Wat is er nieuw

Witte stip behandeld en wanneer weer filteren over actievekool?

Fred de Vis

New member
Lid geworden
26 september 2024
Leeftijd
37
Helaas is ons aquarium getroffen door witte stip. Enkel de keizer tera's kregen er last van en we hebben 3 vissen verloren doordat we eigenlijk te laat begonnen met behandelen.
De corydorassen bleven geheel ongedeerd en raakten niet besmet.

Wel ontstond het witte stip probleem 2 a 3 weken nadat we wat nieuwe corydorassen hadden toegevoegd.
Rond dat zelfde moment hebben we een nieuw filter aangeschaft en deze draaide 3 weken mee, tegelijk met het oude filter in de bak.
Toen we de witte stip gingen behandelen met eSHa Exit hebben we het nieuwe filter (deze bevat avtieve kool) verwijderd uit de bak en uit het oude filter heb ik het filter element leeg gehaald omdat ook hier actieve kool in zat.

We draaien nu sinds de dag van behandeling, bijna 2 weken, met een leeg filter.

Omdat de resterende keizer tera's geen staatvin meer hebben, hebben we voor de zekerheid ook eSHa2000 gebruikt na de Exit behandeling.

De corydorassen en garnalen hebben nooit afwijkend gedrag vertoont behalve na het toevoegen van de 2000 toen waren de garnalen duidelijk wat van slag en werden ze heel actief.

Nu vraag ik mij af wanneer ik het nieuwe filter weer terug kan zetten en moet ik deze tot die tijd droog of nat bewaren?

Vandaag deed ik een water test en daaruit kwam een GH van 15. Kan dit komen door de eSHa producten?

En tot slot, hoe lang totdat we weer nieuwe visjes kunnen toevoegen?

Verder zijn alle tips en adviesen ook welkom natuurlijk.

Alvast bedankt voor julie feedback!

Wanneer mag het nieuwe filter weer de bak in

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan