Wat is er nieuw

Witte stip of bacteriele infectie

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvE
  • Startdatum Startdatum
E

EvE

Guest
Ik dacht een bacteriele infectie te hebben, maar begint nu toch echt op witte stip te lijken. Diverse vissen zijn al overleden, de rest lijkt er weinig last van te hebben.

Maar 2 clownbotia's van een half jaar hebben er nu flink last van, lusteloos, eten nauwelijks en worden echt mager nu.

Was al met een bactopur kuur begonnen, maar is dat wel wijs geweest? Ik had ook iets tegen witte stip in huis, maar had niet door dat het dat was.

Kan ik nu het middel tegen witte stip erachter ook nog doen? Lijkt me dat de vissen het al flink voor de kiezen hebben en wil niet nog meer stress maken!

Misschien slaat de stip toe doordat de vissen verzwakt zijn? Misschien kun je wat foto s posten om te achterhalen wat de vissen nu wel of niet hebben want anders blijft het gokken met medicatie.

Zal ik doen!

Bij de LFS hadden ze duidelijke foto's en het leek bij de eerste vis echt veel meer op een schimmelbacterie, de huid leek gewoon te vervellen. Om e.e.a. op te lossen vaak ververst en een keer te snel te veel koud water gebruikt. Dat met een verminderde weerstand heeft eigenlijk nu vooral de laatste 2 Clownbotia's verzwakt.

Foto is echt handiger. We gaan nu van bacterieel, stip naar schimmel. Dit zijn 3 verschillende dingen waar je ook verschillende medicatie voor heb. Eerst maar eens een foto om te bekijken wat het eventueel kan zijn.

Witte stip ziet er uit alsof er zout op je visje is beland.

Na de bactopur nog lange kuren zullen ze niet leuk vinden.

Ik krijg er geen mooie duidelijke foto van gemaakt en heb wel een youtube filmpje gevonden van een vis die volgens mij hetzelfde probleem heeft.

Als het echt precies op het filmpje hierboven lijkt dan is het witte stip.
Dit kan zeer zeker ontstaan door een verzwakte weerstand in combinatie met temperatuur schommeling van het water. Ook kan het goed mogelijk zijn dat je eerst een schimmel infectie had met daarop volgend gelijk witte stip doordat de vissen verzwakt zijn geraakt door de schimmel infectie en de behandeling hier van.
Ik zou eerst de behandeling bactopur maar afmaken. Halverwege stoppen is niet verstandig en heeft geen effect.
Vervolgens zou ik een behandeling starten met Colombo femsee. Hier heb ik opzich hele goede ervaringen mee.
Wil je geen medicijnen meer gebruiken dan kun je ook de temperatuur verhogen. Dit werkt ook tegen witte stip maar weet niet of al jouw bewoners dit zo fijn vinden.
http://www.aquariumfans.nl/witte-stip-herkennen-en-genezen/
Misschien heb je hier iets aan :thumbs:

Heel veel succes!!

Gr. Kevin

En daarna zou ik een tijdje voogle gebruiken. Kunnen de vissen beetje aansterken.
Is een milde 'natuurlijke antibiotica'

Witte stip komt vaak als je in de bodem hebt zitten rommelen.

Klopt Marcel was ik nog vergeten te melden :thumbs:
Had voogle altijd standaard op voorraad. Is echt een goed middel wat helpt om de slijmhuid van de vis te herstellen en in goede conditie te houden.
De bodem omgooien kan inderdaad ook een oorzaak zijn maar omdat ik lees dat TS vaak ververst heeft en soms te snel met koud water dacht ik gelijk aan temperatuur schommelingen van het water.

Dat laatste kan ook zeker!

Zelf gebruik in preventief een uvc lamp. Heb gelezen dat dit de bacteriedruk verlaagd. Welke in een aquarium toch al erg hoog is.
En door deze lage druk, is de slijmhuid van de vis ook rustiger. En heeft de vis ook minder stress.
Ze kleuren daardoor ook mooier.
In de natuur heeft de zon dat effect.

Nadeel je zult de plantenvoeding dagelijks moeten geven.

Dat is inderdaad ook een optie alleen denk ik niet dat iedereen zin heeft om een UVC unit aan te schaffen 😛
Zijn toch redelijk prijzig en inderdaad krijg je dan weer extra kosten omdat je echt dagelijks planten voeding moet toevoegen omdat dit ook afgebroken word door de UVC.
Ben er in mijn vijver wel enorm blij mee want het sloopt ook algen dus dat scheelt alleen heeft het inderdaad wel effect op de waterwaardes maarja kleinigheidje blijf je houden 😛

Als het echt precies op het filmpje hierboven lijkt dan is het witte stip.
Dit kan zeer zeker ontstaan door een verzwakte weerstand in combinatie met temperatuur schommeling van het water. Ook kan het goed mogelijk zijn dat je eerst een schimmel infectie had met daarop volgend gelijk witte stip doordat de vissen verzwakt zijn geraakt door de schimmel infectie en de behandeling hier van.
Ik zou eerst de behandeling bactopur maar afmaken. Halverwege stoppen is niet verstandig en heeft geen effect.
Vervolgens zou ik een behandeling starten met Colombo femsee. Hier heb ik opzich hele goede ervaringen mee.
Wil je geen medicijnen meer gebruiken dan kun je ook de temperatuur verhogen. Dit werkt ook tegen witte stip maar weet niet of al jouw bewoners dit zo fijn vinden.
http://www.aquariumfans.nl/witte-stip-herkennen-en-genezen/
Misschien heb je hier iets aan :thumbs:

Heel veel succes!!

Gr. Kevin

+1

Volgens mij is de bactopur al afgelopen dus kan er in voordat het zich meer gaat verspreiden. Na de kuur weer week of 4 waterwaardes in de gaten houden. De Femsee is ook van invloed op je filter bacterieen.

Succes weer, wat een gedoe zo achter elkaar.🙄

Allen dank, helaas is de laatste Clownbotia ook heen....Was wel een beetje een frustrerende zaak zo deze afgelopen week. Ik ben misschien een softe soepkip, maar vind het echt sneu om die beestjes zo achter uit te zien gaan.

De andere vissen lijken allemaal zelfs iets of helemaal opgeknapt, maar ik ben nu wel voornemens een stuk voorzichtiger te werk te gaan. Ik vermoed dat 3 nieuwe grote vissen niet lekker over zijn gegaan en het aquarium te snel te veel is gaan belasten, vervolgens ontstond er een schimmel die ik pas opmerkte bij de vierde vis die overleed. Aan de eerste 3 was niet heel veel afwijkends te zien, ze waren dof en een stuk donderker.

En met het behandelen van de schimmel te vaak te veel ververst of en dat lijkt me waarschijnlijker 1 keer te snel te veel te koud water gebruikt, iets waar clownbotia's volgens mij gevoeliger op zijn dan een hoop andere vissen(lees er veel meer over op het internet nu)!

Dat is minder 😡
1 ding snap ik alleen niet helemaal. Waarom heb je water ververst tijdens een behandeling tegen schimmels?
Zo verwijder je toch nou juist de medicijnen die je toedient. Verversen doe je pas na de behandeling.
Ook al is de laatste besmette vis nu gestorven dan nog zou ik een behandeling met Femsee starten. De kans dat er andere vissen ziek gaan worden is er nog steeds en dit kun je dan maar beter voor zijn.
Als je deze kuur hebt gedaan goed verversen en eventueel actief kool in je filter doen om de laatste restjes eruit te filteren.

Gr. Kevin

Je kunt beter in 1 topic blijven posten omdat er nu bij sommige de voorgeschiedenis niet bekend is.

Even kort. TS heeft al een topic geopend en had al ESHA erin gedaan. Witte waas op de ogen. Advies bactopur voor bacterieels aandoeningen. Naar LFS veel meegekregen en heeft toen de bactyfec erin gedaan. Daardoor filter plat en waterverbeteraars meegekregen bij LFS. Is ververst en bijgedoseerd.

Eve,

Erg jammer van je mooie visjes. Inderdaad is bij stip altijd kans dat andere vissen het ook krijgen omdat het altijd latent in je aquarium leeft. Je vissen zijn door de verschillende kuren en je wAtertoestanden verzwakt en stip gaat graag op verzwakte vissen nestelen. Koudere verversingen is ook super voor stip.

Weer een kuur zal ook weer een aanslag worden op je vissen maar stip is ook iets dodelijks.

Er is al geopperd om de tempratuur te verhogen en eventueel zout in je aquarium kan de stip ook weg halen.

Ik weet je visbestand niet en ik ben niet van de tropische soorten dus ik weet niet of ouw bestand hogere tempratuur kan hebben en zout.

Wellicht als je een nieuw topic aanmaak stip, zout en tempratuur verhogen helpt. Geef je bestand door en vraag of dit bij jouw vissen kan, dit is de beste oplossing zonder je vissen nog meer te belasten met medicatie. Als het niet kan word het inderdaad lastig en heb je hele grote kans dat de stip op andere soorten gaat nestelen.

Je kunt beter in 1 topic blijven posten omdat er nu bij sommige de voorgeschiedenis niet bekend is.

Je hebt gelijk, was een beetje radeloos en aan het zoeken naar de oorzaak en een oplossing. Door alle reacties ben ik een stuk wijzer geworden, had achteraf me beter voor moeten bereiden ook!

Is begrijpelijk hoor! Als er vissen dood gaan ben je in paniek en loop je naar de lfs en verwacht je dat je daar goed advies krijg. Helaas overkomt het menig aquariaan hoor inclusief mezelf.

Globaal,

Bacteriële ziektens zie je vaak aan de ogen van vissen die naar voren komen door bacteriedruk of echt lichamelijke mankementen bijv. Bek of vinnen kapot.

Huidproblemen witte waas, schimmel, stipjes etc. Is meestal een parasiet/schimmel. Elke vis heeft wel wat parasieten op zijn lijf.

Als vis iets bacterieels heeft is hij verzwakt en kunnen parasieten of schimmel gedijen.

Het word dan een opeenstapeling.

Aan gedrag van vis kun je vaak ook een beetje zien wat er loos is. Schuren, vinnen tegen lijf houden, schrikachtig, kieuwdeksel dicht houden, voor filteruitstroom hangen etc. Is ook altijd belangrijk om te bekijken.

Zie je nog stip op vissen?

Laatst bewerkt:
Ik zie geen stip meer, wel een koperzalm met een wat aangetaste bek en eigenlijk hetzelfde bij een zilverbijlzalm. Heb het idee dat het littekens worden en al wel beter word,de zilverbijlzalm had ook een rood oog, maar dat is hersteld.

Overigens probeer ik juist het gedrag te begrijpen en de dingen die jij opsomt heb ik allemaal wel gezien denk ik(behalve kieuwdeksel dich houden). Nu alles wat rustiger lijkt te worden zijn de vissen ook blijer, ze spelen en zwemmen lekker erop los nu.

Als je een bacteriële infectie in het aquarium hebt gehad is het goed mogelijk dat besmette vissen er littekens op na houden. Deze zouden dan roze/rood achtig moeten zijn.
Als het goed is moeten deze wel herstellen en dicht gaan. Zoals eerder gezegd zou je ook gebruik kunnen maken van voogle en is gewoon te koop bij de meeste LFS en anders wel via internet.
Bevordert echt het herstel van vissen en houd de slijmlaag / huid van de vissen gezond. Dit kun je dan ook gebruiken na een waterwissel ofzo.
Ik heb er in ieder geval altijd goede ervaringen mee gehad ne altijd het gevoel gehad dat de vissen het ook fijn vonden aangezien ze mooier kleurden en bij ziekte sneller herstelden.
Het is inderdaad vaak het geval dat een LFS vaak ook niet goed weet wat te doen met ziektes. De naam LFS heb je al snel maar echt goede LFS zijn er maar weinig.
En hoe makkelijk is het om een onwetende klant allerlei dingen te verkopen. Ze geloven het toch wel en hoppa ik heb weer wat verkocht.
Die Esha zou ik zo ver laten vliegen als het kan. Ik vind het geen goed middel en behandelt ziektes echt slecht. Ik heb betere ervaringen met de producten van Colombo als ik eerlijk moet zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt :thumbs:

Gr. Kevin

Fijn voor je dat de crisis voorbij is. Zonde van de slachtoffers. Nu een maandje goed je waterwaardes meten op NH 3 en NO 2 want de medicatie heeft je filter aangetast. Wat meer verversen.

De ESHA inderdaad niet meer gebruiken zijn veel betere middelen. Volgende keer eerst goed kijken en eerst bepalen wat er aan de hand is. Zijn zoveel verschillende ziektens en verschillende medicijnen zodat je echt gericht medicatie toevoeg.

Hoop dat je nu lange tijd van je aquarium kunt genieten zonder ziektens:thumbs:

Het blijft listig ben ik bang, maar voorkomen is beter dan genezen en er zijn wat fouten gemaakt die ik nu hopelijk niet meer zal maken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan