag,

Sinds vorige week zaterdag heb ik mijn juwel 110 ingericht. Na een werk week kom ik thuis en zie ik dat er volgens mij witte schimmel op het houd zit(ook alleen op het hout). En dat het water bruin is uitgeslagen. Iemand tips wat ik hier aan kan doe ?

Mvg
image.jpg
image.jpg

Dat is heel normaal met een nieuwe bak, het schimmel kan geen kwaad, je kan het weg zuigen of borstelen maar zal terug komen totdat de bacterie cultuur voldoende is om dit te verwijderen.

Is niet erg en gaat vanzelf weg. De bruine verkleuring is waarschijnlijk doordat het hout niet (genoeg) is ingeweekt voor het de bak in ging. Op zich geen ramp. In de natuur is het water vaak nog veel troebeler. 😛 Ook dit gaat uit zichzelf weg. Maar het kan een tijd duren.

Die witte "schimmel"wordt veroorzaakt door bacteiën die doordat ze met zuurstof in aanraking komen een afbraakproces beginnen waardoor er een witte substantie als restproduct op het hout ligt. Gaat, als hierboven gezegd, vanzelf weg.

Super bedankt voor jullie reactie. Het kan dus geen kwaad. En het water en filter verversen geen optie?

mocht je de bruine kleur willen verwijderen kan je over actieve kool gaan filteren, dan verdwijnt het van zelf. de schimmel is niet schadelijk voor je vissen 🙂

Met elke waterverversing zal er wat van de kleur weggaan. De vraag is wanneer het hout klaar is met die tannines afgeven. 🙂 Heb je geen zin in verrassingen dan kun je het er nog even uithalen en dan een aantal dagen goed inweken en uitspoelen. Sommige mensen koken het hout zelfs; wellicht dat dit het proces versnelt.

Daar de bak nog staat in te draaien beter niet aan het filter komen, daar worden nu de goede en nodige bacteriën gevormd, die wil je nu niet kwijt.

Oke top, dan laat ik de bak met rust en laat ik hem lekker z’n werk doen

iedereen bedankt voor het advies

Daar de bak nog staat in te draaien beter niet aan het filter komen, daar worden nu de goede en nodige bacteriën gevormd, die wil je nu niet kwijt.
dat is zeker waar, persoonlijk heb ik totaal geen hekel aan tannins. 😀

Bij mij verspreidt dit "slijm" zich over de hele bak.
Hoe lang duurt dat gebruikelijk?

Het slijm zou alleen uit het hout mogen komen en in mijn ervaring zal als een soort sok om het hout heen hangen. Dat het door de hele bak verspreid heb ik nog niet eerder gezien. Wellicht heb je een sterke stroming en komt het hierdoor gewoon los van het hout? Dan zou ik het met water verversen gewoon weg zuigen.

Het slijm op het hout kan wel enkele maanden duren voordat dit helemaal weg is. Ik zag bij mij dat slakken er ook van eten, wellicht dat dit het proces iets zal bespoedigen?

Bij mij verspreidt dit "slijm" zich over de hele bak.
Hoe lang duurt dat gebruikelijk?
De hoeveelheid kan heel erg verschillen en ligt/ verschijnt / kruipt 🙂D) soms ook op de bodem. Hoe lang het duurt verschilt per bak. Als je het te veel vindt worden kun je het afhevelen.

Het slijm zou alleen uit het hout mogen komen en in mijn ervaring zal als een soort sok om het hout heen hangen. Dat het door de hele bak verspreid heb ik nog niet eerder gezien. Wellicht heb je een sterke stroming en komt het hierdoor gewoon los van het hout? Dan zou ik het met water verversen gewoon weg zuigen.

Het slijm op het hout kan wel enkele maanden duren voordat dit helemaal weg is. Ik zag bij mij dat slakken er ook van eten, wellicht dat dit het proces iets zal bespoedigen?

Ik heb er met een pincet wat aan getrokken, en met de hand wat over de ruiten geveegd, en dan komen die vezeltjes, draadjes los, en blijven tussen de planten hangen.
Het hangt meer tussen de laagste plantjes en de plantjes die het traagst groeien. De snelgroeiers hebben er wat minder last van.

Ik ga vanavond eens wat hevelen.

Die witte "schimmel"wordt veroorzaakt door bacteiën die doordat ze met zuurstof in aanraking komen een afbraakproces beginnen waardoor er een witte substantie als restproduct op het hout ligt. Gaat, als hierboven gezegd, vanzelf weg.
ik zou eerder denken dat de bacteriën net afsterven omdat ze geen zuurstof meer hebben, omdat ze onder water zitten.

Ja..

Ik heb even wat gepoetst. 3 stukken hout er uit gehaald, en goed afgeborsteld onder de kraan.
en het grote stuk heb ik 40 min in de stoomoven gestoken.

maar zo zag het er helemaal uit.
D60538A6-6519-4A70-A10D-5DA322F16AA4.jpeg

Dat had je beter niet kunnen doen, de bacterien om die schimmel te bestrijden zijn nu verwijderd, dus kan het proces opnieuw gaan beginnen, even met een borsteltje afnemen was voldoende geweest.

Ja, maar die slijmen... was zo veel, en dar verstopte de filter. Zelfs de siporax zat onder het slijm.
ik heb die wat afgewreven in een emmer aquariumwater.

En tussendoor nog eens de nitriet gemeten. Helemaal 0. Niks verkleuring.

Hoe kan je Siporax nou onder slijm zitten? Als het goed is heb je toch een mechanisch filter er voor zitten? Die zou dat makkelijk tegen moeten houden. Puntje van aandacht voor hoe je filter nu in elkaar zit.

Verder mee eens al dat geklooi in je bak tijdens het indraaien doet meer kwaad dan goed. Lekker met rust laten, deze slijm is normaal en gaat vanzelf weg. Dus ook niet aan plukken dan maak je het alleen maar erger.
Dit is overigens geen slijmzwam wat zomaar weer geroepen wordt.

Hoe kan je Siporax nou onder slijm zitten? Als het goed is heb je toch een mechanisch filter er voor zitten? Die zou dat makkelijk tegen moeten houden. Puntje van aandacht voor hoe je filter nu in elkaar zit.

Verder mee eens al dat geklooi in je bak tijdens het indraaien doet meer kwaad dan goed. Lekker met rust laten, deze slijm is normaal en gaat vanzelf weg. Dus ook niet aan plukken dan maak je het alleen maar erger.
Dit is overigens geen slijmzwam wat zomaar weer geroepen wordt.
Toch was het zo. Ik denk dat de slijm echt door de watten en de blauwe spons gekomen is.

Ook in water zit er zuurstof...
gelukkig wel ja, maar veel minder dan in lucht.
Lucht is zo 21% zuurstof, in water op 25°zou zo'n 8mg/l zitten, aan 1000mg/l gewicht van water zou dit 8 promille moeten zijn oftewel, grof afgerond, 1%

Ik vind het er wel iets anders uitzien dan de wittige wolkige slijm die je meestal ziet. Dit lijkt iets draderiger te zijn.

Ik vind het er wel iets anders uitzien dan de wittige wolkige slijm die je meestal ziet. Dit lijkt iets draderiger te zijn.
Inderdaad, en die draden zitten ook rond mijn planten. Ze worden ook bruin, eerst waren die wit en doorschijnend.
Zou datte weinig licht kunnen zijn?

Inderdaad, en die draden zitten ook rond mijn planten. Ze worden ook bruin, eerst waren die wit en doorschijnend.
Zou datte weinig licht kunnen zijn?
Dat weet ik niet, heb geen verstand van verlichting.
Jouw bak is ook nog aan het opstarten?

Dat weet ik niet, heb geen verstand van verlichting.
Jouw bak is ook nog aan het opstarten?
Jep.

In elk geval, het hout ziet er beter uit vandaag, en de kaamlaag is ook weg deze morgen.

Jep.

In elk geval, het hout ziet er beter uit vandaag, en de kaamlaag is ook weg deze morgen.
Dan kun je nu hopelijk lekker laten indraaien zonder vreemde fratsen.

Blijft moeilijk om er 's avonds niet in de rommelen, en eens een plantje te verzetten of wat vuil er uit te halen....

Je geduld zal worden beloond🙂 Als je een plantje hebt die je wilt verzetten kan dit prima hoor, hij zal nog niet echt geworteld zijn dus nu makkelijk te verplaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan