Wat is er nieuw

Witte stip in nano bakje

Arnie321

Well-known member
Lid geworden
26 december 2019
Leeftijd
43
Hallo allemaal,

Mijn 30 liter nano bakje met 6 japonicas en 8 Micro rasboras draait al bijna 3 jaar mooi stabiel.

Enkele maanden geleden is 1 rasbora dood gegaan. Deze was altijd al kleiner dan de rest en wou niet echt groeien. Om die reden wou ik er een paar nieuwe rasboras bij.

En je raadt het al… een dag nadat de nieuwe visjes erin zaten zag ik dat de nieuwe visjes witte stip hadden. Winkel gebeld.. die hebben hun bak gechecked en ook daar witte stip. Op advies van de winkel de zieke visjes uit de bak gehaald.

Een paar dagen later, vandaag, zag ik dat ook mijn eigen rasboras 1 of 2 witte stippen hebben.

Ik heb vrij snel gehandeld en nu ben ik benieuwd of ik dat goed gedaan heb en wat ik de komende dagen het beste kan doen.

Ik heb vanochtend:

50% van het water vervangen door vers water. De temperatuur in het aquarium in stapjes naar 28 graden.

Garnalen zitten nu tijdelijk in een emmer met stukje hout plantjes en een filter. Ze gedragen zich boven verwachting normaal. Gelukkig.

Ik heb een intern filter bestaande uit 2 zwarte sponsen. (Aquael pat mini). Gelukkig heb ik er destijds 2 gekocht in geval van nood. Ik heb nu 1 van de sponsen op het nieuwe filtertje in de emmer met garnalen en in het aquarium
Blijft dus ook 1 spons achter. Beide bakken hebben dus een “volwassen” filter

Ik ben vandaag gestart met medicijnen in het aquarium. Ik moet dit drie dagen doen volgens de verpakking.

En nu dus de vraag. Hoe vanaf nu het beste te handelen?

Mijn idee is:

Dinsdag een 50% wissel van het aquarium water en vervolgens de lege plek in het filter gebruiken voor een nieuw (en dus kool actief) filtertje om de medicijnen eruit te filteren.

Vervolgens vrijdag nog een kleine wissel, filter uit de emmer weer op de plek van het kool actieve nieuwe filtertje in het aquarium en dan de garnalen weer terug bij de vissen.

Hebben jullie nog tips? Verbeteringen?

Bijlagen

• 087E2867-668A-4063-ADFB-4957924A8522.jpeg
    087E2867-668A-4063-ADFB-4957924A8522.jpeg
    423.9 KB · Weergaven: 110
  • 932EA134-5C1C-413E-A99A-3EF1A3D6912B.jpeg
    932EA134-5C1C-413E-A99A-3EF1A3D6912B.jpeg
    434.6 KB · Weergaven: 115
  • A4D8EBC8-33CB-4977-94F3-96C7E9154BCD.jpeg
    A4D8EBC8-33CB-4977-94F3-96C7E9154BCD.jpeg
    162.4 KB · Weergaven: 111
Moeilijk moeilijk moeilijk, adhv wat heb je een medicijn gekozen?
Ik bedoel is de oorzaak van de ziekte bekend?
Welke medicijn heb je gebruikt?

Ik vraag dit in alle bescheidenheid.

Mijn vissen hebben het zeker weten van de nieuwe vissen gekregen. Dat moet de oorzaak zijn.

Medicijn hoofdbestanddeel: Malachietgroenoxelaat

Oké dank je , ik hoop voor jou dat het goed komt, want ik vroeg je dit omdat ik ook medicatie heb gebruik, na het kopen van nieuwe vissen.
Wat mijn vissen precies onder de leden hadden/hebben weet ik nog steeds niet, na het toedienen zijn er nog enkele dood gegaan.
Op dit moment is het hier nu wel stabiel.

ik hoop dat andere je meer info kunnen geven.

Oppassen met teveel licht. Dit spul wordt onder invloed van licht afgebroken. De kuur lang genoeg aanhouden. Stip is een parasiet. Ze werpen eitjes af. Deze eitjes kunnen niet bestreden worden. Je moet wachten totdat ze uitgekomen zijn. Als je de kuur te vroeg afbreekt krijgen die uitgekomen eitjes vrij spel.

Hoeveel dagen zou ik dan door moeten gaan? Is vier of vijf beter?

En bedankt voor de tip. Ik zal de verlichting die sowieso al niet heel fel staat nog maar naar beneden zetten

Daar verschillen de meningen over. Maar 5 tot 7 lijkt vrij normaal te zijn. Meestal schrijft de bijsluiter van het medicijn hierover wel iets voor.vaak is het:
Dag 1: toedienen
Dag 2: rust dag
Dag 3: toedienen
Dag 4: rustdag
Dag 5: toedienen
En dan evt nog dag 7.
Daarna de resten van het medicijn uit het water verwijderen.

Helaas ben ik dinsdag en woensdag niet thuis. Ik denk dat ik de verpakking maar aan ga houden. Vandaag 5 druppels. Zondag en maandag 3. Volgens de verpakking zou ik dan moeten stoppen maar ik zou dindag nog 3 druppels kunnen doen. Woensdag rust en dan donderdag einde middag nog een behandeling.

Zou kunnen hoor. Er zijn vast meer manieren die werken. Voordeel van jouw temperatuur verhoging is dat de cyclus van de beestjes sneller verloopt zodat de eitjes sneller uitkomen en deze beestjes ook bestreden kunnen worden. Daarmee kan het zijn dat de kuur sneller klaar is.

Nu vraag ik me plots af… worden de bacteriën in het filter en in de bodem ook gedood door het medicijn?

Nee, in principe niet. Een medicijn tegen stip doodt parasieten, geen bacteriën.

De gevoelige garnalen hebben het wel naar hun zin in de emmer.

Bij een enkele vis is er inmiddels een stipje minder. Er zijn geen stippen bijgekomen. Als de nu aanwezige stippen nog af moeten vallen dan kan ik beter nog maar even doorgaan toch?

Die parasiet kun je niet echt zien. Wat je ziet is een beschadiging van het slijmvlies op de huid van je vissen . Dat moet nog helen. Waar je je zorgen over moet maken zijn de eitjes van de parasiet die door je bak verspreid liggen. Die komen een keer uit en pas dan kun je ze bestrijden met medicijnen.

Dankjewel voor je reactie. Dus het zijn niet zozeer de parasieten die eraf zijn gevallen maar de huid van alle visjes is dus genezen en de zichtbare witte puntjes zijn dus beschadigingen van de huid. Alle stippen zijn nu weg, dat betekent dan ook dat de parasiet zelf al eerder is afgevallen?
Is het nog verstandig morgen op dag 4 ook nog te druppelen?

malachiet groen werkt tegen veel parasitaire protozoa, schimmels en gram positieve bacteriën, veel van de noodzakelijke bacteriën zijn gram negatief. Je roeit er dus niet alle goede bacteriën uit.
Het spul is overigens niet zo gezond. dus wees er zelf ook voorzichtig mee. Het is geen toegelaten medicijn in (consumptie)viskwekerijen omdat het kankerverwekkend is en tot afwijkingen bij ongeboren kinderen kan leiden bijv. Dat is geen reden voor paniek, wel om er voorzichtig mee om te gaan.

langer gebruiken dan voorgeschreven is niet nodig. als je twee keer (direct achterelkaar) 80% van je water ververst ben je 96% van het spul kwijt, de rest kun je dan overlaten aan actieve kool.
De behandeling herhalen is opzichzelf niet nodig, een infectie met stip is het gevolg van een slechte weerstand, door stress, onjuiste watersamenstelling en/of onjuiste voeding. Gezonde vissen zijn prima in staat een infectie zelf af te weren. Kijk dus vooral even kritisch naar je aquarium routine en kijk wat je kunt verbeteren om infectie in de toekomst te voorkomen.

Ik zou persoonlijk de moeite van over kool filteren niet eens doen; het spul raakt gauw genoeg afgebroken.

een infectie met stip is het gevolg van een slechte weerstand, door stress, onjuiste watersamenstelling en/of onjuiste voeding. Gezonde vissen zijn prima in staat een infectie zelf af te weren.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Of althans, ik zou het minder zwart-wit willen uitdrukken. 🙂 Als ik spreek uit eigen ervaring: je hoeft maar één nieuwe vis aan een bak toe te voegen --zonder quarantaine-- die besmet blijkt, om het balletje van witte stip aan het rollen te krijgen.

Gezonde vissen zullen bij lage concentraties parasieten wellicht niet snel ziek worden, maar als er door die ene zieke vis maar genoeg van die witte stip de bak in gepompt raakt: "all bets are off". Je hebt soorten en individuen die ook bij hogere concentraties de stip weten af te weren (bij mij werd +- de helft ziek, in variërende mate), maar dat wil m.i. niet zeggen dat de vissen die meedoen met een besmettingsronde al iets moeten hebben gemankeerd.

Wat zeker wel zo is: een gezonde vis in een goed gefilterde bak komt zo'n infectie wel te boven. Normaal gesproken.

Ik zou persoonlijk de moeite van over kool filteren niet eens doen; het spul raakt gauw genoeg afgebroken.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Of althans, ik zou het minder zwart-wit willen uitdrukken. 🙂 Als ik spreek uit eigen ervaring: je hoeft maar één nieuwe vis aan een bak toe te voegen --zonder quarantaine-- die besmet blijkt, om het balletje van witte stip aan het rollen te krijgen.

Gezonde vissen zullen bij lage concentraties parasieten wellicht niet snel ziek worden, maar als er door die ene zieke vis maar genoeg van die witte stip de bak in gepompt raakt: "all bets are off". Je hebt soorten en individuen die ook bij hogere concentraties de stip weten af te weren (bij mij werd +- de helft ziek, in variërende mate), maar dat wil m.i. niet zeggen dat de vissen die meedoen met een besmettingsronde al iets moeten hebben gemankeerd.

Wat zeker wel zo is: een gezonde vis in een goed gefilterde bak komt zo'n infectie wel te boven. Normaal gesproken.

Daar heb je een punt: als de infectie druk hoog genoeg is dan wordt iedere vis besmet. Stip is naar mijn idee één van de meest voorkomende visziekten (iig van de ziektes waarbij eenvoudig een duidelijke diagnose te stellen is) Ik heb het ook wel gehad in verschillende bakken en dat waren altijd uitbraken bij technisch misfunctioneren (kapotte thermostaat) of matig onderhoud (vakantie e.d.) zonder aanwijsbare introductie van buiten duikt het toch op. In alle gevallen was het probleem verhelpen en de watertemperatuur tijdelijk verhogen genoeg om vissen snel te laten herstellen. In mijn ervaring is het een ziekte die gemakkelijk(er) de kop op steekt als de omstandigheden voor de vissen even niet optimaal zijn. Maar omgekeerd ook snel geneest met wat extra zorg.

het primaire afbraak product van malachiet groen is leuco- malachiet groen. Dat zie je niet meer(want heeft geen kleur) maar blijft giftig. Sporen van malachiet groen in vissen worden vooral als LMG gevonden en zeker bij volwassen vissen die niet snel meer groeien duur het best lang voordat die concentratie zo laag is dat het niet meer aan te tonen is. Vandaar dat het op veel plekken verboden is voor consumptievis. (al zou je in de meeste gevallen bizar veel vis moeten eten voor je tot een aantoonbaar gevaarlijke doses komt) Moraal van het verhaal, als je het gebruikt, doe niet lui maar gebruik wat kool om alles weg te filteren na gebruik.

Vandaag 2x 80/90% wissel gedaan en ben over kool gaan filteren. Klein beetje water verbeteraar gebruikt omdat dat ook de boel afbreekt. Er zijn geen nieuwe stippen ontstaan en de vissen ogen gezond.

De garnalen doen het nog goed in de emmer.
Na hoeveel dagen kunnen de garnalen weer terug het aquarium in?

Vandaag 2x 80/90% wissel gedaan en ben over kool gaan filteren. Klein beetje water verbeteraar gebruikt omdat dat ook de boel afbreekt. Er zijn geen nieuwe stippen ontstaan en de vissen ogen gezond.

De garnalen doen het nog goed in de emmer.
Na hoeveel dagen kunnen de garnalen weer terug het aquarium in?
Klinkt goed! Ervan uitgaande dat je Esha Exit gebruikt hebt (?) hadden de garnalen niet apart hoeven worden gezet. Zeker nu je nog extra ververst hebt, zou ik ze gewoon terugplaatsen. 🙂

Moraal van het verhaal, als je het gebruikt, doe niet lui maar gebruik wat kool om alles weg te filteren na gebruik.
Voor "better safe than sorry" is op zich wat te zeggen, als je Googelt naar wat malachietgroen (en de daarvan afgeleide stoffen) in biologische systemen kan aanrichten. Het is geen klontje suiker wat je in je bak gooit. Toch vraag ik het me af hoor: is er bij correcte, beperkte dosering (i.p.v. wekenlange hoge doseringen zoals ik die in sommige onderzoeken terugzie) werkelijk schade te verwachten bij je vissen, anders dan een leververgroting van 0,3% of zo. 😉 Het zou me verbazen. Maar misschien eens leuk om te proberen te berekenen, a.d.h.v. LC50-waarden en dat soort dingen, wat statistisch ongeveer de invloed op een vissenleven moet zijn. Was ik maar toch de biologie in gegaan, zucht.

Had jij bovenstaande kennis trouwens (enigszins) paraat, of heb je e.e.a. verder uitgediept voor dit topic? :DD

Laatst bewerkt:
Inderdaad de Esah Exit. De dierenwinkel raadde aan de garnalen tijdelijk over te zetten. Als ik jou zo hoor zet ik ze morgen ochtend weer terug.

Voor "better safe than sorry" is op zich wat te zeggen, als je Googelt naar wat malachietgroen (en de daarvan afgeleide stoffen) in biologische systemen kan aanrichten. Het is geen klontje suiker wat je in je bak gooit. Toch vraag ik het me af hoor: is er bij correcte, beperkte dosering (i.p.v. wekenlange hoge doseringen zoals ik die in sommige onderzoeken terugzie) werkelijk schade te verwachten bij je vissen, anders dan een leververgroting van 0,3% of zo. 😉 Het zou me verbazen. Maar misschien eens leuk om te proberen te berekenen, a.d.h.v. LC50-waarden en dat soort dingen, wat statistisch ongeveer de invloed op een vissenleven moet zijn. Was ik maar toch de biologie in gegaan, zucht.

Of het nadelige effecten voor de vis heeft op lange termijn durf ik niet te zeggen. Maar het is een stof die het DNA kan beschadigen dus het zou me niet verbazen. Dit type "medicijnen" ontleent zijn werking aan het doden van de ziekteverwekkers. Dat het geen gezond spul is, is ook precies waarom het werkt. Maar alleen al voor je eigen gezondheid en die van je huisgenoten is het verstandig om er zorgvuldig mee om te gaan.

Had jij bovenstaande kennis trouwens (enigszins) paraat, of heb je e.e.a. verder uitgediept voor dit topic? :DD
enigszins is het juiste woord. Een digitaal archief met wetenschappelijke publicaties e.d. doet de rest.

Kleine update.

De garnalen zitten sinds gisteren weer in de bak bij de vissen na een 2x 90% wissel, koolfilter en waterverbeteraar. Beestjes voelen zich goed. Tot op heden geen stippen meer gezien bij de vis.

De dierenwinkel waar ik de zieke vis kocht biedt nu alsnog andere vis aan maar ik laat het voorlopig maar even mooi zo. 1 van de 2 sponsen is ook helemaal nieuw dus die moet ook maar eerst weer even volwassen worden.

Dank voor jullie reacties. Ik had dus geen idee dat dit goedje schadelijk is. Was wel even extra opletten met uitzuigen van het water. Ging goed 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan