Wat is er nieuw

Witte stip behandeling

iloveyoujoof

Member
Lid geworden
15 juni 2021
Leeftijd
28
Heyheyy!
Ik heb een vraag, en ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden... Ik heb een aquarium (net opgestart) met platy's, 1 algeneter en een stuk of wat garnalen. Helaas hebben 2 platy's nu witte stip, en ik heb het vermoeden dat er zelfs meer witte stip visjes bij komen.
Nu voeg ik al sinds gisteren een medicijn ervoor toe. (Exit) Dit schijnt veilig te zijn voor garnalen.
Mijn vraag is eigenlijk hoelang het duurt voor ik resultaat ga zien... Anders moet ik namelijk mijn vissen even in quarantaine doen, zodat de witte stip uitsterft in het aquarium...

Bedoel je met "net opgestart" dat er zeg maar net water in zit, of dat je de opstartfase voorbij bent en er nu vissen in hebt zitten? Als je eenmaal witte stip in je aquarium hebt zitten heeft het iig geen zin om vissen nog weer apart te gaan zetten, dan kun je volgens mij het best je hele bak behandelen, het gaat ook je filter en zo in..

Nou... Hij draait onderhand al een anderhalve maand, en heb er sinds een week of 2 vissen in zitten. Dat bedoelde ik met 'net opgestart' 🙂
Maar, dan is het dus handig om gewoon alles in dezelfde bak te houden? Gezien er 1 echt lijkt te verslechteren qua aantal stippen. ipv te verbeteren... (Gisteren heb ik dus het medicijn toegevoegd. En ik zie geen verbetering)

Nou... Hij draait onderhand al een anderhalve maand, en heb er sinds een week of 2 vissen in zitten. Dat bedoelde ik met 'net opgestart' 🙂
Maar, dan is het dus handig om gewoon alles in dezelfde bak te houden? Gezien er 1 echt lijkt te verslechteren qua aantal stippen. ipv te verbeteren... (Gisteren heb ik dus het medicijn toegevoegd. En ik zie geen verbetering)

Er gaan vast mensen reageren die er meer over weten dan ik, maar de witte stipjes die je ziet zijn beschadigingen aan de huid van de vis, het duurt heel even voor dat weer weg trekt. Als het er echt maar 1 is zou je kunnen proberen om die apart te zetten, maar ik zou toch beide dan wel behandelen, witte stip is erg besmettelijk. Als het goed is staat in de bijsluiter van Exit hoe lang het te gebruiken, ik zou in eerste instantie dat aanhouden. Wij hebben een jaar geleden witte stip gehad toen we een nieuwe vis erbij hadden gezet, en dat toen goed kunnen behandelen met Exit.

Bedankt voor de reactie!! Ik kies er dan toch voor om de vissen in 1 bak te houden. Anders ga ik vast ruzie krijgen met mijn ouders hahaha! (Zelfs al is het maar tijdelijk)

Gezien er 1 echt lijkt te verslechteren qua aantal stippen. ipv te verbeteren... (Gisteren heb ik dus het medicijn toegevoegd. En ik zie geen verbetering)

Ik zou de behandeling gewoon doorzetten. Zelf ook enkele keren witte stip gehad. Ik zag vaak pas na 2 dagen een beetje verschil, het zou dus goed kunnen zijn dat een van je vissen momenteel wat meer stippen heeft gekregen

Het duurt een aantal dagen voor je duidelijk effect ziet. 🙃 Witte stip kent verschillende stadia, die allemaal een bepaalde tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. 90% van wat er gebeurt is onzichtbaar. En zo doet ook dat middel onzichtbaar z'n werk. 🙂

Als je dan toch exit gebruikt(welke niet werkt tegen alle soorten witstip, er zijn namelijk 2 soorten), kan ik je enkel aanraden van 10 dagen aan een stuk de dubbele dosis toe te dienen. (wat je garnalen hier van zullen vinden kan ik helaas niet zeggen)
De cyclustijd van een witstip is namelijk 4-6 dagen al naar gelang je aquariumtemperatuur.
Tijdens de behandeling is het belangrijk om je bodemen filter zo proper mogelijk te houden (waarmee ik wel zeggen dat er geen vast afval in mag liggen, je moet ze niet onder de kraan gaan uitspoelen ofzo)
In de bodem gaan de stippen immers voortplanten. Het is pas na het voortplanten dat de jonge stipjes vatbaar zijn voor medicatie.

Het behandelen van een vis buiten je bak is dan ook totaal zinloos.

Witte stip is een parasiet die zich in de slijmhuis van de vis heeft vastgezet, dat is zo'n wit stipje. Op een gegeven moment laat dit een omhulsel los waarin jonkies zitten. Zolang ze in dat omhulsel zitten helpt je geneesmiddel niet. Maar op een gegeven moment barst dit omhulsel open en komen er honderden tot, ik meen wel duizend parasieten vrij. Dan kan je ze wel doden met een geneesmiddel. Die parasieten gaan weer op zoek naar een gastheer of gastvrouw. En de geschiedenis herhaald zich. Ik weet niet hoe dit werkt bij Exit (?) maar meestal moet je veel vaker het geneesmiddel toepassen. Ik zou trouwens ook de temperatuur omhoog gooien dit versneld namelijk het geboorteproces van die parasieten tot het moment wanneer je ze dus kan doden. Zelf heb ik bij stip Femsee gebruikt van Colombo wat je ook vaker moet gebruiken. Tijdens behandelingen moet je geen water verversen maar sommigen doen wel eens een flinke waterverversing wanneer ze de eerste stip ontdekken en dus voor de behandeling. Mocht het erin zitten: Kool en zeoliet uit je filter halen!

Bedankt iedereen voor alle tips en tricks!! Ik heb een giga late update, maar dankzij jullie is het wel gelukt om mijn witte stip uit het aquarium te krijgen! En dat binnen 4 dagen tijd. Ik heb het cyclus van 4 dagen aangehouden volgens de dosering van Exit voor een 100L aquarium. Hierna heb ik het water niet ververst, zodat het spul wel zijn werk kon doen. Pas toen er een piek kwam heb ik gelijk uiteraard het water ververst, en de grote schoonmaak gedaan zoals het hoorde. (Dit was op dag 6 na de eerste behandeling) En sindsdien heb ik er geen last meer van gehad.
Ik denk dat ik er op tijd bij was, en dat de stip al vanuit de winkel is meegekomen. Waardoor het nauwelijks de tijd had om zich bij mij voort te planten! 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan